Jump to content

Fikse store gjenger

gregor

Recommended Posts

Jeg har gjenga til skruer og sånt tidligere, men nå har jeg klart å skade gjengene på dingsen (husker ikke navnet) som hylserøret til akslingen skrues inn i.. Det er altså innvendig gjenger som er litt skadet.. Det er ikke veldig ille, men er det et verktøy jeg kan skaffe og noe jeg får til selv eller bør jeg få et verksted til å gjøre det?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Blir hylserøret ditt skrudd inn i en dings? I tilfelle bør du kanskje legge ut et bilde som viser hva det dreier seg om.

Ellers, hvis det er innvendige gjenger med stor diameter kan du enten friske opp gjengene med en gjengetapp, eller du kan forsøke å reparere dem med en gjengefil.

Kanskje en ide å demontere denne "dingsen" og ta den med hjem?

Hullet er vel kanskje 60 mm eller noe.. Hvor kan jeg få så store gjenge tapper?

Først må du bestemme gjengedimensjonen. Ikke usannsynlig at det er rørgjenger f.eks. I tilfelle kan du kanskje få lånt en gjengetapp på et verksted for å friske opp gjengene, eller enda bedre; ta med dingsen til et verksted og få dem til å dra gjennom tappen der og da. Er det mer ukurante gjenger, f.eks. metriske fingjenger av stor dimensjon eller UNF på denne størrelsen skal det mye til for å finne en tapp tror jeg. Å kjøpe en tapp i denne størrelsen blir nok fort dyrere enn å kjøpe ny "dings" :smiley:

Jeg har berget mange gjenger med litt stuket inngang eller litt rufs med gjengefil også. Hvis delene er i messing eller bronse er det hvertfall kurant. Men hvis du ikke er vant med denne typen arbeid er det nesten en forutsetning å ta ut delene slik at du kan sette "dingsen" i en skrustikke med god arbeidshøyde slik at du ser hva du driver med. Gjengefiler fåes i mm og tommer. De er beregnet både på utvendig og innvendig bruk. Det er en side for hver av de mest vanlige stigningene. Det fine med gjengefil er at du bare trenger å tenke på stigningen, diametere er uvesentlig. Slike gjenger med stor diameter og fin stigning kan finne på å være på siden av alle gjengetabeller fordi de er kjørt i benk uten gjengeverktøy. Da kan du glemme å få tak i tapp! Vil også understreke forrige taler som poengterer at det kan være vanskelig (umulig) å få tappen til å endre på en gjenge med stor diameter, fin stigning og ytterste gjenge stuket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...