Jump to content

Katamaran - handicat 30

Allan E

Recommended Posts

bilde

Dette er et byggeprosjekt som pågår nå. Skroget er en 30 fot Guzzi. Bredden er ca 3 meter.

Båten skal lages slik at det er mulig for en som sitter i rullestol å kjøre denne. 

Men tilbake til litt teknisk. Vil anta at ferdig båt på vannet vil veie tonnet pluss motor eller motorer. Hvor stor motor må til for å få en grei fart på dette skroget? Avstand i tunellen er ca 140 cm. Hvordan vil den være å manøvrere i en havn f.eks med en motor? Har en hydraulisk heis til motoren. 

Redigert av Allan E (see edit history)
  • 2 uker senere...

Onkel hadde ein stor &brei katamaran slik at syskjenbodnet (i rullestol) mitt kunne få vere med ut å fiske. Den var omlag 18 fot & hadde 70hk i ræva.

Manøvering gjekk greit med fartspotensialet var det "så dær" med. Det gjekk anstendig med fuel for å halde den "opp".

No er din konstruksjin ev heilt anna karakter (breiare/høgare/lengre)....

Hadde vore morro å fks latt NTNU eller tilsvarande fått berekna noko her. Sidan den har handicap-vinkling, er nok sjansjen stor for ei positiv tilbakemelding derifrå.

Lukke til, flott prosjekt

Redigert av T&P (see edit history)

Jeg har ikke peiling på å kunne svare deg, men synes dette er et flott prosjekt. For deg er sikkert bruken viktig, men for meg er dette et av de få katamaranprosjektene som jeg har sett på BP, og gitt de fremtidsretta mulighetene et catskrog har, så er det noe jeg jeg gjerne ville følge med på. 

Det første jeg ville spørre deg om Før du havna med en halvferdig båt i buskene langs en landeveg, så har det skjedd mye. Hva da? Hva kan du fortelle? 

Hva ledet frem til at en handicappa skal ha en 6meters fartsmaskin? Hvoprdan er skrogene bygga? og sammenføyd?

Gleder meg til å høre mer.

Det er broder som bygger og det er hans sønn som også skal bruke denne båten. Denne båten eller skroget ble kjøpt av Gozzi boats i Langesund så den har blitt ganske mye ombygd etter det. Ombyggingen er fra dekket og opp. Jeg har brukt feil navn tidligere ser jeg.

De hadde 2 x 250 hk på den og da gikk det veldig. Jeg vet ikke akkurat hvor fort. Men med 115 hk så vil jeg ikke tro at dette blir en fartsmaskin men gå med en grei fart.

Båten / skroget  ble tauet innover i fjorden her og da løfta båten seg opp av vannet og planet. Nå har den blitt en del tyngre men ikke så alt for mye. Det er brukt minst mulig treverk og heller mer divinycell. Gozzi 30x3 tror jeg var det navnet som ble brukt av Gozzi 30 fot lang og 3 meter bred. Om en ukes tid har vi en pekepinn på hvordan den oppfører seg.

115 hk Suzuki har blitt bestilt og skal komme neste uke. Skroget er bygget på en mal av treverk og belagt med x antall lag duk og epoxy.

Jeg tror ikke du får den nok "opp av vannet" for å flyte på lufta slik katter skal med 115hk. Tipper du blir stangende med tunell nedi, i sjø. Katamaraner er ikke bare hydrodynamikk, men aerodynamikk(løft) 

Jeg gjetter.. 15-20 knuter med 115hk, snurr debatt ;) 

Utover dette, kult prosjekt, men tror du ender med større maskin(er) til slutt. 

Redigert av andersb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...