Jump to content

Tips for å fjerne muggen lukt?


index

Recommended Posts

Og hvilke tiltak har du satt i gang for at problemet ikke sgkal dukke opp igjen!

Tettet lekkasjene, skiftet mugne takplater og vasket ned alle glatte flater. Har hatt båten på sjøen året rundt i nesten ti år nå uten varme eller avfukter, og det er ikke tegn til mugg eller lukt noe sted. Har til og med dyner og puter liggende i båten året rundt! En godt ventilert og ren båt får ikke muggproblemer, med mindre man har vannlekkasjer. Det lønner seg bedre å fikse lekkasjene i båten enn å kjøre på med varme eller avfukter!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så høy luftfuktighet ute er ikke vanlig, selv her på vestlandet. Og en båt som ligger på sjøen varmes opp av sjøvannet, så det vil alltid være litt varmere inni båten enn ute vinterstid. Vinduer på gløtt ville jeg aldri hatt, da regner det inn! Men ventilatorene i taket står åpne. Varme på i båten når man ikke er der er å fyre for kråkene;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei. Tørt og fint året rundt. De eneste gangene jeg opplever kondens er når vi sover 3-4 stykker i båten med lukene igjen. Men med litt lufting på morgenen ordner det seg også. Så lenge temperaturen inne og ute er forholdsvis lik blir det ingen kondens. Varm båt og kalde flater derimot, så kan det bli riktig så fuktig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eneste beskyttelse mot mugg er litt temp om bord, og EL.avfukter, da er en sikker.

Temperatur i seg selv fremmer vel mugg, og har man en relativt lukket båt og litt regnvannslekkasjer e.l. kan varme være alt annet enn smart. Har man en elektrisk avfukter gående er det ikke nødvendig med varme (annet enn evt frostsikring - men frostsikring har ingenting med mugg å gjøre).

 

Hører folk som påstår de kan greie det samme med vanlig igjennom lufting i båten hele vinteren, den sjansen hadde ikke jeg tatt..

Det avhenger vel mye av klimaet. Har man minusgrader gjennom hele vinteren, bør passiv lufting være tilstrekkelig for å unngå mugg.

Link to post
Share on other sites

Fukt kan vel være et problem i Spania og :)

 

(på min forrige arbeidsplass ble hovedkontoret flyttet til Malta, og mange ansatte (mest Estere og noen Skandinaver) flyttet dit. De fleste lengtet hjem etter en stund - og de klaget over at de frøs og at eiendelene mugnet. For meg som bodde på hotell var det fint å besøke Malta i januar. Når man bor i uisolert kalkstenshus som holder 15C døgnet rundt -ikke fullt så gøy - og når det er over 20 C på dagen blir det mye fukt på kveldene!

 

Forøvrig er båtliv først og fremst en sommerting, der som her. På spørsmål om hvorfor seilbåteieren ikke hadde båten oppankret i den lokale bukta slik han pleide svarte han at båten fort ville bli tatt av storm dersom han lemnet den der vinterstid.)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstod det som vi snakket om båter i opplag vinters tid....mulig jeg misforstod...

 

Er båten i bruk vinterstid blir den jo forhåpentligvis varmet opp med jevne mellomrom når den er i bruk..

 

Jeg har også hatt båter i bruk vinterstid, da blir de selvfølgelig ikke pakket inn, eller avfukter om bord osv...

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle fall hele tiden snakket om båt som ligger på sjøen vinterstid. Og som blir brukt. Har aldri hatt noe annet. Med båt på land ville jeg nok ha sikret meg annerledes mot fuktighet, men på sjøen gjør varmen fra undersiden underverker. Det er i alle fall min erfaring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...