lurvetass Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Gratulerer. Den siste generasjonen D3 skal jo være bra såvidt jeg har fått med meg. Takk teerex Har lest opp og ned om problemer med drev og motorer og kom også til at siste utgave av D3 virket ok. Har jo foreløpig bare kjørt en liten testrunde så erfaring kommer etter hvert. Var en litt høy suselyd rundt 2000 omdreininger som hørtes ut som den sugde luft. Noen som vet hva det er? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Det er vel antagelig turboen du hører. Denne motoren har VNT (variable nozzle turbine) som altså endrer retningen på gasstrømmen inn på turbinhjulet. Det er ikke unormalt at lydbildet endrer seg opp gjennom turtallsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 (redigert) Det er vel antagelig turboen du hører. Denne motoren har VNT (variable nozzle turbine) som altså endrer retningen på gasstrømmen inn på turbinhjulet. Det er ikke unormalt at lydbildet endrer seg opp gjennom turtallsregisteret. Betryggende å vite, takk for kjapt svar. Blir en del å sette seg inn i med ny båt Redigert 26.Juli.2015 av lurvetass (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Gratulerer med ny, flott båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Flott båt og du kan kjøre langt og mye uten at drifstoff kostnadene blir merkbart store. Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Gratulerer med ny båt! Med så ny motor som 2013, er det vel lurt å følge servicer så lenge det er garanti, forhør deg rundt, store prisforskjeller! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Gratulerer med ny båt! Med så ny motor som 2013, er det vel lurt å følge servicer så lenge det er garanti, forhør deg rundt, store prisforskjeller! Kan være greit ¨å ta service hos proffene så lenge det er garanti ja. Noen som har tips om sted i Fredrikstad eller i nærheten? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Ragnar Ringstad as Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Gratulerer! Dere blir nok fornøyd. Nå mangler bare det gode sommerværet (selv om jeg sitter på er varmt sted i Provence og skriver dette og egentlig ikke bryr meg, for øyeblikket). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Har ikke noen tips om verksted "lurvetass", bor på andre siden av fjorden. Personlig ville jeg vel hørt hva som må gjøres av service for å opprettholde garanti, resten ville jeg gjort selv, har ikke såå mye tiltro til expertisen rundt om på div verksteder... Dessuten er det godt å vite hvordan ting fungere selv også, hvis det skulle skje noe på tur feks. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tengg Svart 28.Juli.2015 Del på Facebook Svart 28.Juli.2015 Gratulerer med ny båt. Den så snasen ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 31.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2015 Ikke vært vær til testing, men i dag fikk vi omsider en liten tur. Pakket ned kalesje og toppet tanken med diesel. Tankmåleren så ut til å virke greit for stemte bra med nivå og det jeg måtte fylle før det var fullt. Lydnivået var veldig bra og svensken (d3 200hk) nede bak, brummet rolig og trygt. Temperaturen på motoren la seg på 85 grader ved 22 knop og 3000 rpm. behagelig fart og forbruk ca 20/22 l/t og det må jo sies å være bra. Har notert timeteller og spent på snittforbruket etter en stunds bruk. Fikk 33/34 knop på bånn spiker, men det er ¨for fort synes vi. Virker som passe marsjfart er mellom 18 og 22 knop, da er det behagelig å kjøre og lite støy. Litt fortere en vi er vant til fra Äskeladden vi hadde, men det venner vi oss nok greit til. Får kanskje lage en egen Aquador tråd etter hvert. Men førsteinntrykket er veldig positivt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Lingefan Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 Nå er valget tatt for vår del også. Solgte innboardbåten i våres og kjøpte en ny Ibiza 760 med Suzuki 300. Så langt helt problemfritt etter 43 timers bruk i sommer. Angrer ikke på valget av outboard, men man merker at båten er lettere og mindre i sjøegenskapene. Likevel godt fornøyd for dagsturbruk. Til lange turer blir den nok litt liten. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post Share on other sites More sharing options...
HerrPedersen Svart 20.August.2016 Del på Facebook Svart 20.August.2016 (redigert) Gå for innanbords diesel, med hekkaggregat. Enkel og driftssikker. Lang rekkevidde. Bare fordeler med diesel. Har en liten båt med 60 hester på hekken - den bruker så mye drivstoff at gleden ved båtlivet er helt ødelagt. 8-10 liter på mila i landkrabbeterminologi er jo helt sinnsykt. Dieselesnekker er snillere på drivstoffet, men det er seilbåt som gjelder. Det har jeg innsett nå. Mye pes med spinnaker, fokk og bom og hovedseil eller hva det nå heter alt sammen, men det er DET som er båtliv. Uten tvil ! Jeg underlegger meg mer en gjerne kursing fra en voksen kvinne med seilbåt og erfaring med å lære opp jyplinger til seilere. Og hva som skjer etter ankerdrammen er helt opp til min lærerinne å bestemme - og for måkene å sladre om...og hvis alt stemmer, kan vi seile videre i livet sammen. Jeg er en slik håpløs romantiker på bunnen - unnskyld. Hoffameg. Redigert 20.August.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 21.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2016 Lingefan er vel litt mer opptatt av fart en vi er tror jeg :) Synes jeg har fått med meg det i noen andre tråder her. Nå i sommer har vi vært endel på tur på tross av mye vind og dårlig vær og har passert 90 timer på tellern med stort sett dagsturer. Sammenlignet med den gamle explorerern har vi tørre ruter og mindre sprut i større bølger og det er fint. Fått testet den over sekken i skikkelig sjø og det virket veldig trygt og stødig. Dieselforbruket var nesten nede i 5 lt pr time på en av tankingene i sommer, mens snittforbruket ser ut til å ende rundt 8 lt. Har vært på mye lengre turer en før og marsjer rundt 18-19 knop og 2900 rpm på svensken. Veldig fornøyd med både båt og maskineri. Drev er veldig fint å kjøre med og duoprop systemet er veldig mye bedre å manøvrere med en utenbordsmotor på trange steder. Både forover og ikke minst akterover. Lite bruk av baugpropell. Eneste problemet nå er at trefotsyken har satt seg og virker som den egentlig holder på å bli ti-femten fotsyken..... Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 21.August.2016 Del på Facebook Svart 21.August.2016 Lingefan har for mange treige båter til å kunne beskrives som opptatt av fart, tror ikke han har noe som bikker 50 engang? ;) Jeg manøvrer vesentlig bedre enn de fleste duoprop med mine 2 outboards ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 22.August.2016 Del på Facebook Svart 22.August.2016 Inboard Volvo Penta diesel er vel helt håpløst hvis man ikke har masse penger eller enormt peil på å skru. De gjør det jo rimlig vanskelig å skru selv. Selv mener jeg inboard er tøffere og man får hele hekken fri til annet moro. Kan man skru selv så er det like greit å gå for feks 4.3/V6 eller 5.7/V8. Da kan man enkelt ta service selv, og deler koster jo ikke stort, samt at det er enkel teknikk. Da har man mye kr til overs for bensin. Men outboard er vel det sikreste og mest økonomiske Kan virke som inboard er utgående på båter opp til 27 fot i fremtiden da det hele tiden dukker opp kraftigere outboards. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Minolta79 Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Hei, lang tids leser og førstegangsposter her. Drar opp denne i stedet for å lage en ny post. Er på utkikk etter en daycruiser på 21-24 fot. Blir koseturer på sjøen, noen ganger med små barn. I utgangspunktet tenkte vi på Yamarin/AMT og tilsvarende på 21 fot med påhengsmotor, og det gjør veldig mange andre også, da båtene vi titter på forsvinner fort. Men nå har vi tittet på litt større båter, hadde vært kjekt med soveplass, badedekk og toalett. Veldig mange av de som er aktuelle og har fine løsninger har da innenbordsmotor. Har lest rundt til øyet blir vått, men klarer ikke finne noen fasit på utenbords kontra innenbords (finnes kanskje ingen fasit?) Hvor mye mer jobb er det med innenbords? Har ikke mekket på båt før, men er ganske hendig og tenkte å lære meg å ta alt av service selv. Mange er negative til diesel og vet fra biler at bensin er lettere å skru. Bruker innenbords bensin latterlig mye bens? Båten skal brukes av flere enn meg, er det slik at man med innenbords er nødt til å kunne "nødskru" på sjøen? Eller holder det å være påpasselig med sjekk av motor en gang i blandt? Mange snakker om riktig motor og riktig drev. Noen eksempler på hva som er "best"? Gjerne på båter som Ibiza, Uttern eller Askeladden. Vi titter på båter i alder 2005 og oppover. . Har inntrykk av at påhenger selvfølgelig er best for meg, men liker virkelig løsningene/plassen mange av innenbordsbåtene har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 (redigert) Velkommen til Båtplassen! Yamarin er kvalitetsbåter med gode løsninger. Du kan jo også vurdere Ibiza 22 og 24 med utenbords. De har praktiske løsninger, synes jeg. Her finnes det også en dieselutgave med drev, som en kollega av meg har hatt. Bare godord fra han. Er jo litt mer vedlikehold med drev; både motor og drev må ha stell. Utenbords er litt mer sutalaust slik og det gir bedre plass ombord. Som du nevner er det ulike meninger og erfaringer med dette. https://www.finn.no/95756278 https://www.finn.no/95916719 Et annet alternativ er Skibsplast 685 (utenbords) og 690 (innenbords+drev). Personlig har jeg alltid likt 690 best. Herlig båt og nå til en ganske fin pris etterhvert. Value for money, spør du meg. https://www.finn.no/95770017 Redigert 21.Mai.2017 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 21.Mai.2017 Del på Facebook Svart 21.Mai.2017 Vi hadde samme dilemma for 2 år siden. Da solgte vi vår Sea Ray 315 (29 fot) med KAD300 og skulle ned til en 21-23 fots dagcruiser. Vi så på mye og sømfarte på Finn.no og lokale havner for å se på det som fantes. Hadde i grunnen bestemt oss for en båt med utenbordsmotor men endte opp med en innenbords. Vi endte opp med en brukt Askeladden Z7 med innenbords bensin V8-er med 260 HK. Bensinsluker vil nok mange si og bruker du båten veldig mye og kjører langt så er jeg nok enig. Men siden vi hadde byttet ut lengre båtferier med hytte så trengte vi bare en båt for kortere turer (strekk på opptil 40-50 nm per dag) og kanskje en overnatting eller to. Askeladden Z7 (og tilsvarende typer) passer veldig bra for oss. Servicemessig er Mercruiser sine motorer veldig enkle. Vi tar stort sett motorservicen selv men drever overlater vi til fagfolk. Vi kjører ikke nok til at en dieselmotor kan forsvares. I tillegg har jeg dårlige minner med dieseldyr og annet som kan oppstå når båten ikke blir tilstrekkelig brukt (Sea Ray-en ble dessverre ikke brukt nok de siste årene før den ble solgt og det skapte en del problemer). Snittforbruket i fjor var 16 liter bensing per time. De store strekkene tar vi i ca 25-27 knop (3000-3200 RPM) men ellers så er det kosefart i 4-8 knop. Til sammenligning så brukte KAD300 ca 30% på samme type kjøring så forbruket har faktisk overrasket meg i positiv retning (men så var jo Sea Ray 315 dobbelt så tung da). Oppsummert. Ikke se deg blind på motortype. La behov og økonomi komme først. Diesel kan virke fristende siden den bruker mindre drivstoff men servicekostnadene kan overstige de ekstra drivstoffkostnadene med bensin. Og kan selv du ta service på en bensinmotor så er det liten forskjell på en innenbords bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.