Jump to content

Vurderer å kjøpe 46ft Listerskøyte, trenger råd og tips.

Morten83

Recommended Posts

Båten jeg har i tankene har malt skrog.

Når det kommer til trebåter er jeg heeeelt blank.

Noen som har tips å hint til hva jeg må se etter osv. under besiktelse?! 

Her er båten jeg har i tankene:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3288811&finnkode=59422987

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Er du helt blank på trebåt ville jeg ha tenkt meg grundig om før du vurderer en såpass stor båt som første trebåt. Ikke for å være negativ, men er du uheldig risikerer du kjøpe deg mye arbeid. Vær i såfall innstilt på at selv om båten ser fin ut på overflaten så kan en slik båt gjøre at du blir ganske så opptatt i helger og ferier, ikke bare fordi du er på tur med båten (som jo er det aller beste), men fordi du må bruke tiden på vedlikehold og reperasjoner. Nå skal det samtidig sies at å jobbe med vedlikehold og fiks av ei gammel treskøyte er svært kjekt arbeid (synes i alle fall jeg), så tenker du likedan blir saken så klart anderledes :smiley:

Kunne fint skrevet en sjekkliste om du skulle ut og se på ei lita tresnekke eller en robåt, men når det gjelder ei skøyte på den størrelsen vil jeg heller anbefale deg å få med deg en person med peiling. Gjerne en båtbygger eller en som har eller har hatt skøyte tidligere. Ser båten ligger på Hundvåg. For eksempel Sverre Naustvik rett ved Lundsvågen på Hundvåg eller en av båtbyggerne på Engøyholmen/Natviks Minde (Curtiss og Torstein) har god peiling. De gjør det nok ikke gratis, men det er gjerne verdt et lite utlegg for å være sikker på hva du kjøper, eller om du bør la være.

Hvis du likevel går for å sjekke ut skuta selv kan jeg nevne et minimum av ting du bør sjekke ut. Ser det er brukt mye plater innvendig. Hvis det er god lufting over og under platene er det bra, hvis ikke er sannsynligheten for at det er stillestående, fuktig og sur luft mellom platene og huden tilstede. Sjekk for lekkasjer (både ferskvann og saltvannslekkasjer, ferskvannslekkasjer kan komme av flere ting, men gir over tid garantert råte, saltvann er ikke like skadelig for skroget, men kan komme av lutråte, dårlig driving av skroget, rustne festemidler, grunnstøting, osv), for råte i sammenføyninger under dekk og helst så godt du kommer til bak innredningen for å sjekke spant og eventuell garnering/innerhud (ideelt sett burde innredningen være mulig å løsne på så du kan sjekke ståa bak), se under dørker - rent/skittent og om det ser ut som treet er OK, motorens tilstand, det elektriske anlegget, styring, skroggjennomføringer og helst grundig sjekk utvendig av skrog på slipp. Se på mast og bom, sjekk tilstanden på disse, tenker både på beslag, tauverk og ikke minst rundholdtene selv. Høres gjerne ikke så mye ut, men med såpass voksen størrelse båt blir det litt å sjekke :wink: Når det gjelder råte kan du få en indikasjon ved å lukke alle luker og ventiler for så å ta turen ombord igjen for å kjenne på lukta etter et par timers tid. Lukter det surt er det ikke bra. Nåværende eier kan ha impregnert med sterktluktende olje, noe som kan skjule den sure råtelukta hvis du ikke vet hva du skal lukte etter. Så igjen, og for din egen skyld; få med deg en fagperson eller noen med god kjennskap til hva som bør sees etter.

Ellers virker det som det et OK med utstyr ombord. Selv synes jeg listerskøytene er en av de fineste typer skøyter som er, den rakreiste stevnen og fine raua er ikke feil :thumbsup: Hvis tingenes tilstand er bra får du deg nok ei kjempe kjekk skøyte! En del vedlikehold som oljing, pussing og maling må du regne med, men så lenge du slipper skifte ut spanter, dekk, hud og annet bør det være overkommelig.

Tusen takk for godt svar.

Jeg er ikke fremmed for å jobbe litt, klarer ikke ha fingrene unna båten jeg har i dag, men er ikke så aaaaltfor mye igjen å gjøre på den. Å ta med en lokal båtbygger var vel det smarteste tipset jeg kan få og noe jeg kommer til å gjøre. Når jeg tenker meg om så kan jeg sende en lokal båtbygger bort før jeg tar turen, som kan se over båten. Greit å vite om det er noen vits å ta turen ned i det hele tatt sånn sett.  Når det kommer til opplæring av trebåtlivets gledelige stell så finnes det mange gamle sjøulker her på Østlandet jeg kan innynde meg hos. Har pusset opp to gamle hus oppigjennom årene så er ikke fremmed for trevirke som materiale vertfall.

Når det kommer til utseende så er jeg helt enig! Dette er en vakker skøyte!

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Vil takke alle for svar her. 

Det ble ikke trebåt men en Westcruiser 32 i glassfiber, den trenger omfattende stell og oppgraderinger så da har jeg noe å henge fingrene i likevel.

God Sommer.

Huh, nå ble jeg glad på dine vegne. Langs Otra i Kristiansand liger til enhver tid en rekke treskøyter som er under oppussing. Det er et fåtall av disse som blir ferdige, men det er mange av eierne som blir skilt, ennsi som går så lei underveis at de bare kvitter seg med prosjektet. 

En skøyte er en omfattende jobb å holde vedlike, og når den skal jobbes opp fra år og årtier med opphold i et aggresivt miljø som saltvann og skiftende temperaturer jo er, så kan det fort bli så mye at en går skoa av seg. Å begynne på et slikt prosjekt som "helt grønn" hadde vært så modig at det vel hadde vært over kanten til overmodig. 

Enig hvis det gjelder å bygge opp igjen et skikkelig nedslarvet eksemplar, men er skøyta OK er vedlikeholdet overkommelig om man setter av noen helger. Folk vedlikeholder jo hus og hytte også, det tar tid, men er noe de fleste er inneforstått med.

Kjenner til flere som har skøyter og er familiefolk. De har riktignok brukt noen år på å sette båtene i stand, men har sett på det som hobby og et fint prosjekt å enes om sammen. Hvis arbeidet blir fordelt og man har en felles drøm om resultatet blir det vel gjerne det man kan kalle en livsstil med stor trebåt. Men hvis kun den ene i forholdet er gira på å bruke mye tid på ei gammel treskøyte kan det fort bli skuta eller kona, det kan nok stemme :giggle:

Greia er at vi snakker stort sett om båter som er en 40-60 år og vel så det. Mangen av dei har vært brukt hardt i feks fiske. der er stort sett alltid noke å ta tak i på slike båter. Sjølv ser eg at kun lett årlig vedlikeholdskost på en 50-65ftr vil ligge på 20-50000. Då tar en kun puss, maling og service på motor, slipping m.m. Og gjer alt arbeid sjølv.

Nå kjørte vel vi rundt 500-600timer i året så blei jo brukt.

Skal en ha kravellskrog så kan en like gjerne lære seg å drive først som sist, for å leige folk koster fort litt. Eventuelt går man til Danmark og slipper.

Å eige en slik båt tar uansett mykje tid og en bør være innstilt på å bruke tid på den. Noke eg ser mangen gjer feil er å begynne stor omfattande prosjekt som gjer båten ubrukelig over en lang periode. Det er dissa prosjekta som oftest går dårlig. kjøp et bra skrog og maskin

Resten er kun sminke ;)

Redigert av Marifjøra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...