MT. Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 VG - finansekspertene? Det finnes ironi som ikke er merket med en smiley... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 23.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2007 Jepp, trodde derfor ikke det var nødvendig med så mange smileyer på mitt tilsvar heller! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MaLang Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Mangedobbelte av nypris er vel å strekke den litt ?En Sollux24 kostet rundt 100.000 i 1983, den koster fortsatt rundt 100.000. Men pengene er verdt mye mindre idag enn den gang, så kronesummene går det ikke ann å sammenligne direkte. Enig? Joda310 Ifølge konsumprisindexen var 100.000,- i 1983 det samme som 214.000,- i 2006... Det skulle gi en indikasjon på at båten har falt over 50% i verdi... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Selvfølgelig var ikke diesel, havneavgift, forsikring, vedlikehold og andre trivialiteter med i regnestykket. Men sluttlinja var at det lønte seg å eie båt, fremfor å sette pengene i banken. Høres tåpelig ut. Hvis kostnadene ved å eie båten (ikke diesel) ikke er tatt med i regnestykket blir det helt feil Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 (redigert) Ser det ikke som et problem at prisene på båt går opp eller ned. Så lenge jeg har båt, og skal fortsette med det, er jeg jo "på karusellen" likevel. Dersom jeg ønsker å bytte båt, og må gå ned i pris for å selge, regner jeg med at den "nye" båten er tilsvarende lavt priset. Og motsatt- selger dyrt = kjøper dyrt. Blir jo som å være "inne" på boligmarkedet. Prisene der betyr mest for ny-etablerte. Da er det andre parametre som bestemmer hva båten koster. Dette er jo hvor belånt båten er, om det oppstår feil, motoren raser osv.... Det blir fort lønnsomt å ta godt vare på båten, og ikke slurve med vedlikeholdet. Verre er det jo om en vil av båtkarusellen i "nedgangstiden". Men hvem vil vel det Redigert: Tråden handler jo egentlig om markedet er "mettet"... Sirkulasjonen av båter tror jeg vil være der uansett. Alltid gøy å bytte båt, særlig til større. Det er jo bare "fantasiprisene" som hindrer denne sirkulasjonen. Verre er det jo når ALLE skal ha stor båt! Da blir det mangel på disse, og prisene stiger igjen... Redigert 24.Oktober.2007 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
bjoris Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Høres tåpelig ut. Hvis kostnadene ved å eie båten (ikke diesel) ikke er tatt med i regnestykket blir det helt feil Jeg kan være enig i at en ideelt sett burde ha med alle kostnadene ved en investering når en ser på avkastningen. Men da må en nesten ha med inntektene også. Ingen kjøper en båt uten å bruke den i det hele tatt, ingen kjøpe en båt uten at bruken gir en verdi som en ville vært villig til å betale for (ergo for en eller annen pris ville en leid tilsvarende båt som et alternativ). Denne verdien mener jeg veldig fort overstiger faste og variable utgifter og ergo svarer det seg enda mer med båt... Min påstand er at det er utrolig rimelig å eie en båt sett i forhold til leiepriser og den verdien iallefall jeg oppfatter at det gir... At prisene nå må litt ner kan ikke overraske særlig mange, men er sikkert surt for dem som bare ville prøve båtlivet og trodde at en uansett ville få pengene igjen... Det er nok en del som har kjøpt båt for 1-3 år siden til en pris de aldri vil få igjen og ergo kan det jo for disse bli noen kostbare turer på fjorden... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
MaLang Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Noen konkrete eksempler med priser hentet ut av databasen til boat.no: 1986 Viksund 900 Futura nypris 390.000,- Etter konsumprisindexen tilsvarer dette 692.000,- per 2006. Disse selges på finn til rett i underkant av ~500.000,- 1986 Alicraft 1050 SC nypris 600.000,- Etter konsumprisindex tilsvarer dette 1.065.000,- per 2006. En 1987 mod ligger på finn for 650.000,- 1986 Fjord 815 SSE nypris 375.000,- Etter konsumprisindex tilsvarer dette 665.000,- per 2006. En 1984 mod ligger på finn for 365.000,- Dere får trekke deres egne konkluksjoner... - MartinL (For de av dere som ikke er familiær med konseptet konsumprisindex- så gir det ett mål på hvor mye kjøpekraft krona har i samfunnet) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Det kan jo i hvertfall ikke sammenliknes med prisvekst på boliger. Båter synker i pris, men boliger stiger. Kjøpte en leilihet i 1990 for 245000,-, solgte den nå for snaue 1.4 mill. Det er en stor økning uansett om man beregner med konsumprisindex. Hadde en Scand Nordic fra 86. Med utstyr lå den ny på omtrent samme pris som jeg solgte den for i 2004, 500 000,-. Prisen er vel da reelt sett halvert hvis man beregner med konsumprisindex. Det som er mer interessant er hva nyprisen på en slik er i dag. Jeg vil tippe at den ville lagt på ca 1.3 mill med samme utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Ingen tvil om at båt aldri har vært noen god investering økonomisk sett, men man kan da heller ikke måle gleden ved en fisketur i antall kg fangst.... Har vært en god tommelfinger-regel fra langt ned på 70-tallet og frem til i dag at båter holder sin verdi i antall kroner ny og brukt, men verdien, jag den faller med prisindeksen.... En flott ting er at mange tar meget godt vare på båtene sine. Da blir det også et aktuelt objekt for nye eiere. Jeg snakket med en stor båtforhandler tidligere i sommer og han satte fingeren på det som er hele poenget her, skal vi fortsette å selge nye båter i dette landet må det rett og slett komme flere mennesker som ønsker å ha båt ellers stopper det hele opp. Godt vedlikeholdt plast holder evig ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MaLang Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 (redigert) Båt er iallefall en bedre investering enn bil - MartinL (red: fankern... jeg som svidde av 100 høvdinger på bil på søndag:( ) Redigert 24.Oktober.2007 av Langemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2007 Godt vedlikeholdt plast varer evig ! Biler av metall ruster og må kastes Langemannen ! Får jeg en gjeng med stålbåt-entusiaster på nakken nå Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.