Jump to content

Installasjon av solcellepanel - råd og vink ønskes!

Fantino

Recommended Posts

Limt, slik at jeg kan flytte de når jeg finner ut hvordan jeg fjerner panelene, men nå dukker det opp opplysninger om at de liker ventilasjon og da er det kanskje ikke så lurt å felle de inn, selv om det ser bedre ut! Har også tenkt tanken på å hengsle de slik at de kan rettes mot sola. Når de ligger flatt utnyttes veldig lite av potensialet.

Etter det jeg kan se så må dette også være panelene som gir mest W/krone? Også sammenlignet med Aliexpress osv. Og poly er etter det jeg forstår bra greier for oss som ikke _bare_ har skyfri himmel..

Har siklet en del på Victron sine sider de siste dagene. Blir nok en IM til Farco snart. Utroooolig fristende med den der Bluetoothdongelen som gir all info på Tlf. Men må forske litt mer på totalpakken i båten først.

Myten er vel heller at Mono skal være bedre enn poly i lettskyet vær.

Veit ikke hvor mye det stemmer lengre da poly har blitt veldig bra det også.

Sunpower panelene vinner de fleste tester jeg har lest.

Morningstar MPPT-60 regulatoren har innebygget nettverksport, så man kan følge med på produksjonen over wifi fra mobilen. eller hjemmefra om man setter opp nettverket riktig.

Mitt semifleksible 100W-panel måler ganske nøyaktig 110x55 cm. 10 slike kan dermed få plass på 550x110 cm.

Ja, tok litt feil i farten. Det er noen panel som har 32 celler, (8 x 4) og cellene er 6" x 6", de gir max ca 16 - 17 volt

Jeg har bygget noen 100w 18 volt med 36 stk (9x4) 6" x 6" celler som blir noe lengere, ca 136 cm. De på 150 cm er på ca 150 w.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Popeye: Hvor fikk du tak i dine paneler? Har du limt de?

Jeg kjøpte hos Alternativ Energi (http://www.alternativenergi.no/cfw_solar_100w_fleksibelt_109x54cm_høyeffektiv_solcelle.html).

Jeg har ikke festet mitt panel, men har slått inn maljer og henger det opp på egnet sted avhengig av sola fra gang til gang. Med god vinkel mot sola mater jeg drøye 6.5A inn på batteriet via en EPSolar MPPT-regulator.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Sitter med manualen og ser på koplingsskjema. Ut fra dette så ser jeg at laderen rett og slett er koplet inn på inngangspinnen til FET ladeskillet. Det er også B+ fra Dynamo, dvs dynamo spenningssettes under lading? Betyr kanskje ingenting?

Og hvis det ikke betyr noen ting så er det vel bare å la inngang fra en MPPT regulator gå inn på samme pinnen? Eller bør MPPT slås av/koples fra før landstrøm legges inn?

bilde

Skjemaet er et kombinert for hybrid/ikke hybrid, og mangler alt ekstrautstyr, så se bort fra solcellepanelet som er vist bla. Er ute etter prinsippet for lading. Hvis vi glemmer landstrøm. Starter motoren. MPPT lader inn på samme pinne som B+. Hva skjer? Vil ikke bare dynamoens regulator se et 'smekkladet' batteri, og ta ferie? Eller kommer jeg til å koke batteriene?

B+ er koblet til batteriet, men kan kobles fra med hovedryter.

Mppt regulator lader batteriet som en vanlig lader og batteriet får ikke mer spenning enn det batteriet skal ha ut ifra tilstand på

batteriet.

På mitt anlegg ser jeg at når jeg har lading fra batterilader fra landstrøm, er mppt regulator utkoblet om batteriladeren gir absorbsjon lading.

Om mppt og lader går samtidig er jo begge regulert, mppt kutter når batteri spenningen blir høy, så batteriet tar lading fra landstrøm

og blir ikke skadet vil jeg tro.

Det er og en innstilling som heter battery cut og det er satt til 12,6 volt.

På den jeg har er det og uttak til last, eller forbruk som kutter når batteriet når for lav spenning, satt til f.eks 12,2 volt.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Det høres lovende ut! Men snakker vi da sommervær og ikke sørvestlandsvær? ? Kjøl/frys er merket med 264kWh/år og 230V-0.8A. Antar den første verdien er et hyperoptimistisk årsforbruk hvis en kun tar ut en ispinne og ei øl i løpet av året og lukker døra fort.. Den andre verdien _håper_ jeg er strømtrekk når kompressoren går. Er derfor litt tricky å anslå, men hvis kompressor går feks 20% av tida så burde det vel bli et gjennomsnitts strømtrekk på rundt 4A v 12V, med topp på 20A når kompressoren ligger inne? (runder litt oppover, er vel effekttap i inverter/batterier osv osv)

En praktisk observasjon herfra: Med to år gammel forbruksbank på 240A brukte vi 20% av banken fra det ble overskyet kl 19 i går til jeg leste av kl 9 i dag, fremdeles overskyet. Stappfullt kjøleskap, men lite trafikk av varer ut og inn.

48 Amp på 14 timer? Det er da høyt forbruk tatt i betraktning at dere sov endel av de timene?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 1 måned senere...

Det tar sin tid med installasjon av dette anlegget. Må jo jobbe litt nå når ferien er over  :smiley:  - og bruke båten når det er godvær. Panelene ligger klar hjemme. Steg 1 blir å få de på plass og ledning trukkket inn.

I den forbindelse lurer jeg på følgende: Panelene vil bli seriekoplet, og vil da gi en totalspenning på 120-130V på max. Max. strøm er 7-8A. Jeg tenker da - og leser i diverse anbefalinger/manualer for oppkopling av regulatorer - at en bør ha en sikring i denne kretsen. MEN, en slik sikring vil jo måtte tåle en del over max. spenning DC, og max. strøm - og det er jo det panelene kan levere. Vil den da ha noen funksjon?....

Og, hvor finner jeg automatsikringer som er beregnet for høyspent DC?

I den forbindelse lurer jeg på følgende: Panelene vil bli seriekoplet, og vil da gi en totalspenning på 120-130V på max. Max. strøm er 7-8A. Jeg tenker da - og leser i diverse anbefalinger/manualer for oppkopling av regulatorer - at en bør ha en sikring i denne kretsen. MEN, en slik sikring vil jo måtte tåle en del over max. spenning DC, og max. strøm - og det er jo det panelene kan levere. Vil den da ha noen funksjon?....

Og, hvor finner jeg automatsikringer som er beregnet for høyspent DC?

Du kan benytte en vanlig automatsikring, slik du har hjemme. Det heter forresten lavspenning helt opp til 1500V d.c.

edit: Kan være greit å lese HELE innlegget, slik jeg ikke gjorde når jeg ga deg svar nå. Nei, solcellepanelene vil ikke kunne generere den strømmen

som behøves for at sikringen skal løse ut. Selv ikke ved direkte kortslutning. Sikring ut fra panelene har ingen funksjon.

Redigert av diaX (see edit history)

Da tenker jeg i alle fall ikke helt feil! Får heller konsentrere meg om å lage kablingen skikkelig og legge den i eget rør slik at denne spenningen ikke kan komme på avveier..

Tore B: Jeg innbiller meg også at det er strømmen som avgjør på en sikring, men jeg var usikker på om det er en forskjell på AC og DC-automatsikringer..

Redigert av Fantino (see edit history)

Da tenker jeg i alle fall ikke helt feil! Får heller konsentrere meg om å lage kablingen skikkelig og legge den i eget rør slik at denne spenningen ikke kan komme på avveier..

Tore B: Jeg innbiller meg også at det er strømmen som avgjør på en sikring, men jeg var usikker på om det er en forskjell på AC og DC-automatsikringer..

Ja, kjør eventuelt dobbeltisolerte kabler.

Ellers kan vanlige automatsikringer kan normalt brukes også for likespenning. De inneholder et forspent bimetall som endrer seg ved oppvarming (strømgjennomgang).

og vil da til slutt løse ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...