Jump to content

Daycruiser med innenbordsmotor kontra utenbordsmotor?

lurvetass

Recommended Posts

Har sett på Daycruiser på ca 24 med både innenbords og utenbordsmotor.

Men hvis vi sammenligner ca 250 hk innenbords diesel med samme effekt utenbords bensin og tar med servicekostnader. Tenker på innenbords med drev.

Hvilken motor er mest økonomisk og praktisk i bruk?

Eksempel

Nidelv 725 sport kontra den nye Uttern D77

Noen med erfaring eller meninger?

Hilsen

Lurvetass

Men kjører man virkelig langtur så er det en vesentlig forskjell i drivstoffkostnad.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Dieselmotor bruker mindre drivstoff enn bensin. Og dieselen koster som regel litt mindre.

Dvs du har noe lengre rekkevidde med samme tankstørrelse.

( men kliss nye utenbordsmotorer er bra på forbruk, uten at jeg har tall)

Servicekostnad er vel noe høyere på diesel med drev. Repkostnad er stygge.

- bare tenk på motorbytte...

Men, innenbords gir større badeplatform. Utenbordsmotor frigjør plass under dekk...

Bare man holder seg unna 4-syl dieselmotor.. slitsom lyd  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Egentlig veldig enkelt å svare på.

Lite bruk, dvs. få motortimer = utenbords uten tvil.

Mye bruk, langturer uten rekkeviddeangst = diesel.

Jeg var litt i samme situasjon, kikka etter en større daycruicer med greie overnattingsmulighet for 2-4, og toalett med dør.

Endte opp med en ny Uttern D77, med 250 Verado.

Flere grunner til det. Satte vel først og fremst pris på mange smarte løsninger på ny båt, med god plassutnyttelse. God adkomst fra badeplatform og inn i båten. Velutstyrt, og relativt gunstig pris, sammenlikne med brukte diesel/drev-båter. Men det er jo skrevet flere artikler her om problem med drev, og påfølgende utgifter.

I bruk funker båten topp til mitt bruk. Drar litt bensin. Bruker ca 1.7 liter/mil på marsjfart 22-28 knop. Og ca en liter/mil innaskjærs i 5 knop. Etter 30 timer på båten ligger jeg på gjennomsnitt forbruk på 15 liter/mil.

Setter å pris på stillestående motor, og lite vibrasjoner i båten i alle fartsområder.

Jeg har bakgrunn i bilbransje å liker å gjøre en del vedlikehold selv. Selv om det blir vel innom verksted for service til høsten, greit for garantien.

Jeg har ikke erfaring med drev og moderne diesel motorer. Tror vel skal en kjøpe en 10 års båt av den typen, så bør en enten ha god kunnskap eller villig å betale løpende vedlikeholds utgiftene. Kan jo være en ide å gå innom ditt nærmeste verksted for å få litt mer info angående service kostnader.

Lykke til med ditt valg.

Jeg har den nye Finnmaster T7, valget ble utenbords pga (forventning) om enklere vedlikehold og derav lavere kostnader på verksted. Nå har ikke vi de laaaange turene, så tenker ikke så mye på forskjell i drivstoffkostander på en evnt innenbords diesel.

At jeg ikke kan skru, betydde også mye for valget ;)

Lykke til!

Vi valgte utenbords 4takt da jeg følte meg tryggere med det mtp utgifter, da spesielt uforutsette..

Når diesel i tilleg rister og bråker, samt ryker mere vAr det enkelt..

Diesel er forbeholdt større turbåter er min mening:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Se på Ibiza 26 med utenbordsmotor og 28 med innenbordsmotor. Dette skal være samme båt laget med utenbord

og innenbordsmotor. Kansje ikke båten du ønsker, men kan gi deg en ide hva som blir forskjellen mellom disse to alternativene.

Jeg var litt i samme situasjon, kikka etter en større daycruicer med greie overnattingsmulighet for 2-4, og toalett med dør.

Endte opp med en ny Uttern D77, med 250 Verado.

Flere grunner til det. Satte vel først og fremst pris på mange smarte løsninger på ny båt, med god plassutnyttelse. God adkomst fra badeplatform og inn i båten. Velutstyrt, og relativt gunstig pris, sammenlikne med brukte diesel/drev-båter. Men det er jo skrevet flere artikler her om problem med drev, og påfølgende utgifter.

I bruk funker båten topp til mitt bruk. Drar litt bensin. Bruker ca 1.7 liter/mil på marsjfart 22-28 knop. Og ca en liter/mil innaskjærs i 5 knop. Etter 30 timer på båten ligger jeg på gjennomsnitt forbruk på 15 liter/mil.

Setter å pris på stillestående motor, og lite vibrasjoner i båten i alle fartsområder.

Jeg har bakgrunn i bilbransje å liker å gjøre en del vedlikehold selv. Selv om det blir vel innom verksted for service til høsten, greit for garantien.

Jeg har ikke erfaring med drev og moderne diesel motorer. Tror vel skal en kjøpe en 10 års båt av den typen, så bør en enten ha god kunnskap eller villig å betale løpende vedlikeholds utgiftene. Kan jo være en ide å gå innom ditt nærmeste verksted for å få litt mer info angående service kostnader.

Lykke til med ditt valg.

Det var nyttig info Sørlandet2. Har sett på den båten og i reklamen ser den flott ut. Er 250 hk passe motor eller burde det vært 300 hk?

Er skibsplasten din like dyr i drift glalaksen?

Tror vi bruker ca halvparten av Sørlandet2 sitt forbruk på den Explorern med 115 hk vi bruker i dag.

Hilsen

Lurvetass

Siden Verado 250 og 300 er samme motor så kan man alltids oppjustere en 250 til 300 ved et senere tidspunkt hvis man ønsker  :saint:

Men jeg tror jeg hadde gått rett på den nye Verado 350 isteden, så slipper man iallefall å ønske seg mere effekt.

Det var nyttig info Sørlandet2. Har sett på den båten og i reklamen ser den flott ut. Er 250 hk passe motor eller burde det vært 300 hk?

Er skibsplasten din like dyr i drift glalaksen?

Tror vi bruker ca halvparten av Sørlandet2 sitt forbruk på den Explorern med 115 hk vi bruker i dag.

Den funker helt fint med 250.

Oppe I plan med 6 voksne og fulle tanker før en rekker å skyve gassen helt frem. Det er mye volum I båten,kan ikke sammenliknes med Skipsplast 655 eller Explorer. Anbefaler prøvetur. Den går tungt og stabilt I sjøen I alle fartsområder.

300 hk gir vel ca 3-4 knop høyere toppfart. Båten tåler fart godt. Men ligger normalt I ca 25 knop på marsj, noe som gir best økonomi.

Min bruker ca en liter /nm med 140 hk suzuki. Har ikke målt så nøye da vi er stort sett på småturer..

Men kjørte en tur på 74 nm pluss litt småkjøring, og fylte vel ca 80 liter..

Ellers veldig fornøyd med båt og motor. Savner kunn selvlensing..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ingen som har noe info om nyere diesel innenbords?

I tillegg til smak og behag i utforming av båt og Comfort om bord er jo driftskostnader viktig.

Og diesel koster vel 6-7 kr mindre pr liter en så lenge.

Hilsen

Lurvetass

10 år gammel test file:///C:/Users/Win7/Downloads/66_69_Innenbords_vs_utenb_60_kopi_pdf.pdf

3 år gammel test http://www.askeladden.no/sites/default/files/test_2xaskeladden_p80_97046_0.pdf

Diskusjon  fra 2009 http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/2016-utenborsmotor-vs-innenbords-diesel/

Redigert av teerex (see edit history)

file:// linker er ikke optimalt på intarweb ;) 

diesel koster sjelden 6-7 kroner, dette var gamle dager, stortsett havner du på 10-11-12 her nå, bensin på 14-16 (sjekk børsene) 

med dieselbåt var dieselbudsjettet en bitteliten post! vi snakker typ 50.000 på 4? år vedlikeholdet var 700000! vet ny eier også har hatt betydelig påkost noen år etter han tok over. så siste 10 årene har driftskost/servicekost vært høyere enn verdien på båten, og dieselutgiftene har vært ca nada.

på bensinbåtene (utenbords) jeg har eid har det vært tildels betydelige utgifter, klarte runde 60.000 på én veldig god mnd ca 7-8 år tilbake i tid, men service/verkstedkostnader var jo svært lave, så gjorde så lite. 

Noe av grunnen til at jeg har blitt veldig "pro outboard" er at du worst case kan slenge en halv mill ish på bordet og få 2 flett nye maskiner som tar noen få timer å rigge og har 5 års garanti. gamle diesel som er overhalt er fortsat... gamle dieseler.  nye diesler blir det fort tull med motorfester, og prisen er ofte vesentlig høyere enn 500k for 2stk på si 300-370hk med nye drev 

Redigert av andersb (see edit history)

Prøver igjen  :saint:  http://netthandel.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTY3MjQ3

I 2003 kostet forøvrig dieselen 4-5 kroner...  det var tider.

Redigert av teerex (see edit history)

En kompis har veldig lik båt som jeg, med ganske lik vekt. Han har mercruiser 120 hk diesel og drev.

Grovt regnet bruker han ca halvparten i kroner og øre på en ellers lik tur. Det er med dieselprisen på 9,90 og bensin på ca 15kr/l.

Han har hatt litt turbo-problemer, samt byttet starter som jeg vet om. Hadde den også inn på belgskift og litt småting i vår. Ble i overkant av 10000kr..

Jeg har brukt ca 1000kr hvert år på motoroljeskift+girolje og div filter og sinker. Ikke et feilslag på 3 år og 200(totalt 450 timer ) timer så langt. Før neste sesong skal jeg ha en større service på verksted for sikkerhets skyld. Da jeg egentlig kan veldig lite om motor selv..

Redigert av glalaks (see edit history)

Bra artikkel teerex og glalaksens erfaring med utenbords er ganske lik våre. Men når vi øker båtstørrelsen til ca 7,5 meter og antallet hester til mellom 250 og 300 kanskje regnestykkene blir litt annerledes.

Var å så på nye Ibiza 760T i dag ble ganske så forelska. Utrolig flott båt med nytt skrogdesign og en diger Yamaha 300 hk på hekken. Men så utrolig mye mer plass en vår lille Explorer 605. Til og med eget toalett i en lav og elegant daycruiser, men så mange båtlapper de skulle ha for den :(

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...