Jump to content

Evinrude 20 hk 1985 undervannshus og aksel

larsbryne

Recommended Posts

Jeg har en 1985 evinrude med lang stamme som jeg skulle sjekke ettersom den har stått i årevis. Klarte omsider å plukke av undervannshuset for å sjekke impeller. (måtte sage av bolten i bakkant da den satt fast.)

Fant da ut at impeller var i grei shape (sukk), men velger likevel å bytte.

Da jeg skulle ta den av akselen, fulgte hele staget - altså drivakselen med opp fra gir og propellhuset.

Det var noe uventet.

Spørsmålet mitt er om den bare kan settes ned, eller må jeg ta opp resten av girboksen for å se til at den havner i rett spor. (Jeg mener å ha lest noe om dette i servicemanualen, men finner det ikke igjen) Noen erfaringer?

Om så er tilfelle - hva kan jeg vente meg?

Til info for andre Johnson og Evinrude-folk. Det er nok mulig å lese seg til en del ting. For servicemanualen er her i sin helhet.

http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/0

Gjelder for alle motorer før 1989 modell fra 1 til 60 hk.

Men dersom noen har peil med nevnte problem (over) er det fint med førstehåndserfaringer også.

Redigert av larsbryne (see edit history)

Erfaringer: Eldre påhengere med kombo av rustfrie skruer og alu-gods, har en tendens til å oksidere slik at de nærmest sveises sammen. Det kan være et lite helvete å få ting løs.

Som nevnt over måtte jeg sage av en bolt for å få løs stammen. Bolten ble i dag tvunget ut med varme og rå kraft. Bolt i bakkant av stammen ble erstattet med 10 mm rustfri gjenget stang fra biltema.

Borret ut tappen som satt igjen av den originale bolten. Gjenget opp nytt i hullet. Igjen var biltema redningen. De hadde koboltstål borsett til latterlig billig penge, gjengetapp også. Er en del styr, men litt moro å vise arvingene at det går an å fikse sjøl.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...