Jump to content

Gummibåt/-jolle


sailor

Recommended Posts

les mer i emneoversikten HER.

 

Finnes mange ulike synspunkter, men skal du ha jolle, kommer du neppe utenom gummibåten i en eller annen form. Hver utgave har sine fordeler, og ditto ulemper.

 

Brukt er bra, også når det gjelder joller. Finn.no er desidert størst, også på gummijoller. Forsøk å titte der, først..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe gummibåt/jolle, til fisking og  "landgangsfartøy"

Jeg har ingen erfaring med å ha noe hengende etter båten.

Her på forumet er det sikkert mye erfaring med både gummibåt og joller.

Hva er å foretrekke ?

Hva må en legge vekt på ?

Hva med størelse ?

Bør en ha daviter ?

Er dette produkter som kan lønne seg å handle på bruktmarkede ?

 

takker for synspunkt

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, litt erfaringer.. valget står gjerne mellom en gummibåt eller RIB. Hvis du har mulighet, velg RIB, mye stødigere, bedre med motor m.m. Velg også stor nok motor min 8 hk slik at redskapen planer med mer enn 1 person ombord. Til sist, ikke baser deg på sleping. Jeg snakket med ikke mindre enn tre personer i sommer som hadde mista påhengsmotor ved sleping. Påhengsmotorer er kort og godt ikke beregnet på de kreftene de utsettes for ved sleping hvis motor er slått opp. Motor må opp og helst jolla også.

 

Lykke til!

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På en båt som din er nok gummibåt tingen, pass på lengde vs moderskipets bredde. Du skal også legge til kai og ting som stikker ut er ikke bra!! Snap daviter er veldig hendig, og passer godt til din båt om du har platform.

 

RIB er fint, men veier/koster mer! Skal du kjøre mye med lettbåt er det kanskje noe å tenke på, men

tyngre båt & større motor er ikke barebare for oss med 25fotere....

 

En båt med spiledørk kan du pakke vekk (F.eks Bombard AX2), men er et h.... på sjøen/med motor!

"Minimum" er platedørk/med oppblåsbar kjøl, jeg har en ZODIAC 260, grei men dyr (jeg fikk en brukt)

Quicksilver har fine joller til greie(re) priser!

 

Skal du slepe er nok en plastbåt tingen, mer plass ombord enn gummibåt, men mer vekt også.

Pioner 235 er en grei båt med motor! Pioner 8 er mye brukt, der finner du sikkert en nesten gratis rundt om kring!

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe gummibåt/jolle, til fisking og  "landgangsfartøy"

 

<{POST_SNAPBACK}>

Gummibåt og fisking er ofte en dårlig kombinasjon :fishing: ==> :diving:

Svaberg med ruer og kanter liker heller ikke gummibåten særlig.

 

Steady joller har på mange områder de samme egenskaper som gummijolla, men er laget i plast og tåler dermed mer juling. Tyngre (ca. 60 kg), men har også bedre sjøegenskaper enn vanlig gummijoller (RIB er sikkert en annen sak). 2 voksne kan stå på siden av jolla uten at det er fare for kantring.

 

Min personlige erfaring er at Steady er udugelig som slepejolle. Selv bruker jeg nå Snap-daviter og den kombinasjonen er helt ok.

 

Om du ikke er spesielt glad i lappesaker, kan en Steady jolle være et godt alternativ. Mye bedre enn Pioner synes nå jeg.

 

Lykke til, mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Handlet Gummibåt i høst. Har ikke fått testet den så mye som bruksbåt (fiske, krabbe, landgang etc) enda. Er de virkelig så sårbare ?? :confused: Jeg skjønner at de ikke er egnet underlag når man bløgger fisk, men å putle med fiske kroker etc trodde jeg da måtte gå greit ??

 

Vurderte også steady, men ble anbefalt å gå for Gummi i stedet, av en nabobåt. Han hadde en Steady med (tror jeg) 25 Hk på hekken, og klagde på at den var for tung å få fart på. I tilegg må den fendres når den ligger inntil moderskipet, mens en gummi båt jo ER en fender :wink: .

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Vurderte litt frem og tilbake angåene jolle i sommer da jeg skulle ha jolle til en 29 fots motorseiler. Gummibåten hadde vært bra pga god fendring og muligheten til å ta den opp på dekk eller slå den sammen. Droppet gummibåt da jeg innbiller meg at den krever mer vedlikehold og da jeg har en tendens til å grise litt i småbåtene med fiskeslo, garn osv og kanskje ikke er så flink til å dekke dem til om vinteren.

 

Glassfiberjolle oppfatter jeg som skikkelig båt som tåler det meste. Problemet ble at jeg ikke fant en som var selvlensende og at de er dårlig fendret og lett skader moderskipet. Selvlensing er et must da vann som kommer inn under sleping bør komme seg ut igjen uten at noen må ombord og øse. Det med fendring er litt vitktig for meg da jeg ofte er alene ombord og ikke kan sette noen til å passe jolla ved havnemanøvere. Da blir det lett litt dunking i skroget.

 

Endte opp med en River 280. Dette er en mykplastjolle som er selvlensende og som funker greit til mitt bruk. Er dog ikke helt sikker på om det var rett valg. Blir kanskje hverken fugl eller fisk men et kompromiss. Det er ikke så solid som jeg ville ha likt og gir vel mye etter for punktbelastninger. Den er også ganske tung og må slepes. Kommer nok til å beholde den noen år til i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Vurderte også steady, men ble anbefalt å gå for Gummi i stedet, av en nabobåt. Han hadde en Steady med (tror jeg) 25 Hk på hekken, og klagde på at den var for tung å få fart på. I tilegg må den fendres når den ligger inntil moderskipet, mens en gummi båt jo ER en fender  :wink: .

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en Steady 260 med 8Hk Tohatsu. Fart ca. 18 knop m/1 voksen. Drar greit 2 normalt voksne (størrelses-messig :lol: ) opp i plan. Husk at gummijoller ikke er særlig brukbare å ro om det blir vind.

 

Når det gjelder fendring, gjøres det for min del på følgende måte; Jolla ligger på vannet og hektes opp i snap-davitene. Da jeg må løfte jolla noen cm opp, blir det såpass mye vekt i festene at jeg ikke er plaget med "Klikk-klakk" lyder. Denne festemåten er i tillegg god ved på/av montering på påhenger, man risikerer ikke at jolla stikker avgårde i det man går ut/inn av jolla.

Steady'n har lenseplugg.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Slet ut min første Zodiac Cadet 310 i løpet av 15 år. Vel, jeg har den ennå, men den er litt lekk.

Brukte den som både lettbåt og fender.

Valget var enkelt, ny Zodiac Cadet 310. Med 4 hk planer den med meg ombord.

Underveis ligger den alltid nedpakket i veska si oppe på lukegarasjen.

Det er uaktuellt å ha den på slep, bortsett fra svært korte avstander.

 

Når det gjelder Steady.

Min bror har en slik med nøyaktig samme motor jeg har på min. Jeg kjører dobbelt så fort

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt å kjøpe gummibåt/jolle, til fisking og  "landgangsfartøy"

Jeg har ingen erfaring med å ha noe hengende etter båten.

Her på forumet er det sikkert mye erfaring med både gummibåt og joller.

Hva er å foretrekke ?

Hva må en legge vekt på ?

Hva med størelse ?

Bør en ha daviter ?

Er dette produkter som kan lønne seg å handle på bruktmarkede ?

 

takker for synspunkt

<{POST_SNAPBACK}>

Var i din situasjon for et par år siden og gjorde meg noen tanker som jeg gjerne deler. Snakket bl.a. med kollegaer som er meget erfarne båtfolk (les båtidioter :wink: ). Følgende var det enighet om: Har du ikke daviter - dropp stor motor. Rib er i utgangspunktet bedre, men det ofte være en fordel å kunne pakke vekk jolla. Utfra pris og tilgjengelighet fant jeg meg da en gummijolle med lemmer i gulvet som var godkjent for tre voksne og et barn. Vi er fire i familien så det var viktig for meg). Snakket så med lokale båtforhandlere og konkuderte etter en tid med følgende. 4 og 5 hk er samme motoren men med forskjellig antall hk hentet ut. 6 og 8 hk er samme motoren men med samme antall hk hentet ut. (Yamaha). Ville helst hatt 8 eller 9,9 hk, men når jeg hadde kjent på vekten (tenker å kunne ta av motoren uten for mye styr) bestemte jeg meg for en 5 hk. De fleste jeg snakket med mente jolla villa plane med en voksen ombord da. Saken er at jeg har ikke fått kjøpt meg noen motor enda, så om noen har en 5 hk liggende.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en ett år gammel ubrukt Zodiac 265 Rib da vi dro på tur i sommer. Hadde ikke tid til å montere snap daviter da så den ble satt på kant på badeplatt formen og bundet fast. den var litt iveien så den endte med å bli hengende bak med baugen oppe på plattformen. Det likte den ikke noe særlig med det resultat att en skjøt gikk opp på den ene pontongen. Fische fiksa det når vi kom hjem, betalte for en times arbeid (500). Blir snap davitere nå iløpet av vinteren og en motor. tenkte på en 9.9 og fjerning av plomben(15 hk) Kanskje best med en 2 takter pga vekta. Tenkte å lage en brakett i motorrommet som den kunne henge på.

Link to post
Share on other sites

kjøpte en brukt zodiac 240 m/spiledørk og m en mercury 2,5 hk brukt på finn.no

ifjor vinter.

den har fungert perfekt.

vipper`n bare opp på badeplattformen eller på dekk, og skrur bare motoren fast på badestigen akter.

motor veier ca 13 kg og båten ca 19 kg.

men det beste er at den faktisk planer med skipper`n ombord (med den nette vekt av 84 kg)

har aldri hatt problemer med vekten.

kun høyden..........

:cool:

men for å få den til å plane måtte motoren senkes ved å sage av akterspeilet ca 5 cm.

med vennlig

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Etter lang overveing gikk jeg i sommer til innkjøp av gummibåt. Undersøkte de fleste på markedet og endte opp med Aquaquick MS 300. Betalte kr 7990 for denne men har sett de billigere på finn nå i vinter. Fulgte også med på det som ble annonsert brukt men synes forskjellen til ny var svært liten. En forhandler som solgte både Zodiac og Aquaquick mente at Zodiacen ikke var vært det ekstra den kostet og at Aquaquicken også hadde tykkere duk. Husker ikke hvilken Zodiac det ble sammenlignet med men det var vel en av de rimligste. Begge med finerdørk og oppblåsbar kjøl. Skal du slepe som jeg gjør bør du oppsolutt ikke satse på spiledørk. Jeg er godt førnøyd med båten, sleper fint bak snekka mi som gjør max 9 knop. Med min 15 hk gjør den 19 knop med bare meg og planer på sekunder med 2 voksene og 3 barn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Går med planer om å investere i en liten gummijolle, men er litt i tvil om hva jeg bør se etter.

 

Det jeg trenger er en liten og lett jolle som lett kan løftes opp på dekk (7-8fot) Kunne også ha lyst til å ha en liten 4hester på denne.

 

Noen som har erfaringer/tips til hva jeg bør velge eller se etter?

Link to post
Share on other sites

Går med planer om å investere i en liten gummijolle, men er litt i tvil om hva jeg bør se etter.

 

Det jeg trenger er en liten og lett jolle som lett kan løftes opp på dekk (7-8fot) Kunne også ha lyst til å ha en liten 4hester på denne.

 

Noen som har erfaringer/tips til hva jeg bør velge eller se etter?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, jeg har lest i emneoversikten vdr gummibåter og fått noen svar her.

 

For min del ender jeg antakeligvis opp med en quicksilver eller plastimo oppblåsbar gummijolle

med ca 240cm lengde med oppblåsbar kjøl.

 

Da har jeg pris og vekt som kriterier.

 

Ellers ønsker den billigste nye utenbordsmotor på ca 3-4hk som kan oppdrives i landet.

 

mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Går med planer om å investere i en liten gummijolle, men er litt i tvil om hva jeg bør se etter.

 

Det jeg trenger er en liten og lett jolle som lett kan løftes opp på dekk (7-8fot) Kunne også ha lyst til å ha en liten 4hester på denne.

 

Noen som har erfaringer/tips til hva jeg bør velge eller se etter?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kan jo bidra med å fortelle at vi har en Zodiak Cadet 260S m/oppblåsbar kjøl og en 5 HK Yamaha.

Jolla har vi på 'snap-davitere' bak og påhengsen på eget feste på pullpiten.

 

Vi har bare en sesongs erfaring med dette, men vi er godt fornøyd, den fungerer ypperlig som lettbåt for oss fem (to store og tre små). Zodiaken veier 36 kg og motoren 25 kg om jeg husker riktig, det er ihvertfall sånn noenlunde riktig... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mange fine gummibåter på markedet, Selva Arimar, Suzumar, Quiksilver, Bombard, Zodiac, Achilles etc., har selv en Zodiac 260, fin jolle men ganske dyr iforhold til feks en Quicksilver! Kan ikke helt se at den er verd mer-prisen.

 

Og blant motorene bør du tenke 2 takt, husk den skal løftes av og på og vekten betyr mye! Og bensinforbruket betyr lite, en gummibåt går ikke mange timene. Du bør unngå spiledørk, umulige sjøegenskaper! Platedørk/oppblåsbar dørk (Airdeck) med kjøl er uendelig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...