Jump to content

Navico/Simrad - GoFree WiFi enhet

GeirT

Recommended Posts

På forsommeren kjøpte jeg en broadband 3G radar til båten. Den skulle kunne brukes mot plotteren ombord, en Northstar M121.

Det drøyde litt før jeg monterte den og spenningen var stor da jeg første gang skulle starte opp. "Ingen radar funnet" var info på skjermen.

Forhandler/importør ble kontaktet og etter ett par dager fikk jeg beskjed fra disse (temmelig slukøret) om at fabrikanten hadde endret

produksjonslinjen og at Northstar plotter ikke lengre kunne brukes på 3G radare produsert etter Oktober 2014.

Jeg endte opp med å kjøpe ny plotter - en Simrad NSS8 og kjøpte samtidig GoFree WiFi modul som skal gjøre det mulig

å kople seg opp med nettbrett (trådløst) og få full skjerm og funksjonalitet som på plotteren. Har ikke installert enda og lurer på

om andre har erfaring med bruk av et sånnt opplegg ?

Fordelen er at man har både radar, AIS og kart på same skjerm bade på plotter og nettbrettet ;)

Jeg har I tillegg OpenCPN på PC ved kartbordet. Håpet er at GoFree module også vil overføre radarsignal via WiFi.

I såfall får jeg same funksjon på OpenCPN vha. Navico/Simrad radar plugin.

Geir

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Har også koplet opp mot GoFree, men jeg brukte en helt vanlig trådløs router i stedet for den som pronav selger.... Funker som bare det!

Jeg har alt annet av Simrad. Alt fungerer på Ipad bortsett fra autopilot (som ikke skal virke på Ipad) 

Var inne på router og endret noen settinger, men husker ikke i farten nøyaktig hva det var.

Lurer på om jeg måtte kjøpe en kabel også?

Ble uansett mye billigere da routeren var "overskuddmateriale"

Jeg installerede GoFree til min NSS-installation i våren. Jeg kan ikke sige, at jeg har brugt det helt fantastisk meget endnu. Noget jeg virkelig gerne ville bruge var overførsel af waypoints og ruter fra plotter til iPad og tilbagel men det er kun udviklet til Raymarine endnu, selv om Navionics har oplyst, at det skulle være på vej til Simrad også.

Jeg har/havde også en formodning om at der ville komme tredjeparts software til den, men hidtil har der ikke været så meget. Men jeg ser det som en investering i fremtiden....måske...

Har selv nylig installert en SIMRAD NSS8. Fra før hadde vi en trådløs mobilrouter (Globersurfer 3) installert. Jeg koblet NSS8 rett inn på denne (Ethernet), og fikk umiddelbart tilgang til GoFree Appen med kartbilde, osv. Altså som alodal skrover er det ikke nødvendig å kjøpe Sirmrads Gofree router (selv om den virker solid nok).

Fra før hadde vi en Moxa Nport installert (serie-Ethernet converter), og den er også tilkoblet Globesurfen, slik at NMEA-setninger kringkastes over båtens tråfløse nett via UDP. Kjører da OpenCPN mot dette, og det fungerer utmerket. Kunne nok ha droppet denne biten og kjørt rett mot Simraden (som i Youtube instruksjonen), men jeg var fra før av den oppfatning at AIS meldinger ikke ble videresendt fra Simrad, men i Youtubesnutten synes de jo å være der.

Globesurferen har forøvrig innebygget 3G enhet som vi broker til Internettilgang, og fordelen med dette er at alt da er på samme trådløse nett, dvs. Inetrnettilgang, og navgiasjonsapplikasjoner og -informasjon.

Gjenstående prosjekt er å få lastet waypoint, ruter, osv fra OpenCPN opp til Simrad (via UDP). Uten å ha fiklet noe særlig ennå har jeg foreløpig ikke fått det til. Utifra OpenCPN-diskusjongruppen kan det virke som om det ikke funker. Hvis noen har fått noe her tar jeg gjerne tips.

Simrads spesialkabel med rund kontakt i den ene enden går inn på plotteren. Denne kabelen har en RJ45 hun-kontakt i andre enden, og jeg tok da en vanlig patchekabel (RJ45 han i begge ender), fra Simrads kabel og til router. Plug and play. Såvidt jeg kan se skal NSE8 også støtte dette.

Ny, vri. Jeg installerte en Android Emulator på PCen og fikk da nettbrett på PCen.

Installerte GoFree appen der og koplet med letthet opp mot NSS8, som står ute.

Kjempebilde og full funksjonalitet. Nå kan radar og kart enkelt betjenes fra begge steder.

Koplet samtidig opp med nettbrettet, også det funket kjempebra. Nå slipper jeg å bruke OPENCPN.

• 2 uker senere...

har ikke androiden uten Ipad-appen o den er en ren speiling samme bild på plotter som på Ipad.......(tror ikke man kan kjøre plotter på paddan og radar på MFD'n har ikke testet tilstrekklig kan vare mulig?)

men.......signalen går ut...og med rett IP adresse o port...så får du in signalen på PC

jeg har valgt o ha PCn til plotter o så kjør jeg radar over hele MFD-skjermen

4G-radarn har 2 sendere så jeg kan kjøre 2M radar på MFD og 20M på OpenCPN (overlay) hvis jeg vill

her finnes det mange løsninger

S/Y Gunga Din

Jeg bruker en Samsung TAB 10" og Samrad GoFree, ja det blir en speiling av plotteren. Alt kan betjenes fra appen, bortsett fra autopilot funksjon (om den brukes).  

Men OpenCPN løsninger er den beste syntes jeg. Har du klart å få GPS og AIS signalene inn via IP til Open CPN (rra MFD/GoFree) også Gunga Din  eller må du få dem inn via seriporter til PCen ?

Redigert av GeirT (see edit history)

Tror det er noe med MDFn......visse AIS mål kommer ikke opp i MDF'n og det har ikke med avstand o gjøre for andre båter ved siden kommer opp, og alle mål ligger i NMEA2k-systemet for de videresends til GoFree og kommer opp på OpenCPN !?

Skall se om vilken programversjon jeg har i MDFn mulig det ikke er den seneste

Merker også på radaren, som skall presentere de 3 nærmeste farligste AIS-målen att det ikke alltid er så

Eller mulig den kalkyler de mål som har kortest CPA......dette får jeg finne ut :-)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...