Jump to content

Tips for å fjerne muggen lukt?


index

Recommended Posts

Har et lite problem med putene til båten som ikke lukter godt etter et noe fuktig vinteropplag. De verste var heldigvis de uten finerplater i bunnen, og disse har fått seg en tur i Bio-Tex i badekaret og blitt mye bedre. Men de med plater under er et verre problem.. Har hatt dem ute til lufting i flere dager, støvsugd dem og vasket dem med salmiakkvann, men det lukter fremdeles ikke godt i rommet der de står. I båten derimot lukter det friskt og fint nå etter at takplatene er skiftet ut og resten vasket ned og stelt med. Så jeg har ikke så veldig lyst til å fylle båten med luktende puter igjen. Noen som har noen gode tips for å friske opp lukten litt? Går ut fra at mange andre også har litt mugne puter når våren kommer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Klorin. Det eneste av vanlige husholdningsvarer som dreper muggsopp, er vel klorin. Vær dog oppmerksom på at klorin har en del bieffekter (bleker "ikke fargeekte" tekstiler m.m.). Klorin har heller ingen langtidsvirkning, dvs. at dersom du får en ny nedfukting så har ikke klorin noen effekt i forhold til dette. Men problemet med soppdrepende midler som har langtidseffekt, er at de også avgir lukt over lang tid som kan oppfattes som ubehagelig. Her er fordelen med klorin at vi oppfatter lukten som "rent" i tillegg til at lukten blir borte etter kort tid.

Link to post
Share on other sites

Snakk med noen som driver med skade sanering f.eks Polygon eller ISS skule mene og tro at de har et vidunder kjemiekal mot dette

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Eddikk er supert mot annen lukt, da kona røykte hadde vi alltid to boller med eddik oppe på gardin brettene, det tok lukta!

 

Bruker selv, fuktballer i båten samt et vindunder middel som jeg kjøpte på en Shell stasjon, det tar lukta greit,, men nå lukter det ikke død i båten da...

Link to post
Share on other sites

Bruker selv, fuktballer i båten samt et vindunder middel som jeg kjøpte på en Shell stasjon, det tar lukta greit,, men nå lukter det ikke død i båten da...

<{POST_SNAPBACK}>

Så ille lukter det ikke hos meg da, men det er akkurat som om du når et metningspunkt nå du har gått i slik muggen lukt noen dager. Så det hadde vært greit å få den noenlunde luktfri...

 

Stoffet er ikke videre fargeekte, det så ut som om det hadde foregått noe kriminelt på badet da jeg vasket de mest mugne putene. Blodrødt vann både her og der.. Så da er jeg redd for at klorin blir litt for aggressivt. Funderer litt på å prøve med en tepperenser, kanskje dette vil hjelpe. Ellers så vil vel lukten minke litt etter hvert hvis jeg klarer å holde det tørt og greit i båten. Kanskje en tur på en Shell stasjon kan være en ide for meg også? Husker du hva stoffet heter?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Neida.  Zalo, høytryksspler og soltørking.  Det har virket før.

<{POST_SNAPBACK}>

Prøvde høytrykkspyleren på putene til overkøyene.. Men den var ganske hissig da, så jeg blåste opp et par sømmer blant annet :lol::lol: . Litt ekstra lodne i stoffet ble de også. Etterpå fikk de en tur i badekaret med Bio Tex, et par skyllinger og deretter soltørking hver dag med oppholdsvær. Det ser ut til at de ennå må ha et par tre dager med sol før de er helt tørre, men de både ser bedre ut og lukter betydelig bedre.

 

Men jeg er litt skeptisk til hvordan kryssfinerplatene i bunnen vil tåle såpass store mengder med vann, da også tatt i betraktning at det vil ta et par-tre uker før de er tørre igjen. Men på den annen side, hvis det har virket før så gjør det vel kanskje det igjen også? I så fall så bør jeg nok prøve med en litt mindre høytrykksspyler uten roterende dyse, det virket som om putene lokket fram rovdyrinstinktet i den store... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Yep. Som sagt, det har virket før. Rett nok ikke for min hånd, men dog allikevel, og virket gjorde det og rent og pent og velduftende ble det. Væting av fineren er ikke noe problem så lenge det er snakk om kort tid og rask opptørking. Derfor soltørking straks spylingen er unnagjort. Uten turbo-dyse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det, men da tror jeg heller at den lokale søppelfyllinga er et mer aktuelt sted.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva mente du med det? :confused:  :nono:

(ikke fint og skrive slikt...)

Skal sjekke hva det står på flaska, og gi en tilbake mld i morgen!

<{POST_SNAPBACK}>

Søppelfyllinga? Denslags lettvinte løsninger er ikke aktuelt! Mine flotte røde puter er da ikke søppel...

Tror dette skal la seg løse med betydelig mindre drastiske løsninger.

 

Flott om du kan sjekke flaska. Ellers så lurer jeg på å prøve med en tepperenser, og dertil egnet vaskemiddel. Blir ikke så gjennomvått som med høytrykksspyleren, samtidig som det suger skitten ut igjen etter hvert. Tror ikke at dette skal være et uoverkommelig problem. Man er da optimist :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis selve putetrekkene er brukbare ville jeg tatt dem av og vasket de i vaskemaskinen.

Ville nok kassert selve skumgummien og skjært til nye.

Omtrent umulig å fjerne vond lukt som har trukket inn i skumgummi.

 

Mine var så slitte i trekket at jeg kasserer dem!!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis selve putetrekkene er brukbare ville jeg tatt dem av og vasket de i vaskemaskinen.

Ville nok kassert selve skumgummien og skjært til nye.

Omtrent umulig å fjerne vond lukt som har trukket inn i skumgummi.

 

Mine var så slitte i trekket at jeg kasserer dem!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Leide tepperenser i dag, og gikk over putene tre ganger: Først med tepperens, så med salmiakkvann og siste gang med rent vann for å fjerne såperester. Så langt ser det meget lovende ut, lukter stort sett vått tøy. Skal bli spennende å kjenne lukten på dem etter at de er tørket, håper problemet er løst med dette.

 

Kommer med konklusjon på om behandlingen virket som forventet når de er helt tørre. hvis ikke, så er det bare å sette i gang med ny skumgummi og nytt trekk. Men hvis jeg bare får vekk lukten så er de egentlig for gode til å skifte ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er av den formening at en ozon-generator kun er istand til å fjerne vond lukt /rense luft i rummet /båten forutsatt at objektet som lukter, det være seg diesel, mugg, sur fisk etc. må være fjernet på forhånd.

 

Hvis det lukter mugg av putene nytter det ikke med ozongenerator for å fjerne denne fra rommet,da lukten vil komme på nytt????

 

Eller tar jeg feil ???

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rapport fra "operasjon tepperenser: Ubetinget suksess! Lukten forsvant, og putene ble rene og pene og friske i fargen. Så nå er alt fryd og gammen.. Sjøsettingen blir riktignok utsatt 14 dager da kjøperen av den gamle båten ikke tok sjansen på å hente den nå i helgen, men det får nå gå... Har fortsatt mye igjen å gjøre ombord, så det er egentlig greit å ha den i hagen litt til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bruk muggsoppfjerner! eller jordslagsfjerner som det også heter. Koster kr 89,- på Clas Olson, som er det billigste jeg har funnet til nå.

Dette er vidundermiddel på flere ting, men inneholder klor. Brukt riktig, kan det bli ganske flott. Har renset alle tekstiler i båten (tak, vegger, puter osv) med tepperensermaskin, hvor jeg tilsatte jordslagsfjerner i såpevannet med godt resultat. Der hvor det var hardt angrepet sprayet jeg ublandet rett på partiet, og renset så med tepperenseren.

Er også helt genial til å rense jordslag på treverk.

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

kommer med et forslag. det som lukter er rett og slett bakterier som prumper. ved å bruke et non-ionisk vaskemidde forsvinner lukta. 15-30% er bra. såper og klorin er ikke bra for struktur I kaldskum eller tekstil. kjøp f. eks. omo for illeluktende treningstøy,det er et vaskemiddel som er spesiellt rettet mot den slags microber. eller er hydrogenperoksyd o.lign også brykbart. tøm flaska I badekaret og 50 ltr vann, og tråkk puta I det, skyll godt. vips, bakteriefloran er tatt av dage.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...