Jump to content

Daycruiser med innenbordsmotor kontra utenbordsmotor?


lurvetass

Recommended Posts

Bensinforbruk? Hvor mye kostet den siste sydenferien din?

 

Det husker jeg ikke for det var på 90-tallet  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bare gutta blir ferdig med å rigge nye e-tec G2'ene mine skal jeg kjøre fra lingefan sitt dieseldyr... ;) 

 

Ref kjøringen hans er det vel mer reker og hvitvin med damer ombord enn raceing. 

 

Er så god venn med lokale marinaen uansett, gleder meg til å ikke kjøpe 24liter 2takt olje hver gang jeg fyller tanken. 

Link to post
Share on other sites

Til X-17 med 200hk V6 totakt 2015 modell jetmotoren har jeg kjøpt ca 270-300 liter bensin på 27 timer og ca 7 liter olje (innkjøringsperiode er inkludert). Det blir vel ca 1,8% olje i forhold til bensinen. Går nok noe ned nå som innkjøringen er over. Hovedsakelig er kjøringen i plan. Synes ikke det forbruket er så høyt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

.. innovativ markedsføring iallefall  :giggle:

 

... og så kan vi kanskje håpe at dieselprodusentene tar litt lærdom av dette med servicekostnader osv  

Ingen påhengsmotorer meg bekjendt har innebygget servostyring og solid tiltmekanisme i ett.. Hengslingen av motoren er laga slik at motoren havner utenfor skroget og ikke går inn i motorbrønnen.. Tiltes rett ut slik at motoren slipper å duppe i vannet. Det å få propellen lengre bak kan ha hvisse fordeler. Genial design slik at man kan velge mellom mange farger som står i designet til båten.. Motorteknologien er jo kjendt, men de har klart å få ned forbruk på hvisse turtall enda mere.. Det er veldig bra med konkuranse og utvikling. Miljø og forbruk står jo faktisk ganske høyt nå i disse tider og er viktig. med de nye dekslene tar man enkelt av kun et deksel for peiling av olje og tilsyn

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

G2 er spennende greier ja.

Trimsylindrene henger fast i stammen faktisk.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker om utenbords i denne klassen (24-25 fot) vil jeg anbefale 2 båter:

  • Ibiza 24
  • Nordkapp Noblesse 760

 

Flotte båter!

Fine båter, men ønsker oss båt med eget toalettrom.

Vi ønsker å kunne bruke båten også som weekendcruiser og da er toalett kjekt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Det er et godt spørsmål og handler vel både om behov og smak. Ingenting er så lekkert som en "flat" båt ala Ibiza 24 eller en Cap Camerat 7,5. Skal du bruke båten til noe utover dagsturer (min oppfatning) er det tungvindt med toalett under køye og beskjedne forhold for overnatting. Ser da at båter som Askeladden 705, Skibsplast 685/90, som gir mer av dette, får et noe annet design.

 

Smaken er som baken og noen liker mora og andre dattera.  :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Høy/bred = praktisk

 

lang slank = fin + gode sjøegenskaper

 

Fleste går jo for nr1 og lager slags campingvogner. Båten min er 10 meter lang og 2.49 bred. Det er flott å se på, men jeg må åle meg rundt konsoller og alt mulig, og soldekket er jo så smalt at damene fort faller av.. bra det er 5cm høyt rekkverk der ;) 

Link to post
Share on other sites

Det er et godt spørsmål og handler vel både om behov og smak. Ingenting er så lekkert som en "flat" båt ala Ibiza 24 eller en Cap Camerat 7,5. Skal du bruke båten til noe utover dagsturer (min oppfatning) er det tungvindt med toalett under køye og beskjedne forhold for overnatting. Ser da at båter som Askeladden 705, Skibsplast 685/90, som gir mer av dette, får et noe annet design.

 

Smaken er som baken og noen liker mora og andre dattera.  :smiley:

Fine båter som har det meste vi ønsker oss, men ute av produksjon og begynner å bli noen år gamle. Ønsker oss vel egentlig noe nyere.

 

Hva med Jeanneau Cap camerat 7,5 (eller noe lignende)

 

En sånn:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61030810&searchclickthrough=true

Fin båt det og så den kan være et alternativ.

 

Ser at de fleste foreslår DC med utenbordsmotor så lenge vi snakker opp til 25 fot.  

Om båten er dyp med høye skrogsider eller mer åpen og lav er jo litt smak og behag, men skal det være mulighet for toalettrom  må det nok bli noe høyde.

Men Ibiza 760T har likevel beholdt sitt åpne preg selv med toalettrom.

 

Et annet moment når det gjelder drivstofforbruk er at båtprodusentene helt overlater til motorprodusentene å snakke om forbruk. Det er ingen som sier noe om hvordan skrogmotstand i vannet er på de forskjellige båtene ved forskjellig belastning. Trodde skrog ble utviklet og forsket på slik at det burde jo vært et moment og noe vi forbrukere burde fått opplysninger om. Det ville lagt et press på båtprodusentene til å jobbe aktivt med lettdrevne skrog også.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Motstanden/skroget i vannet har noe å si, men det har mest å si for forbrukt per nautisk mil, i båt er det litt ala en bremsebenk, så man kan si at ved XXXX turtall, bruker den Y liter, siden motstanden er relativt jevn.

 

Så går den ene båten raskere enn den andre ved ett gitt turtall og vil den ha lavere forbruk per nautisk mil. 

 

Du skal kjøre unormalt mye for at bensinforbruket blir grusomt på moderne maskiner. Jeg drev å "pendlet" litt fra oslo til kragerø noen ganger i uka med 2 svære gamle bensinmonstere og klokka vel 300 timer.. DA merker man det, men på vanlig sommerbruk som er hva 50? timer i snitt sies det, så merker man ikke

 

Enig i at skrog bør jobbes med, cormate f.eks. har jo gjort det. 

 

Det fine er at nye moderne motorer har multidisplayer som viser deg liter i timen, liter per nautisk mil osv, så det blir lettere å måle/få fokus på dette. 

Link to post
Share on other sites

Fine båter som har det meste vi ønsker oss, men ute av produksjon og begynner å bli noen år gamle. Ønsker oss vel egentlig noe nyere.

 

Det forstår jeg og det er jo kjekt å ha en båt som "er i produksjon", dvs der verken merke eller fabrikk er borte vekk. Du har vel ikke så mange alternativ; har du? I denne klassen, med eget toalettrom. Da blir det jo raskt heller en slik m/dieselmotor og drev: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61679314 

 

Eksemplet er vel litt dårlig da dette merket i praksis også er ute av produksjon i Norge.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hva er vel bedre enn en norskprodusert båt som er ute av produksjon. 

De gjorde ofte ting bedre før i tiden  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det forstår jeg og det er jo kjekt å ha en båt som "er i produksjon", dvs der verken merke eller fabrikk er borte vekk. Du har vel ikke så mange alternativ; har du? I denne klassen, med eget toalettrom. Da blir det jo raskt heller en slik m/dieselmotor og drev: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61679314 

 

Eksemplet er vel litt dårlig da dette merket i praksis også er ute av produksjon i Norge.

Nidelv er flotte båter, men tror jeg liker 725 sport bedre. Den har ikke dollbord og bedre bredde med utgang gjennom luke i vindskjermen.  

Noen som vet om de har stikkcabin?

 

Høy/bred = praktisk

 

lang slank = fin + gode sjøegenskaper

 

Fleste går jo for nr1 og lager slags campingvogner. Båten min er 10 meter lang og 2.49 bred. Det er flott å se på, men jeg må åle meg rundt konsoller og alt mulig, og soldekket er jo så smalt at damene fort faller av.. bra det er 5cm høyt rekkverk der ;) 

Praktisk eller fin +gode sjøegenskaper gjelder vel mer en båter :)

Men ellers enig synes båter som er lave og åpne ser mest elegante ut. Noen ser nesten ut som du sitter i en bøtte.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøpt Uttern D77. Vi var ute etter en romslig, men ikke alt for stor båt med grei soveplass til 2 voksne og 3 barn. En kombinasjon av dagsturbåt som vi samtidig kan overnatte i noen dager i strekk.

 

Etter å ha logget 40 timer må jeg si at båten er super både til dags- og overnattingsturer. Vi har sovet 2 vokse og 3 barn i kabinen uten problemer.

 

Jeg valgte 300 verado og syns den fungerer bra. Skikkelig drag og går rett opp i ønsket hastighet uavhengig av last ombord. Forbruket som oppgis på Simraden ved 20-25 knop er ca 1,2 km/l. Fra 25-30 knop ca 1km/l. I 35 tar forbruket av og ligger på ca 0,5 km/l. Dette er vel ganske høyt forbruk tror jeg, men i disse hastighetene forflytter man seg langt på kort tid og jeg lever godt med det.

 

Båt og motor anbefales på det varmeste. Har ligget ved siden av nye I ibizaen med tilsvarende størrelse i lengde. Den er mer elegant, men langt ifra like romslig og praktisk som familiebåt syns jeg. Til vårt bruk valgte vi rett.

Redigert av tengg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også kjøpt Uttern D77. Vi var ute etter en romslig, men ikke alt for stor båt med grei soveplass til 2 voksne og 3 barn. En kombinasjon av dagsturbåt som vi samtidig kan overnatte i noen dager i strekk.

 

Etter å ha logget 40 timer må jeg si at båten er super både til dags- og overnattingsturer. Vi har sovet 2 vokse og 3 barn i kabinen uten problemer.

 

Jeg valgte 300 verado og syns den fungerer bra. Skikkelig drag og går rett opp i ønsket hastighet uavhengig av last ombord. Forbruket som oppgis på Simraden ved 20-25 knop er ca 1,2 km/l. Fra 25-30 knop ca 1km/l. I 35 tar forbruket av og ligger på ca 0,5 km/l. Dette er vel ganske høyt forbruk tror jeg, men i disse hastighetene forflytter man seg langt på kort tid og jeg lever godt med det.

 

Båt og motor anbefales på det varmeste. Har ligget ved siden av nye I ibizaen med tilsvarende størrelse i lengde. Den er mer elegant, men langt ifra like romslig og praktisk som familiebåt syns jeg. Til vårt bruk valgte vi rett.

 

Etter all lesing på nettet er dette en av de som jeg synes ser flottest ut og kjekt å høre at dere er fornøyde.

Men tror ingen forhandler har noen inne så ikke mulig å få sett eller prøvekjørt.

Noe i nærheten av Fredrikstad som har kjøpt D77 og vil la oss få se?

 

Ellers er Nidel og Skibsplast aktuelle og tror vel at Nidelv 725 sport er favoritt foreløpig.

Men den har vi heller ikke fått sett så ikke lett å ta en avgjørelse.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Flott båt til kurant pris ja. "Det ble byttet motor på garanti i 2008 og den nye har kun gått 290 timer."

 

Litt pussig at Hydrolift C27 går en god del raskere med samme motor.  

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er valget tatt for vår del. Ble Aquador 23 DC 2010 mod. Ny Volvo D3 200 hk i 2013, gått litt over 100 timer. Båten ser helt strøken og velholdt ut. Synes alternativene med utenbords ble for dyre og dyre i bruk selv om de var flotte, Etter det jeg har lest får vi nå forbruk i større båt på omtrent samme nïvå, men til 5 kr mindre for litern. Så må jeg lære meg å ta service på drev og hvordan de fungerer. Gleder meg. Måtte bråkjøpe henger også og synes jeg var heldig som fikk tak i en brukt med el.vinsj. Utrolig deilig å bare styre alt på plass med fjernkontrolle og slippe melkesyre i arma under sveivinga.

Takk for alle gode råd underveis,

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer. Den siste generasjonen D3 skal jo være bra såvidt jeg har fått med meg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...