Jump to content

Er markedet mettet?


Goddis77

Recommended Posts

Dette spådde jeg forøvrig i fjor, uten å oppnå annet enn hånfliring.

 

Det vi ser nå er et resultat av flere faktorer:

 

- dårlig sommer sørpå

- lånerenten er kunstig stimulert

- sikkerhet i bolig er ikke like sikkert lenger

- mange sitter på gjerdet og avventer hva som vil skje med dieselavgiften til sjøs

- mange kjører SUV fra før, og vil ikke komplettere sitt image som miljøsvin med en båt i tillegg

- det er simpelthen ikke båtplasser å få tak i mange steder

- og andre steder er båtplasser så dyrt at folk ikke har råd til begge deler

- mange tør ikke kjøpe rimelige seilbåter grunnet negativ omtale på fora som dette

- samtidig som all fornuft tilsier at eldre, mer anerkjente merker også trenger litt påkost i ny og ne

- usikkerhet rundt sertifikatkostnader og bruks/ eierelaterte avgifter demper også markedet

 

For å se det fra en positiv vinkel, det finnes virkelig mange gode kjøp der ute nå. Bakdelen er at man omtrent må gi bort sin gamle båt for å frigjøre båtplassen...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Markedet er selvsagt ikke mettet. Problemet er at markedet har vært dominert av en tro på at det å kjøpe båt er like sikkert som banken. Pengen igjen eller mer til, garantert. Selvsagt lett å legge på bordet en bunke penger med slik tro. Så stemmer ikke dette helt med virkeligheten.

 

Jeg vurderte seriøst nyere brukt før vi handlet og jeg så ikke EN båt som var priset fornuftig. Med god pris mener jeg dagens nybåtpris, tatt bort ukurrant ekstra utstyr og normalt verdiforingelse... De fleste var nok heller priset etter "få tilbake alle pengene". Da blir det vanskelig spesielt siden disse stikker hode i sanden når en forteller at krona dessverre har styrket seg 10% siden deres båt ble kjøpt. Ergo må kjøpsprisen ned 10% først, så verditap la oss 10% på en 2-4 år gml båt kan ikke være for mye, i tillegg betales det ikke mye for mindre viktig tilleggsutstyr... Syns ikke det er så mye å klage for. Kjøpere har stortsett tatt til fornuft, men selgere henger etter...

 

Som et aprop snakket jeg med flere som i sin oppgitte nypris har tatt med egeninnsats ved henting og bunnstoffing samt montering av utstyr. Det blir for dumt syns jeg... Båter vokser jo ikke inn i himmelen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva som er billig i dag.

 

1985 mod. Scand 26 med nyere diesel.. Normal salgspris i dag om det skal være billig er kr. 140.000.-

 

i 2004 solgte jeg samme båt til 240 på dagen..

i år solgte jeg samme båt til kun 160 og det etter å ha annonsert den på finn i 7 mnd. Alle med diesel. (har eid flere scand båter )

 

Høsten 2004 var nominell rente hos lånekassen nede i 2.8% og det var lett å ta lån siden avdragene ikke så så alt for skumle ut... Høsten 2007 er den samme renta oppe i 5.3% og folk begynner å forstå at det koster å ha lån...

 

Det koster å være kar- spesielt om man skal ha fin leilighet, stor SUV, hytte på fjellet og båt i båsen... Kan se ut som om båten er den første som går når lånene blir tunge å betale på...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Greit at man vil ha nyere brukt, men så er det de som absolutt skal ha DEN båten.

 

Jeg er i denne kategorien. Min neste båt blir en Grand Banks 36. Jeg kjøper gjerne en med litt alder derom båten fremstår som ryddig. Jeg skuer like mye på eieren og hans/hennes kunnskaper.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

650CC, vær snill å ta bort den avataren din. Jeg var nanosekunder fra å knipse til skjermen.

 

:smiley:

 

 

:lol: Var borti skjermen selv for å børste vekk udyret :lol:

 

:lol: Gikk i fella sjøl, da jeg fikk en variant tilsendt på mail...

 

 

Resten er det lite hold i.

 

Tja, det er vel bare en oppsummering av hvilke tanker jeg hører folk gjør seg nå på høsten.

 

Du mener altså at manko og priser på båtplasser alene har skylda for at bruktbåtmarkedet stagnerer? Det må da være litt naivt? Her i Trøndelag fins fortsatt plasser, og det selges ikke like mange båter på så kort tid som før her oppe heller. Tror nok du bør vurdere et par tre av de andre parametrene i tillegg, før du eventuelt forkaster dem.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Markedet er nok ikke mettet nei. Det er mer snakk om normale sesongvariasjoner og i år virker flere faktorer sammen. Dårlig sommer, ordinær stagnasjon senhøst og en stigende rente gjør markedet avventende

 

MEN vent til våren. Et par soldager så er det full fart igjen. Personlig tror jeg de har et poeng de som spår at det vil utvkle seg et skille mellom den eldre delen av båtmarkedet ("80-tallsbåtene") og den nyere. Vi lever i en tid der folk vil ha nytt og senker heller kravene til størrelse enn til standard

Link to post
Share on other sites

Trodde du var fornøyd med NWen eller tar jeg feil?

 

Joda, Hilmar. Jeg er MEGET forøyd med Nord Westen. Men nå har jeg fått den dit jeg vil, så nå ser jeg meg etter en "pensjonist"-båt som jeg kan stelle med en tid fremover. Det tar noen år før båten er i den stand man ønsker. Og jeg har alltid gjort noe med båtene mine. Nå har jeg ikke flere oppgaver å gå på i Astor, derfor blir det ny båt om en stund.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Til 650CC:

Jeg skrev:"Resten er det lite hold i." Underforstått at de andre årsakene du nevner ikke betyr nevneverdig for dagens marked, etter min mening.

 

Det betyr ikke at jeg tror manko på båtplasser alene er årsaken. Har bruktbåtmarkedet stagnert? I forhold til hva, til når?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bruktbåtmarkedet stagnert?

 

Er jorda rund, og bobler vannet når det koker?

 

"Kven kveit" sa mannen, han skar hellefisk.

 

Om du mener å erfare at markedet er som normalt, burde du slå deg opp som båtselger i disse dager. Skulle være nok frustrerte privatselgere å ta av, som gjerne lot deg ta oppgaven.

 

:cheers:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

For to tre år siden hadde båtselgere problemer med at de ikke forhåndsbestilte nok båter før sesongen, og hadde derfor ikke nok båter til å dekke etterspørselen. For kort tid siden var situasjonen slik at ventetiden på enkelte båter var noe lang, mens andre kunne leveres.

I dag har flere leverandører båter på lager, og produsentene har justert ned neste års produksjon. Det vil alltid finnes unntak, men slik er det generelt.

 

Noen kan ha forskjellige grunner for å justere ned produksjonsvolumene. Det kan være at modellene begynner å gå ut på dato og nye ideer og modeller er under utvikling. Det kan være endringer i etterspørsel på enkelte båttyper, pessimisme, optimisme etc. Men totalt er prognosene mindre salg på nybåt med de fleste jeg har snakket med.

 

Man har flere typer båtsalg.

Nybåtsalg avhenger av nye førstegangskunder og folk med nok penger til å finansiere en ny båt med eller uten innbytte.

 

Man har salg internt i bruktmarkedet som i grunnen ikke fører til en utvidelse av båtparken.

 

Så har man til dels et marked nederst på næringskjeden, og når det hoper seg opp i dette sjiktet med mye åttitallsbåter i rette prisklassen men uten kunder, så stopper mye opp. Hvis ikke handelen mellom privateiere virker, og man ikke får flyttet dyrere båter ned på næringskjeden og et opphop på grunn av mangel førstegangskjøpere på bruktbåt, så stopper det også på nybåt.

 

Båtsalget avhenger litt av dette, fordi det ikke er MVA når båteiere bytter båt individuelt. Det er noe annet med å ta båt i innbytter hos en forhandler, for man binder opp kapital i tillegg til at prisen stiger når staten skal ha sitt. Man klaer ikke å tilbakeføre bruktbåtene i bruktmarkedet, for konkuransen på dette markedet er plutselig for stor når man har et MVA handikap.

I bilbransjen er det helt normalt med innbyttestopp. Man kan ikke ta flere biler i innbytte fordi det ikke finnes kapital. Dette fenomenet oppstår alltid når markedet snur fra mye til mindre salg.

Enkelte har satset relativt stort på et någet sent tidspunkt spør du meg, og jeg ser jo at de samme båtene ligger der etter seks. Måneder hos en del forhandlere.

 

Kall det gjetning, men jeg er til dels enig med 650CC

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du er normalt da 650CC?

 

Jeg oppfatter det mer som at de siste årenes ville omseting har vært "unormal", og at man nå er mer tilbake til det som kan kalles "normalt". Det medfører en viss opphopning av brukte båter når det butter ifht slik det var, men det vil jevne seg ut over tid.

 

Den samme tendensen ser man i boligmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du er normalt da 650CC?

 

Jeg mener det er unormalt slik det har vært, når man kan selge en sliten 20år gammel Baltic eller Saga 27 for det mangedobbelte av nypris. Endel eldre norske båter har også hatt ekstrem drahjelp av feks jevnlige søndags-VG, som fremhever de norske båtene som investeringsobjekter uten risiko.

 

Men når det unormale pågår lenge nok, blir det til slutt normalen. Et gjennomsnitt kan som hovedregel bare regnes ut på en måte.

 

At båtene ligger lenger før de eventuelt blir solgt nå, er ikke unormalt. Og vi kan ikke bare skylde på sommeren sørpå. Investeringslysten for private avtar med usikre prognoser, jfr boligmarkedet. Heller ikke det treet ser ut til å vokse inn i himmelen, til tross for masse mediaoppslag om hvor gunstig det er (var...) å spare i egen bolig.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å være uten båt i sommer, for så å kjøpe til neste vår. Men jeg måtte bare slå til i år, da fristelsen ble for stor. Jeg fikk solgt Baylineren for vel et år siden, til en pris jeg ikke trodde var sann. Så mye fortjeneste på en gammel amerikaner med bensin-åtter hadde jeg ikke trodd på i det hele tatt.

 

Når jeg ser hva makan båt ligger annonsert til i år, UTEN å bli solgt, er det omtrent så man skulle tatt 3 minutter i stille bønn før sengetid hver kveld. Så at markedet har mista feberen, betviler jeg ikke et sekund.

 

Jeg har fulgt med i alle rubrikker for å få bekreftet at jeg kjøpte for tidlig, men har så langt tilgode å se matchende båt annonsert i nærheten av det jeg betalte. Derfor skal jeg være forsiktig med å erklære båtmarkedet for dødt og begravet.

 

Men det er et siste parameter som også betyr en hel del, og som jeg ikke tok med i ovenstående oppramsing. Det er billigbåtene som kommer for fullt. Klart at 80-talls båter blir tyngre å selge når man ved å legge på 1/3 mere penger får noe helt nytt, med garanti? Og når mange eiere av 80-talls båter også faller for fristelsen til å fornye seg, og legger ut gamleskuta til salgs uten å få napp samme dag til tross for røverhistoriene i media om det fantastiske båtmarkedet, da faller prisene.

 

Da går det som det ofte gjør, de fallende prisene på eldre båter trekker også ned prisene på nyere brukte. Dette skjer på alle arenaer for kjøp og salg av brukte gjenstander. Så man kan være så blåøyd og fornektende man bare vil, men det eneste riktige er å annonsere til markedspris og håpe på det beste. Folk kjøper båter i forskjellige prisleier fortsatt, man må bare treffe på akkurat den potensielle kjøperen som i din båt får den mest optimale kombinasjonen av bruksområde, teknisk tilstand og godfølelse innenfor egendefinert prisramme.

 

Verre er det ikke.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er unormalt slik det har vært, når man kan selge en sliten 20år gammel Baltic eller Saga 27 for det mangedobbelte av nypris.

Mangedobbelte av nypris er vel å strekke den litt ?

En Sollux24 kostet rundt 100.000 i 1983, den koster fortsatt rundt 100.000. Men pengene er verdt mye mindre idag enn den gang, så kronesummene går det ikke ann å sammenligne direkte.

Enig?

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

fordi det ikke er MVA når båteiere bytter båt individuelt. Det er noe annet med å ta båt i innbytter hos en forhandler, for man binder opp kapital i tillegg til at prisen stiger når staten skal ha sitt. Man klaer ikke å tilbakeføre bruktbåtene i bruktmarkedet, for konkuransen på dette markedet er plutselig for stor når man har et MVA handikap.

I bilbransjen er det helt normalt med innbyttestopp. Man kan ikke ta flere biler i innbytte fordi det ikke finnes kapital.

 

Er dette korrekt? Ble ikke MVA på omsetning av bruktbåter via forhandlere tatt vekk for noen år siden slik at båtforhandlere skulle ha mulighet til å ta inbytte på lik linje med bilforhandlere ?

 

Eller var dette kun et forslag som ikke ble realisert ?

Link to post
Share on other sites

Hva kostet en Saga 27 i -85 da? Eller i -75, for den del?

 

Det ligger en på finn.no til kr 120 000,- deretter kommer neste på kr 170 000,- og videre oppover. Gjennomsnittet er over det dobbelte av nyprisen, selv nå på høsten etter en laber sesong med fallende kurver.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Båtsalget avhenger litt av dette, fordi det ikke er MVA når båteiere bytter båt individuelt. Det er noe annet med å ta båt i innbytter hos en forhandler, for man binder opp kapital i tillegg til at prisen stiger når staten skal ha sitt. Man klaer ikke å tilbakeføre bruktbåtene i bruktmarkedet, for konkuransen på dette markedet er plutselig for stor når man har et MVA handikap.

 

Nå er det vel slik at videreforhandlere betaler mva av fortjenesten på båten (avansesystemet), kan trekke fra evnt mva på reperasjoner, rengjøring osv. Kan ikke sies å ha et mva- handikap av betydning?

 

Forhandlere/ produsenter innretter seg noe forskjellig mht innbytte av båter. Men de må nok belage seg i større grad på å ta innbytte. Mulig vi ser en dreining av mer profesjonell håndering av et marked som i stor grad har vært preget av private aktører.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er unormalt slik det har vært, når man kan selge en sliten 20år gammel Baltic eller Saga 27 for det mangedobbelte av nypris.

 

Ingen tvil om at det ville ha vært unormalt! Trodde kanskje heller at det som har vært tilfelle siste årene er at man har kunnet få igjen det man betalte for båten 20 år tidligere, men at en ny tilsvarende båt koster flere ganger så mye?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trodde kanskje heller at det som har vært tilfelle siste årene er at man har kunnet få igjen det man betalte for båten 20 år tidligere, men at en ny tilsvarende båt koster flere ganger så mye?

 

Et av eksemplene jeg har sett gjengitt av finansekspertene i Søndags-VG, var om to rike menn tok ulike avgjørelser i 1982, eller deromkring.

 

- En kjøpte Scand Baltic.

- Den andre plasserte samme sum på høyrentekonto.

 

Tro det eller ei, det var mest lønnsomt å være båteier. Selvfølgelig var ikke diesel, havneavgift, forsikring, vedlikehold og andre trivialiteter med i regnestykket. Men sluttlinja var at det lønte seg å eie båt, fremfor å sette pengene i banken. Artikkelen sto før påska i 2004 eller 2005.

 

Og det er ikke normalt i mine øyne. En ting er at jeg forklarer det sånn for kona, noe annet er om jeg tror på det sjøl...

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at videreforhandlere betaler mva av fortjenesten på båten (avansesystemet), kan trekke fra evnt mva på reperasjoner, rengjøring osv. Kan ikke sies å ha et mva- handikap av betydning?

 

Forhandlere/ produsenter innretter seg noe forskjellig mht innbytte av båter. Men de må nok belage seg i større grad på å ta innbytte. Mulig vi ser en dreining av mer profesjonell håndering av et marked som i stor grad har vært preget av private aktører.

 

Det er riktig det du sier. Men det er dårlig butikk å selge uten fortjeneste, og da må man betale mva. Det er i vertfall filosofien til mange av investorene som har investert i båtmarkedet de siste to årene. Så har man risiko med garantier etc. Jeg har blitt forespurt om å vedlikeholde parken til kunder av båtforhandlere. Årsaken er at de ønsker best mulig båter i retur den dagen det er snakk om innbytte. Garantiansvar er et potensiellt problem.

Som en båtleverandør fortalte meg. Alle ønsker å kjøpe best mulig båter. Det gjelder også for oss i innbyttesammenheng.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forhandlere/ produsenter innretter seg noe forskjellig mht innbytte av båter. Men de må nok belage seg i større grad på å ta innbytte. Mulig vi ser en dreining av mer profesjonell håndering av et marked som i stor grad har vært preget av private aktører.

 

Båtforhandlere er ikke som bilforhandlere. De fleste båtforhandlere jeg har vært i kontakt med er ikke mye interessert i å ta innbytte. Noen tilbyr kommisjon, men de aller fleste anbefaler å selge båten selv.

Virker for meg som at det er bare "plunder og heft"med å drive med brukbåtsalg. Det har vært/er gode tider for nybåtsalg og da er jo dette det enkleste. Tror nok dette kan forandre seg i fremtiden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et av eksemplene jeg har sett gjengitt av finansekspertene i Søndags-VG, .....

 

VG - finansekspertene? Stod det også noe om eiendom, aksjer, osv osv?

 

For en bedre middag på en god restaurant så vil de også sverge på at jorden er flat! :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...