Jump to content

Sleipner baugpropell døde over natten

olenyg

Recommended Posts

Nimbus Nova 33 med Sleipner P55 baugpropell; la til med baugpropell om ettermiddagen, neste morgen er den livløs.

*Ny batteribank (ikke dedikert batteri)

*Sikring på tavlen OK

*Ingen korrosjon eller annet på motor og kabler, ser ut som ny

*Det sitter ingen sikring i baugen, kun releet på motoren

*Alle koblinger tatt av og på

Alle tips mottas med stor takk!

Enten er hovedstrømsbryteren defekt, eller så er styrepanelet defekt. Har ingen tro på at motoren har tatt kvelden uten forvarsel, tror heller ikke releet har sluttet å fungere begge veier samtidig.

Begynn feilsøk ved baugpropell. Slå av hovedbryter. Koble fra hurtigkobling til styrepanel. Bruk en liten ledningsstump til å legge forbindelse mellom rød og hvit ledning på hurtigkobling som vender mot motor. Slå på hovedstrømsbryter, hvis rele og motor er i orden vil baugpropell dra til styrbord. Da er styrepanelet defekt.

hvis ingenting skjer, prøv å koble kabel fra baugpropell til en annen hovedstrømsbryter.

Lykke til.

Lys på panelet.... ? Så er jo strømmen på plass der.

Jeg hadde et tilsvarende problem og da var det termostatebryter som var gåen (trodde det var varmt hele tiden). Den kan du enkelt sjekke ved å ta den brune ledningen som går fra relet og inn i toppen av motoren og legge den til jord. Hvis der virker da er det ny termostatbryter som gjelder.

Edit: ser jo allerede at det er kommet som forslag lenger opp ?

Redigert av TomF (see edit history)

Min Sleipner har "dødd" to ganger. Begge gangene har det vært jeg selv som har kommet borti hovedbryteren uten å merke det. Baugpropellen kobled oftest til startbatteriet og det står en bryter på plusskabelen et eller annet sted nært startbatteriet.

Har hendt noen ganger hos meg også da brytere til baug/hekkthrustere står slik til at man uforvarende kan komme borti den i storesrom.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...