Jump to content

Er markedet mettet?


Goddis77

Recommended Posts

Tja. Ikke så godt å si. Der er jo rundt 25 andre Nidelv 24 på finn, de fleste til litt høyere pris. Du kan jo prøve med et "korttidstilbud", sette prisen ned noe og TYDELIG markere dette i headingen. Kan være det som skal til for folk å "få ræva i gir". Det hjalp i alle fall når jeg skulle selg SummerDreamen min i fjor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja. Det kan hende markedet er mettet, men min erfaring er at det eneste som nytter er å vente.

 

Jeg la båt ut for salg i fjor, og hørte ikke noe på 2 måneder. Men plutselig var det 4-5 som ringte og 2 som nærmest ¨"slåss" om å få båten. :boxing:

 

Tålmodighet, min venn, så dukker det plutselig opp en kjøper. :diving:

Link to post
Share on other sites

  men min erfaring er at det eneste som nytter er å vente.

Ja, jeg er enig i det. Ut fra den prisen du har satt sammenlignet med de andre Nidelv- snekkene så kan jeg absolutt ikke skjønne at du har satt prisen for høyt. For meg ser dette heller ut som et rimelig tilbud. Det er da faktisk ganske mange på nettet som prøver en pris som er vesentlig høyere for båter som er eldre.
Link to post
Share on other sites

Markedet er ikke mettet. Mange er på jakt etter båter nå, gjerne i desperasjon idèt tiden nå går fort mot ferie. Snakket senest i dag med en kar. Han har kjøpt båt billig. Hva er galt med skuta spurte jeg, hvorpå svaret var "ingenting". Kjøperen skjønte ikke helt selv hvorfor båten var såpass billig, men fant til sist ut at han skulle ringe på denne båten allikevel, og etter at han hadde besiktiget båten fant han ingen feil og kjøpte .... Fortsatt skjønner han ikke hvor heldig han var.

 

Med andre ord, her er en sak hvor kjøpere følte at det MÅTTE være noe galt med båten, siden den var priset så lavt, og responsen derav uteble :rolleyes:

 

Nå sier ikke jeg at dette skjer i din sak. Men se på utbudet av båter. Det er enormt. Det tar lang tid å fordøye alle båter mot hverandre. Responsen kommer, vær du sikker på det. Jeg har også opplevd stillstand når jeg har solgt saker og ting, inntil "mange" plutselig ringer løs. Det er nesten så jeg blir usikker på om telefonnummeret har stått hele tiden. Det er ofte slik som forekommer. Ha tålmodighet, ikke endre teksten (folk følger med, og vil da tro at du er "desperat", og kommer med skambud ("kanskje han er desperat fordi han trenger penger fort ")? Dette løser seg sikkert. Og det snart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på om det er marked for alle båtene som blir lagt ut for salg. Daglig dukker det opp over hundre båter på finn og det er få som blir markert med solgt.

Men om en ser litt nøyere etter er ikke utvalget så veldig stort. En kjøper har gjerne bestemt seg for hvilken type båt han vil ha, ja kanskje også akkurat hvilket merke og hvilken type motor.

Kjøperen vil oftest også kjøpe en båt som er i nærheten slik at den er lett å besiktige og frakt ikke blir et prosjekt. Da er det fra kjøpers vinkel pluttselig ikke så enormt mange båter å velge mellom.

Salg handler om å finne akkurat den/dem som er interessert i ditt produkt og om det går kjapt eller tar tid er ofte en tilfeldighet.

Smør deg med tålmodighet. Det er ofte lurt å endre litt på annonsen innimellom selv om du ikke endrer pris. Legg inn noen nye bilder, skift litt på teksten og vis at du er aktiv.

Mange lar vær å ringe på annonser som har stått lenge inne uten å bli endret fordi de av erfaring tror at produktet er solgt uten at selger sletter annonsen.

 

Lykke til!

 

tj

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det burde ta lang tid å få solgt denne. Rimelig Nidelv med skikkelig motor er ikke hverdagskost. Har inntrykk av at de fleste er utstyrt med VP 25 eller 36 hk, som jeg vet mange IKKE ønsker seg. Jeg letet i alle fall lenge for å finne en snekke uten Volvo Penta når jeg kjøpte den forrige båten. Denne ble forøvrig solgt etter å ha ligget på Finn.no i en og en halv time.. Jeg hadde bortimot 1400 treff før jeg stoppet annonsen etter en knapp uke, men kun 2 telefoner! Det artige var at begge ville ha den, usett! Men du trenger jo bare en telefon, så lenge han kjøper den da.

 

Ellers så synes jeg at prisantydningen din virker litt lav, skulle tro at denne burde kunne selges for bortimot 120.000,-. Nidelv 24 er populært, må vite... (og det er Yanmar også).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

La den inn først for 110.000, men etter 1,5 uker nå så har vi senket den til 99.000. Trodde kanskje at 100.000 merket var årsaken. Blir spennende å se.

Men virker merkelig med tanke på hvor mange som har vært innom annonsen.

Båten ligger forøvrig på finn.no, autodb.no og rubrikk.no

Link to post
Share on other sites

Heisan

Bare vent til varmen kommer så går den. Båter i milion klassen blir vel solgt hele året. Men som jeg erfarte med begge mine foregående båter, så ble de lagt ut for salg ved marst-april tiden. Hørte ingen ting før sola varmet og sangthans nermet seg. Den første var en skjærgårds jeep til rundt 50000.- gikk første uka sola varmet. Samme dagen kunne jeg solgt 10 stykker. Den neste var en day cruiser til rundt 150000.- av noe ukjent merke gikk også når varmen kom.

Jeg tror ikke pris er det mest avgjørende i dette pris nivået, det er tempratur og kalenderen. :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Båtmarkedet er merkelig for tiden, det er helt dødt...

 

I dag for man ikke solgt båten om man ikke truer den på noen :-) Før i tiden fikk man mye mer igjen enn hva man kjøpte den til.

Nede i båtforeningen her er det to stk. som virkelig sliter med å få solgt båtene sine, de har nå hatt annonser på finn. og andre plasser i over 6 mnd. uten at noen har villet gi bud.

Han ene har en Scand Adriatic 27 med 41 motor diesel. 88mod. han satt den ned 150.000.- uten hell. Han andre har en Nor-Dan 610 .21 fot. med diesel . 2003 mod. kr. 280.00.- Nå har de satt båtene bå land og skal prøve til våren igjen.

 

Det som viser seg nå er at båtene synker i værdi. i mine 30 år med båt har aldrig opplevd dette før .

 

Hva føler dere?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om prisene har snudd men for oss som selger nyere seilebåt så er det vel en medvirkende årsak at euroen er lav kombinert med at båtmerkene har lansert båter som er rimeligere enn de var for noen år siden. (stor konkurranse fra kliss nye båter)

Jeg har annonsert min båt i overkant av en måned nå og hadde 5 interessenter innen 1 uke og 3 som var og så båten men ingen som vil kjøpe .

Min båt mener jeg selv er priset riktig men jeg er vel slik mange andre er for tiden at båtene legges ut for salg men ikke på død og liv MÅ selges så da får man det man vil ha eller beholder båten , man er dermed ikke åpne for å gå noe særlig ned på pris.

Jeg tror det er slik at om båten er den rette og den rette kjøperen dukker opp som vil ha akkurat en slik båt så vil den bli solgt , dukker ikke denne personen opp så må man selge den til folk som egentlig vurderer andre båter og da må man kraftig ned i pris og da kan det likesågodt være med hele salget.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om prisene har snudd men for oss som selger nyere seilebåt så er det vel en medvirkende årsak at euroen er lav [...]

Det kan jeg bekrefte. Følger med på en nabo som skal selge båten, og den sterke kronekursen fører til at nyprisen på tilsvarende båt har blitt redusert. Da er det ikke rart at potensielle kjøpere rister på hodet når naboen forsøker å få like mye for båten som han betalte for den. På den annen side så har han fått en del henvendelser fra seriøse kjøpere, så markedet er nok ikke mettet.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er ikke markedet mettet, hverken for dyre båter eller billige båter.

 

Det er bare det at ettersom årene går, har det kommet flere båter ut i markedet, og da er det blitt flere båter å velge mellom. Det vil mao si at nå får man ikke solgt båter som var nye midt på 80-tallet for så høy pris, fordi det finnes alternativer i markedet. For få år siden fantes det knapt noe alternativ....enten å betale en stiv pris for 80-talls båtene eller kjøpe ny.

 

Høy bruktimport, ikke minst høy import av nye båter som tidligere ikke ble importert til Norge, har bidratt til at et så stort antall båter er tilsalgs. Ser du på hva som legges ut for salg hver dag, så er det flest slike båter. Mao er det ikke flere tradisjonelle båter tilsalgs i dag enn tidligere, men klart...konkurransen øker med at det nå tilbys flere valgmuligheter og alternativer.

 

Derofr må prisene ned på gamle båter fra 80-tallet, dersom de i det hele tatt skal forbli interessante. Et eksempel er Nimbus 3003 87 modell. De legges ut for salg i dag, til omtrent samme pris som for 3-5 år siden. Også på den modellen skal prisene enda mer ned.....

 

Båtmarkedet er i endring som aldri før......se bare på hva som er skjedd etter at Bavaria gjorde sitt inntog og skapte røre i markedet, både blant motorbåter og seilbåter? Hva med Nordic Osean Craft? De pøser jo båter ut i markedet om dagen, i hundretalls.

Link to post
Share on other sites

Hei kanskje ikke rart at han med adriaticen ikke får solgt når han ligger 60-70 tusen over tilsvarende båt.

Ligger jo en helt identisk for 490 og en med 2005 mod yanmar 220hk for 500 så skal han ha 560... Nei markedet er ikke mettet. Men alt til rett pris tror jeg, det at en tjener 100 store på et år er forbi.

Personlig så solgte jeg og kjøpte på en og samme dag. Riktig pris er alt. Jeg kunne ventet jeg til våren med og bytte og tjene 20000 på båten men da måtte jeg gitt 70000 mer for det nye jeg skulle kjøpt.. Nybåtsalget går som aldrig før og snart vil gapet med mangel på båt fra 90 tallet være lukket. Da synker 80 talls båtene tror jeg.. også er det jo sånn.. Gammel motor fra 80 eller gammel båt med ny motor= "ny båt" :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Båtmarkedet er i endring som aldri før......se bare på hva som er skjedd etter at Bavaria gjorde sitt inntog og skapte røre i markedet, både blant motorbåter og seilbåter? Hva med Nordic Osean Craft? De pøser jo båter ut i markedet om dagen, i hundretalls.

 

Vet du om de får solgt, eller er det bare massiv annonsering?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Vallø ligger en stakkars eier av en NordicOceanCraft. Fin båt i utgangspunktet, men belgen til drevet ble montert feil på fabrikken. Lageret mellom motor/drev er defekt og importør vedkjenner seg ikke ansvar på vegne av fabrikken. Båten har ligget på land leeeenge. Utrolig kjedelig sak.

 

NordicOceanCraft var et friskt pust på markedet pga gode priser.. Jeg er spent på hvor lenge de holder i det norske markedet.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

På båtmessen i Bergen februar 2007 hadde Viknes 14 måneder ventetid. Selv om noen båter eksporteres, kan man jo undersøke hvor lang ventetiden er i dag. Jeg synes det er mange nye og brukte båter for salg, og med mindre vi trenger to hver, så skjønner jeg ikke annet enn at etterspørselen og prisen går ned.

Det positive er vel at det blir billigere å skaffe seg båt for førstegangskjøpere.

Link to post
Share on other sites

Det jo ikke noen realøkonomiske grunner til et krakk. På den annen side vil det jo ikke være rart om båtprisene følger husmarkedet og at bruktprisene vil bevege seg noe nedover. Men som det ble nevnt over, er det nok også en del som prøver markedet på høsten. Skikkelig gøy for kjøpere blir det jo ikke før mange må selge.

 

Har selv vært på jakt etter en Riviera 925 og måtte nøye meg med andrevalget, siden førstevalget på finn ikke ville selge til oppgitt pris (annonsert som "vurderes solgt"). Selv eieren til andrevalget var litt i tvil om han ville selge så lite rom for pruting - på en annen side er det jo et sunnhetstegn at eierne er klare over verdien av kurante båter og heller lar være å selge enn selge for billig.

Link to post
Share on other sites

Hva som er billig i dag.

 

1985 mod. Scand 26 med nyere diesel.. Normal salgspris i dag om det skal være billig er kr. 140.000.-

 

i 2004 solgte jeg samme båt til 240 på dagen..

i år solgte jeg samme båt til kun 160 og det etter å ha annonsert den på finn i 7 mnd. Alle med diesel. (har eid flere scand båter )

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min skibsplast 15vs liggende ute på finn lenge nå (annonsen går ut om et par dager) Er klar over at prisen jeg ligger med er noe høy, men man pleier uansett og få noen henvendelser. Siden jeg la båten ut har 2stk ringt og 3stk sendt mail.....

La også ut et par motorer for noen dager siden, til en grei pris, ikke en eneste henvendelse..... Det er jo klart det er vinter, men likevel.....

Link to post
Share on other sites

Desverre må jeg si at av 80-tallsbåtene så er det bare 10% som etter mitt skjønn har blitt godt vedlikeholdt. Mange båter ser ok ut på avstand, men når man kommer ombord lukter det septik, mugg, olje/diesel etc. Motorrommet ser ut som en svinesti etc. (Jeg tror at brorparten av de som skriver på denne siden hører med til de 10 % ene). Bilbransjen og eiendomsbransjen har skjønt noe. Innrøyka svinete biler renses, pansere lakkeres, det rubbes og pusses, leiligheter ryddes og styles. Jeg var inne på finn å så på båter. Tannglass med gamle tannbørster, sengetøy og håndklær i udelikate farger, skrot og ræl ligger strødd i båtene. Dette selger ikke. Har man en strøken, shinet båt som man presenterer på en fin måte får man solgt. Det kan ta litt tid for man er avhengig at den som vil ha din båt er i markedet når du skal selge.

Link to post
Share on other sites

Man har avgjort igjen for å stelle båten godt. Jeg hadde 1 - en- telefon på min Elwaro 30 høsten for to år siden. Båten ble presentert med 12 bilder i annonsen på Finn. Når kjøperen ankom lå båten på land, ferdig stoffet og polert for vinteren. Alt personlig utstyr var fjernet og alt var ryddig og pent. Det selger og båten ble solgt.

 

Neste høst hadde jeg kontakt med den nye eieren og spurte hvordan sommeren hadde godt. Helt perfekt. Alt har fungert som det skulle.

 

Og da sitter også jeg igjen med den følelsen at det nytter å være nøye og stelle skuta godt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...