larsbryne Startet 27.Juni.2015 Del på Facebook Startet 27.Juni.2015 Jeg har en 1985 evinrude med lang stamme som jeg skulle sjekke ettersom den har stått i årevis. Klarte omsider å plukke av undervannshuset for å sjekke impeller. (måtte sage av bolten i bakkant da den satt fast.) Fant da ut at impeller var i grei shape (sukk), men velger likevel å bytte. Da jeg skulle ta den av akselen, fulgte hele staget - altså drivakselen med opp fra gir og propellhuset. Det var noe uventet. Spørsmålet mitt er om den bare kan settes ned, eller må jeg ta opp resten av girboksen for å se til at den havner i rett spor. (Jeg mener å ha lest noe om dette i servicemanualen, men finner det ikke igjen) Noen erfaringer? Om så er tilfelle - hva kan jeg vente meg? Sitér dette innlegget Link to post
larsbryne Svart 27.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2015 (redigert) Til info for andre Johnson og Evinrude-folk. Det er nok mulig å lese seg til en del ting. For servicemanualen er her i sin helhet. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/0 Gjelder for alle motorer før 1989 modell fra 1 til 60 hk. Men dersom noen har peil med nevnte problem (over) er det fint med førstehåndserfaringer også. Redigert 27.Juni.2015 av larsbryne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsbryne Svart 28.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Fant ut av det sjøl. Takket være nevnte servicemanual. Egentlig en ganske utrulig greie. Alt er beskrevet. Sirlig kapittelindelt. Egen service-seksjon. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/0 Sitér dette innlegget Link to post
larsbryne Svart 29.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Erfaringer: Eldre påhengere med kombo av rustfrie skruer og alu-gods, har en tendens til å oksidere slik at de nærmest sveises sammen. Det kan være et lite helvete å få ting løs. Som nevnt over måtte jeg sage av en bolt for å få løs stammen. Bolten ble i dag tvunget ut med varme og rå kraft. Bolt i bakkant av stammen ble erstattet med 10 mm rustfri gjenget stang fra biltema. Borret ut tappen som satt igjen av den originale bolten. Gjenget opp nytt i hullet. Igjen var biltema redningen. De hadde koboltstål borsett til latterlig billig penge, gjengetapp også. Er en del styr, men litt moro å vise arvingene at det går an å fikse sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.