Jump to content

Gummibåt/-jolle


sailor

Recommended Posts

Hei.

Har ein gummibåt som har lekasje i saumane/ sveisingane mellom bunn og pontong. Har forsøkt å reparere dette med å legge på bot/ reparere med kaldsveis. Dette har ikkje fungert. Har høyrt om noko som kan sprutast inn i kammera, og som på den måten reparerer lekasja innanfrå. Er det nokon som har kjennskap til dette??

Råd blir mottatt med takk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

           Har en qick silver 260 gummibåt.Etter noen år bak på hekken begynner den å få div missfarging .Det ser ut som om det ytterste laget forsvinner og en gulig farge kommer fram.Er det noen som har hatt ett lignende problem og hva kan gjøres for og forebygge dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjetter på at de gule feltene er litt klissete i tillegg? Det er PVCen i duken som ikke tåler sol så godt, og dermed brytes den sakte ned. Du kan nok ikke gjøre så mye med den skaden som allerede har skjedd, men hvis du passer på å dekke til jolla med et formsydd trekk, vil du kanskje berge restene (trekket kan tilogmed stå på permanent hvis det er sydd nøyaktig)

 

Neste gang du kjøper jolle kan du kjøpe en i Hypalon. Litt dyrere, noe tyngre, men myyye mer holdbart. F. eks. Achilles eller AB.

 

I sydligere strøk selges det nesten bare joller i Hypalon, PVC-joller varer der bare et par sesonger.

 

Lagt til Ikke alle Achilles-joller er i Hypalon. For AB vet jeg ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hadde samme problemet i fjor på min Zodiac 92.mod ,grå duk og blåe bunnfjøler.Undersøkte litt om dette  og tok kontakt med forhandleren,som var kjent med problemet.

Klebrig med gul/brune flekker!

Det var vistnok noe med mikrober som ødela overflaten i duken,svakhet fra dukfabrikk.

Jeg fikk tilbud på ny båt (Zodiac 285 XS Cadett med oppblåsbar bunn) til 7.500,- ,hvilket jeg aksepterte og var svært fornøyd med.

Lite kan gjøres med dette for å få ett godt resultat.

Har hørt om at Cohelan kan brukes,men har ikke prøvd dette selv.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Noen som har noen anbefalinger om hvor jeg skal henvende meg for å få kjøpt en gummibåt til en svært hyggelig pris. Ikke lenger en 230 cm. Fabrikat spiller ingen rolle. Kjøper gjerne brukt så hvis noen på plassen her har en kan jeg kjøpe den. Takker for all hjelp på forhånd.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Aquaquick gummibåt hos TSG på Strømmen i sommer.

Kjøpte litt større en det du er ute etter men de har jo forskjellige modeller.

Er så langt bra fornøyd med jolla.

Eller kan du jo forsøke hos Mar-tek AS ved Oksenøya, telefon 67533424.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Vær OBS på et par ting,

 båt med spiledørk er lett å stue bort, men elendige sjøegenskaper om du går for motor, spesielt i planefart.  Har hatt en Bombard AX2,  kjempe smart med innebygde pumper, men spiledørken er ikke noe grei.. Funderte på å lage platedørk med en profil slik at det ble bunnfasong, men kom aldri så langt.

 

Sjekk også bredden,  noen båter er smalere en andre  og centimetre merkes fort i så liten båt..

 

Har ZODIAC 260 idag, med platedørk og oppblåsbar kjøl,  mye bedre. (Bomabrd er forrestens samme konsern som Zodiac).  Quicksilver båtene er mye billigere, og ser veldig bra ut.

Link to post
Share on other sites

Netthandelen.no driver å selger noen gummibåter for tiden. Noen som vet om disse er noe å ha?

Jeg har kjøpt en av disse, Silver Marine MS 265 (se http://www.oriental-sunbeach.com/htm/prodh...rineseboat.htm). Kjøpte den mest for att det var billig  :smiley:.

 

Med min ringe kunnskap om gummibåter så ser den OK ut, konstruksjon og skjøter ser solide ut.  Det eneste jag har noe å utsette på så langt er att pumpa var nesten ubrukelig, slangen krøller seg og proppen hopper ut  :headbang:. Så allt-i-allt så antar jeg man får det man betaler for...

Link to post
Share on other sites

Jeg også handlet en  Silver Marine MS 265 på en nettauksjon.

Siden jeg har gummijolle fra før solgte jeg den videre til en annen båtkompis.

Solgte den for prisen jeg fikk tilslaget på 4801,- kr + gebyr og frakt.

Prisen ble så lav at jeg syntes det skulle være spennende å se hva dette var.

Uten å ha de største kunnskapene om gummibåter syntes jeg den ser helt grei ut.

Bag, tofte, årer,pumpe og rep.sett fulgte med.

Som sagt ser båten grei ut, men har foreløpig ingen erfaringer å komme med i henhold til bruk og kvalitet på vannet.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har tenkt å kjøpe gummibåt/jolle, til fisking og "landgangsfartøy"

Jeg har ingen erfaring med å ha noe hengende etter båten.

Her på forumet er det sikkert mye erfaring med både gummibåt og joller.

Hva er å foretrekke ?

Hva må en legge vekt på ?

Hva med størelse ?

Bør en ha daviter ?

Er dette produkter som kan lønne seg å handle på bruktmarkede ?

 

takker for synspunkt

Ares

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...