Jump to content

Elektrisk grill og vaffeljern i uthavn.

Mr.Andersen

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at aggregat kjøring har blitt mer og mer vanlig, derfor ville jeg høre hva dere mente om dette. Jeg har selv en liten mase, den støyer ikke så ille mot land, men den merkes godt ombord.

jeg plages ikke av at andre støyer litt, men når de bærbare aggregatene settes foran båten for å gå i 6 timer, så blir det litt drøyt. Men det virker også som folk flest aksepterer mer aggregat kjøring nå enn de gjorde for noen få år siden.

Nå kommer varmen, så håper flest mulig koser seg i båten fremover.

Fastmonterte, saktegående agregater er mulig å støydempe slik at nabobåten ikke vil oppdage at du kjører agregat. Selv har vi eksosseparator som slipper ut eksosvannet under vannlinja, og eksosdemper både før og etter separatoren. Vi har i tillegg batteribank og inverter som er dimensjonert til å handtere både vaffelsteking, elgrill og mere til.

Bra!

Poenget mitt er at andre ikke påføres unødvendig støy. Kos dere med vafflene.

Sjekket kjapt forskriften for Hvaler, den er veldig enkel i det generelle og samtidig er den konkret ifht "modellfly", vannscooter, motordrevet isbor :-) osv. Men generelt så er "unødvendig støy forbudt". Mao bør det være enkelt nok,

Så kan jo noen alltids hevde at vafler er strengt nødvendig, samme med ladestrøm til batteriene, varmtvann, etc.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

He he, hva som er unødvendig støy er egentlig ikke så greit å bestemme. Lyden fra en motorbåt er unødvendig, det samme er blafring i seil og knirking i åregafler.

Vi får håpe det er oppegående mennesker som skal håndheve denne reglen.

Nødlading av batterier må vu tåle, vaffelsteking derimot må skje med annen energikilde enn forbrenningsmotor synes nå jeg.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hmmmm....ingen respons fra trådstarter ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vafler er da mye viktigere enn varmtvann. Har ett 2 platers el. vaffeljern. Ikke ofte brukt I uthavn, faktisk kun en gang. vi var 2 båter I sammen så lå det to båter litt bortenfor oss. Gikk bort til dem og spurte om de hadde lyst på nystekte vaffler. Var ikke nei I deres munn. fyrte opp den bærbare et stykke unna. Ble success det. Ble ett sosialt lag som varte lenge etter at vafflene var fortært.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Guest Avmønstret#

Hva er unødvendig støy? Om jeg starter mitt fastmonterte Mase strøm aggregat, for å lade batterier, er det unødvendig støy?

Om jeg da bestemmer meg for å steike vafler sammtidig blir den same støyen unødvendig?

Om en presser lovgiver på det så er den logiske slutningen at bruk av aggregat ikke er lov, for en kan ikke si at det er lov iom at noen, kanskje de fleste, aggregat lager "unødvendig støy". Jf. Sverige hvor det er presisert. 

Så det beste for alle med støysvake aggregat er vel egentlig å bruke de på en slik måte at problemstillingen ikke kommer opp... for en prøving av saken vil kunne presse frem en presisering på linje med "fjernstyrt fly" osv. Og jeg tipper "tomgangskjøring" vil bli slengt på i samme omgang. 

-----

Enkelte spørsmål forblir best ubesvart ;-)

Fastmonterte, saktegående agregater er mulig å støydempe slik at nabobåten ikke vil oppdage at du kjører agregat. Selv har vi eksosseparator som slipper ut eksosvannet under vannlinja, og eksosdemper både før og etter separatoren. Vi har i tillegg batteribank og inverter som er dimensjonert til å handtere både vaffelsteking, elgrill og mere til.

Vi er litt bortskjemte der REM. 7kw Onan med samme dempesystem(slipper dog vannet over vannlinjen. Victron Multipluss samt en Centaur som til sammen kan presse inn 180 amp. og omforme til 3 kw.

Faktisk som du sier, sjelden noen legger merke til det.

Vennebåten har aggregat, men monterte Multipluss 120/3000 i helgen for å ha bedre samvittighet og kjøre aggregat mindre.

Jeg ser for øvrig flere som monterer til dels store solcellepaneler også. 2-300 watt så hjelper det bra på.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg er glad at tiden med naturhavner er over. Nå ligger vi i gjestehavner med landstrøm og slipper bråkete  eller som brukerne sier "lydløse "motorer for å få 230olt. Selv her i Tanumstrand nyter vi kvelden med kun litt lavmelte stemmer fra båtene rundt oss. Den eneste høye lyden i kveld var "reveljen" fra en som fant frem trompeten for flaggfiring klokken 9 i kveld, - stilig! Men alt endrer seg vel når åsgårdreien starter neste uke. Men da er vi hjemme etter 7 uker på sjøen og kommer ikke tilbake før ut i august. Lenge leve freden og roden på sjøen med en fritidsbåt!

Ha en "god sommerferie"!!

Lars H,

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er milevis forskjell på et 3 sylindret 1500rpm vannseparert aggregat og et 1 sylindret 3000 rpm.

Helt enig, Lars H! Disse "lydløse" aggregatene har ødelagt mye av sjarmen med å ligge i uthavn.

Litt usikker på hvor mye disse "lydløse" aggregatene bråker, men det er vel litt forskjell på installasjonene. I fjor kom det en Sealine av nyere årgang og la seg rett bortenfor oss i en fram til da helt lydløs uthavn. I det momentet de hadde fortøyd startet de opp aggregatet. Det hadde en durelyd som forplantet seg utrolig i den fram til da idylliske havna. Jeg tror ikke folk flest er klar over hvor plagsomt det kan være for oss som har en hørselskade med lydfølsomhet som en av bivirkningene. Etter en stund orket vi ikke levenet lengre, og jeg rodde bort til den nyankomne familien og spurte om det egentlig var nødvendig å ha aggregatet i gang. Han svarte at det var nødvendig, for de fikk ikke nok lading når de gikk for motor. Dette til tross for at de kun hadde hatt en natt i uthavn!! Jeg informerte han da om at vi kunne ligge en uke uten å lade dersom vi hadde litt sol innimellom, og tilbød meg å bli med om bord og feilsøke på dynamo og ladekrets (nesten ny båt på ca 40 fot...), hvorpå han slo av aggregatet. I følge ham var dette et knapt hørbart aggregat, men når sant skal sies var det vesentlig mindre lyd i båten hans enn i båten vår 40 meter unna. Så konklusjonen er vel at veldig mye av denne utingen kan elimineres om folk hadde hatt det elektriske i orden.

Fyre opp aggregat for å grille på elektrisk grill? Det dummeste jeg har hørt....

Veldig enig i det!

Synes drift av generatorgrill og turbovaffelpresse er helt kurant sammenlignet med skrogbuldret fra slagskipene.

En gang kom det en ørtenåførti eller mer med løpende generator - i Havna på Tjøme - der var det jo et visst støynivå fra før men skrogbuldret var likevel veldig irriterende ... når skal han/henne slå den av? Båten varnok enda større når jeg tenker meg om - de måtte sende inn lettbåten for å måle bredden på båsen først...

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Nytt regelverk er vel på banen. Agregat under 3 kw blir tillat brukt kun med redningsvest på, dersom barn ser på. Over 3kw, er det lov uten redningsvest, såfremt barn ser på , men ikke uten samtykkeerklæring i 3 eksemplar fra minimum 36,9% av båtene i en radius på 200 meter. Dersom båteiere ikke er til stede, kan stedfortreder underskrive, med vedlagt fullmakt.

Skjema finnes ved nærmeste lensmannkontor.

God sommer.

Jeg er glad at tiden med naturhavner er over. Nå ligger vi i gjestehavner med landstrøm og slipper bråkete  eller som brukerne sier "lydløse "motorer for å få 230olt.

Lars H,

Ja, nå har jeg hørt det og. Ligge som sild i tønne i svette, trange og støyende gjestehavner fordi man vil slippe bråket i naturhavnene. Er det mulig

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Men ingen av aggregatene er lydløse!! Selv summende lyd kan være svært irriterende.

Jeg tror du går en tøff tid i møte om et par timer med summingen av et aggregat på dagtid skal irritere vettet av deg.

Jeg har ligget i uthavn siden jeg satte båten på vannet i våres og i denne ut-havnen er det normalt minst 2 vannskootere, en til to råspreke radiostyrte modellbåter, 5-6 joller med unger/ungdom og det er for min del helt dønn i orden. En ting som drukner totalt i disse aktivitetene er mitt aggregat. Når kvelden senker seg tar folk mye mer hensyn og stopper/begrenser bruken. At fritidsaktivitet medfører en del støy på dagtid har jeg ingen problemer med.

Lurer jammen på om det var slik at den helgen jeg hadde gran-ved på bålet om kvelden i stedet for bjørk var til sjenanse for noen....

Nei, man trenger ikke forsvare denne bruken da den ikke virker forstyrrende på de tidspunktene bruken forekommer.

Selvfølgelig var uttalelsen om type ved bare tull, men det forsto du sikkert index.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...