Key Freak Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Det jeg lurer mest på i denne tråden er hvem det er som avgjør hva som er god og dårlig musikk... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
REM Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 Helt tydelig mye missunelse ute å går her. Et optimalt dempet lavturtall-agregat i 5-6+ kW klassen, med tilhørende lader/inverter/batteripakke som muliggjør grilling/vaffelsteking og hva det måtte være direkte fra inverter koster fort mer enn en gjennomsnitlig 80-talls familiebåt Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bay_liner Svart 30.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2015 (redigert) Tja si det. Key Freak, det var i allefall noe enklere før.... Naboen elsket Janitsjartimen på NRK på 60 tallet - om softdisken står meg bi var dette på Søndag ettermiddag mellom meldingar om fiske og ønskekonserten, muliges noe klassisk oppe i denne suppa. Vel, naboen skrudde radioen opp på fullt og på sommertid stod alle vinduene oppe der som alle andre steder. Faderen hadde bestemt seg for å gjøre noe med dette og rigget en båtmagnet og et gnistgap mot radioantenna vår og sveivet magneten sånn passe. Det gjorde underverker, naboen løp ut av huset lett frådende - ofte i helsetrøye og zoomet rundt huset for å forsøke å finne årsaken til helvetet noe han selvsagt aldri klarte. Det ordnet seg jo når sommeren var over. Dette er en sann historie. Alt var jo litt enklere før med Langbølgesendinger & sånn. Litt mer vrient i dag og i DAB-land blir det vel enda verre. Kanskje finnes det frekvenser som hanker inn analogleddet likevel... vi får se.... På 70 tallet hadde vi jo Hakkespetten i Kiev på mellombølga mellom Radio Lux og Radio Caroline og ikke langt unna var vel propagandasendingene på norsk fra Moskva også. Selv om det ikke var i det frekvensområdet den egentlig var en irriterende djevel likevel.... Hakkespetten fra Kiev: (konspirasjonsteoriene rundt denne overgår det meste) Redigert 30.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Det jeg lurer mest på i denne tråden er hvem det er som avgjør hva som er god og dårlig musikk... Uten tvil den som spiller høyest ;-) Selv er jeg 45 år gammel og til dags dato har jeg ikke hørt noen musikk som jeg liker fra en båt eller bil som spiller høyt. Drittmusikk hele veien. Er de unge så går det mye i teit dance, gjerne med nasale og smurfeaktige vokaler, er de på min alder og eldre så er det gjerne i svensktoppar. Fæle greier alt sammen. ---- Hvert år er det en todagers utendørskonsert noen få hundre meter fra der jeg bor. Det er en MC-klubb som arragerer og bandet spiller gamle rockeklassikere. Alt fra Black Sabbath til Jimmy Hendrix, ac/dc osv, det går greit for meg. Hører også på mye punk. Så når jeg blir riktig skrøpelig og gammel, og må konvertere til motorbåt, og hørselen er enda dårligere enn i dag. Ja da vet dere det er meg på fjorden når hardslående punk og annen "skramlemusikk" dere aldri har hørt før dundrer ut midt i aggregatvaffelsteikinga. Da kan jeg være gammel og sur grinebiter med stor stereo i båten og en musikksmak som skremmer fanden på flatmark. ;-) "Har dere aldri tenkt å bli gamle?" - kan jeg replisere til de som klager. Kanskje jeg får vaffler for å slå av? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Uten tvil den som spiller høyest ;-) Selv er jeg 45 år gammel og til dags dato har jeg ikke hørt noen musikk som jeg liker fra en båt eller bil som spiller høyt. Drittmusikk hele veien. Er de unge så går det mye i teit dance, gjerne med nasale og smurfeaktige vokaler, er de på min alder og eldre så er det gjerne i svensktoppar. Fæle greier alt sammen. ---- Hvert år er det en todagers utendørskonsert noen få hundre meter fra der jeg bor. Det er en MC-klubb som arragerer og bandet spiller gamle rockeklassikere. Alt fra Black Sabbath til Jimmy Hendrix, ac/dc osv, det går greit for meg. Hører også på mye punk. Så når jeg blir riktig skrøpelig og gammel, og må konvertere til motorbåt, og hørselen er enda dårligere enn i dag. Ja da vet dere det er meg på fjorden når hardslående punk og annen "skramlemusikk" dere aldri har hørt før dundrer ut midt i aggregatvaffelsteikinga. Da kan jeg være gammel og sur grinebiter med stor stereo i båten og en musikksmak som skremmer fanden på flatmark. ;-) "Har dere aldri tenkt å bli gamle?" - kan jeg replisere til de som klager. Kanskje jeg får vaffler for å slå av? Kan jeg bli med? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
JRK Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Uten tvil den som spiller høyest ;-) Selv er jeg 45 år gammel og til dags dato har jeg ikke hørt noen musikk som jeg liker fra en båt eller bil som spiller høyt. Drittmusikk hele veien. Er de unge så går det mye i teit dance, gjerne med nasale og smurfeaktige vokaler, er de på min alder og eldre så er det gjerne i svensktoppar. Fæle greier alt sammen. Dette er vel hva tråden handler om I ett nøtteskall. Det jeg liker er bra. Det dere andre gjør er noe dritt som forstyrrer og skal vekk fra meg. Jeg har retten på min side Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Helt tydelig mye missunelse ute å går her. Et optimalt dempet lavturtall-agregat i 5-6+ kW klassen, med tilhørende lader/inverter/batteripakke som muliggjør grilling/vaffelsteking og hva det måtte være direkte fra inverter koster fort mer enn en gjennomsnitlig 80-talls familiebåt Er dette med missunelse virkelig noe du tror og mener? Seriøst? (som ungdomen sier nå) Redigert 1.Juli.2015 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Helt tydelig mye missunelse ute å går her. Virkelig? Den der var skikkelig lavmål, REM! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Uten å skulle rettferdiggjøre noe som helst så blir for min del aggegatet ikke kjørt på morgen eller kveld. Det kjøres på dagtid da støy i uthavn likevel er tilstede. 600 amp. forbruksbank og 3000 watt inverter muliggjør dette. Når det gjelder støyen er den nær sagt ikke til stede grunnet dette eksos/vann separasjons-systemet: Dette var en av de tingene vi prioriterte ved båtvalg når vi byttet og lade/inverter-systemet er ettermontert da eksisterende ikke fantes(da måtte aggregatet startes for ofte). Når det gjelder å kjøre bensinaggregat på land så er det selvfølgelig en annen sak og støyer på en helt annen måte, men jeg har heller ingen problemer med "naboer" som velger den løsningen. Poenget er at man må kunne være tolerant og godta at ikke alle har et system slik det vi er heldige å ha, men behovet er der for alle likevel. Om noen velger å tviholde på den komforten man får i et telt, er opp til hver enkelt, men jeg har hatt for mange år i båt med kun 1 batteri og null komfort til å gidde lengre. Solgte hytte og kjøpte "hytte på vannet" og da vil jeg gjerne ha med meg litt av komforten fra land. Oppvaskmaskin har vi dog ikke installert...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 og at noen enfoldige sjeler syns støy er en form for manglende komfort, det blåser vi en lang marsj i! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Hvis Komfort for den ene trumfer naturopplevelse for de andre , så kan vi vel bygge ned hele strandsonen med luksushytter da ? De som ikke har råd(de misunnelige) eller er ekstreme, kan jo dra på Bibliotek som noen foreslo tidligere. Der er det både stille og gratis... For det er vel det dere egentlig sier, hvis mann setter det så langt ut på spissen som mulig. Den enes behov for Luksus og komfort skal ikke hemmes av andres ønsker om rekreasjon i samme område.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Jeg håper du får med deg at man tilstreber å IKKE forulempe andre Erik ? Det er sikkert også greit å skille litt på uthavnene. Noen uthavner et tett besøkt av båter, andre kan man ha nesten for seg selv. I de uthavnene hvor det ligger mye båt, vil støy være til stede uansett hva som genererer det(bading/skriking, jollekjøring, vannskootere, modellbåter etc.), men på andre steder kan det være annerledes. Det er lov å bruke hue, også for oss som prioriterer komfort. Jeg har ikke noe problem med å ligge 2-3 døgn uten å røre aggregatet. Kan også nevne at det finnes medlemmer på BP som har et bra strømopplegg av medisinske årsaker, så det er ikke slik at komfort alltid er grunnen(nei, det er ikke meg). Redigert 1.Juli.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
HansO Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Poenget er at man må kunne være tolerant og godta at ikke alle har et system slik det vi er heldige å ha, men behovet er der for alle likevel. Om noen velger å tviholde på den komforten man får i et telt, er opp til hver enkelt, men jeg har hatt for mange år i båt med kun 1 batteri og null komfort til å gidde lengre. Solgte hytte og kjøpte "hytte på vannet" og da vil jeg gjerne ha med meg litt av komforten fra land. VannTro oppsummerer bra her. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Ja, Vanntro. Jeg har fått med meg at du/noen/de fleste tilstreber det. Men muligens ikke alle ? Mitt eksempel var uansett satt helt helt på spissen da, jeg er selvfølgelig ikke for nedbygging av strandsonen. Og ja, det er nok viktig å skille på uthavnene. Der er forskjell på dem, og hva mann kan forvente. Jeg tror muligens også at det er geografiske forskjeller her. At det er litt tettere om plassene der du normalt ferdes, enn der jeg holder til, og at det påvirker hvilke muligheter man har for å finne stillhet. Og at toleransegrensen blir litt preget av det. Jeg forventer ikke å finne stillhet på Sørlandet og nedover i fellesferien, for å si det slik, og blir derfor heller ikke skuffet når jeg ikke finner det. Her hjemme, en vanlig helg i April derimot.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Jammen da er vi har vi ikke så ulik oppfatning likevel da Erik, og skulle man krysse veier en dag og behovet for enten stillhet eller strøm er til stede så tror jeg nok vi skulle komme frem til et godt kompromiss Det meste dreier seg om god kommunikasjon.... Redigert 1.Juli.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gunga Din Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 skjønner ikke hvorfor man skall el-grille pølser o drasse med seg både elgrill o aggregat iland........er det ikke bedre o grille på en riktig grill ? tom pølser fra en engangsgrill smaker ju bedre en elgrillet....men men smaken er som baken hva blir neste steg...drasse i land en Statoilstasjon...for man vill ha rullede pølser Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Jeg skrev tidlig i tråden om en ubehagelig opplevelse med å ligge ved siden av en båt med aggregat. Dette har vel skjedd oss tre ganger tror jeg, alle gangene har det vært aggregater med fri eksos over vannlinja. Den ene båten hadde et aggregat som knatret og duret veldig, tydeligvis av en type som går på høyt turtall. Ellers virker det som om eksosen lager mer leven enn selve aggregatet. Men det var de negative erfaringene. Alle de gangene vi har ligget ved siden av eller i nærheten av en båt med lavturtallsaggregat med god støydemping av eksos har jeg ikke hatt noen problemer med. Håper allikevel jeg ikke framstår som en av grinebiterne. At jeg har en kraftig hørselskade med de lydproblemene det medfører beklager jeg, føler at jeg ikke kan noe for det. Men jeg tror egentlig det er meningsløst å diskutere dette videre. Jeg vil tippe at 99% av alle deltagerne i denne diskusjonen har gode holdninger til å ta hensyn i uthavn. Problemet er vel kanskje heller de som ikke er inne på forumet her? Særlig de som synes det er greit å la motoren ligge og gå på tomgang en time eller to hver dag i uthavn for å lade. Dette siste reflekterer vel også litt manglende kunnskap om hvor lite energi man klarer å dytte inn i batteripakka si med en times motorkjøring. De som velger denne løsningen har antagelig for liten batteripakke som allerede er sulfatert og utlevd og standard w-regulator som gir en ladestrøm på 7 ampere. REM: Liten tvil om at det er misunnelse ute å går her! Jeg innrømmer glatt at jeg er misunnelig på den fine båten både du og Vanntro har Dere har fine båter og har prioritert å bruke mye penger på gode løsninger, skulle bare mangle om ikke dere skal bruke dem også Ellers, bra at trådstarter tar opp problemstillingen, så får jo folk muligheten til å lufte holdningene sine. Min konklusjon er uansett at man bør unngå unødig støy. Jeg mener det er unødvendig å ha elektrisk grill om bord som betinger aggregatkjøring for å grille. Det er lett å innrette seg med gass eller kullgrill, så har man tatt hensyn til andre også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TasleT Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hva skal man med Sommeråpent på NRK når man har så fin underholdning om vaffelsteiking og motorstøy her på BP? Kjempemorsomt! Redigert 1.Juli.2015 av TasleT (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 REM: Liten tvil om at det er misunnelse ute å går her! Selvfølgelig er det ikke det. Misunnelseskortet trekkes alltid når man er tom for argumenter. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 (redigert) Litt underholdning må vi unne oss Ellers er selvfølgelig eksemplene til Gunga Din av en art som jeg tror enhver ville reagert på. Jeg har mang en gang forsøkt meg på gass-grill med det resultat at køla kommer frem igjen(man vil da ha grillet mat, ikke kokt). Elektrisk grill kan de bruke på verandaen hjemme ! Her om dagen så jeg en løsning som jeg også har sansen for. Stor inverter, 1000 amp batteripakke, 300 watt solceller og 175 amp. dynamo for maks lading når man forflytter seg. Båten hadde for øvrig også 1000 liter septiktank Redigert 1.Juli.2015 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
pacuare Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Unødvendig støy er en uting. Jeg mener det skal være stille i en uthavn, uten både motor og musikk. Aggregat for å steke vafler er helt klart ikke greit. Hvis en må lade er det mulig å bruke fornuft, på ettermiddagen når solgangsbrisen kommer inn og det er mye lyder merkes ikke ett lydisolert aggregat. Men på en stille kveld høres det godt. Snakking, barnelek, hyggelig stemning er som det skal være. Men motorlyd og musikk bør holdes i gjestehavner. Ta hensyn! Mitt motto er at ingen skal høre oss (med unntak av når akeret tas inn eller ut). Og jeg er ikke misunnelig på de med aggregat, jeg vil rett og slett ikke ha det i båten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Litt underholdning må vi unne oss Båten hadde for øvrig også 1000 liter septiktank Det er noe å tømme utenfor en badevik! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Helt tydelig mye missunelse ute å går her. Hadde tenkt å holde meg ute av denne diskusjonen, men greier ikke å lå være nå! Sorry REM, sitatet over er skivebom! (Om du ønsket å provosere med dette utsagnet, så har du lykkes! ) Relativt mange av oss er i stand til å anskaffe stor båt med generator og tilnærmet samme levestandard som hjemme. Det handler bare om prioritering av liv og økonomi. For egen del prioriterer jeg dette bort. (Men jeg er åpen for at endringer i livet kan komme.) I hovedsak et valg fordi jeg arbeider med teknikk til daglig og gidder rett og slett ikke å bruke fritiden min på det samme, spesielt ikke når jeg er i båten.Er lei tekniske innretninger som går i stykker og datasystemer som krangler. Og ting har en tendens til å gå stykker når det blir brukt. Derfor velger jeg et relativt enkelt båtliv uten båt fylt av teknikk og elektronikk med stort energibehov. (Bortsett fra når jeg forflytter meg da. Har motorbåt som kan være hurtiggående når jeg vil). For orden skyld REM: Siden jeg ikke kjenner deg annet enn gjennom bp så er det som det som skrives under ikke myntet på deg som person, men ment som generelle betraktninger! Ord som dukker opp i mine tanker når jeg skrivet dette er egoisme og toleranse: - Hvor mye må jeg tåle fra naboen før jeg kan klage uten å være egoist? - Hvor mye kan naboen tillate seg å "forstyrre" andre uten å være egoist? - Hvor mye må naboen tåle fra meg uten å klage før jeg blir egoist? Det denne diskusjonen handler om til syvende og sist er konflikt i møtet mellom de som ikke vil leve ute i naturen uten samme levestandard som hjemme og de som ønsker å leve enklere. Konflikten oppstår når noen presser ulemper/ubehag/holdninger på andre for å opprettholde egen levestandard. (Ikke ulikt de mekanismene som trer i kraft innen politikk og religion når en fratas retten til å bestemme over eget liv.) Dette handler om noen som tar med seg en en energikrevende livsstil ut i områder der det ikke er tilrettelagt med stille og miljøvennlig energi. På land er vi i Norge unike med vannkraft og fremført strøm til så godt som alle boliger og svært mange fritidsboliger. Lydløs og utslipsfri. I båt har vi ikke dette hvis vi ikke oppsøker gjestehavn med tilrettelagt tilkobling for land-strøm. Så alternativene " ute i skjæra" er da lokal egenprodusert strøm. - Solcellepaneler, enkelt og lydløst med begrenset kapasitet. - Brenselcelle, relativt kostbar og relativt dyr i drift. - Vindgenerator, ustabil produksjon og støykilde. - Og til slutt generator drevet forbrenningsmotor med lyd og lukt. Sistnevnte er ikke miljøpolitisk korrekt i dag (det er vel heller ikke motorbåt ?). Og årsaken til at generator kommer på banen er altså at noen gjennom livsstil har skapt seg et behov for tilgang på store mengder elektrisk energi! Et unødvendig og "konstruert" behov i følge mange. Og så kommer konflikten: Er det andres soleklare rett å starte generatoren som generer (litt) lyd (for meg uønsket) og eksos når jeg ligger i en uthavn? Er det min soleklare rett å kreve at du skal greie å leve i båt uten å måtte kjøre en forbrenningsmotor når du ligger stille? Er det andres soleklare rett til å kjøre forbrenningsmotor i nærheten av meg for å generere energi? Og satt veldig på spissen: Er det min plikt å akseptere at noen må kjøre generatoren din for å holde ølet kaldt og isbitene frosne på flybridge når det er 30 garder i skyggen? Og: Hvem skal velge alternativt sted for fortøyning/ankring for å kunne leve båtlivet på sin måte? Jeg slår et slag for et båtliv der behovet for elektrisk energi kan tilfredsstilles uten bruk av innretninger som generer støy og lukt. Det finnes alternativer til generator i dag, både til produksjon av strøm og tekniske hjelpemidler som bruker lite eller ingen strøm. Bruk disse! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Det er dårlig gjort Jens_P. Her hadde vi en skikkelig diskusjon på gang, og så kommer du trekkende med både velformulerte og reflekterte betraktninger midt i kampens hete... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Det sier du bare fordi du er misunnelig! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.