Jump to content

Daycruiser med innenbordsmotor kontra utenbordsmotor?

lurvetass

Recommended Posts

Men hvilke har fungert best og har fornuftige driftskostnader?

Må desverre si båtene med outboard. det går mer i drivstoff uten tvil, men du får ikke regninger i 100-200-300-400k klassen med altfor jevne mellomrom. servicekost for 2014 sesongen beløp seg til 800 spenn! så om det da gikk 30-40k i bensin er det heeeelt ok. 

Ett annet moment er venting på verksted, på avanserte dieselmaskiner er det ikke så lett å gjøre ting selv, på outboard er det veldig lett. Er relativt iriterende å stadig være prisgitt opptak, kraning, så venting på god dieselmekaniker. 

Skulle eeeeegentlig ikke ha ny båt etter forrige, men klarte ikke, ikke ha båt tydeligvis, kravet var da at den skulle være mulig å ta på henger, og den måtte ha påhengere/soveplass, i teorien er den 30 fot, men hengern min er ca 31,5 fot.... båten er vesentlig lenger, men siden det er innenfor 255cm slipper jeg ha følgebil og alt det styret og kan bare huke den på suven og tusle rundt, vestlandstur er planlagt i høst, og latterlig billig opplag innendørs er sikret ca 45min kjøring fra båtplassen/bosted. 

For all del, det var fantastisk å ha nesten 800hk diesel og bruke luft og kjærlighet på tomgang, men føler det alltid var noe som måtte gjøres

Redigert av andersb (see edit history)

Jeg har landet på en utenbordsmotor.  Hovedårsakene er enklere/billigere vedlikehold og enkelt å bytte ut dersom du engang vil ha ny, men beholde båten.     En siste dimensjon er jo at du der kan gjøre en del ting selv også.  

Har en Nordkapp Noblesse 760 med en Evinrude ETEC 300 på.   Jeg synes forbrukstallene på den er overkommelig - men overlater til deg å sammenligne med inboard :)

Tomgang   -  ca 3 knop - 0,3 / nm

1000 RPM - ca 5 knoop - 0,4 liter / nm

Cruisingspeed  fra ca 25 - 35 knop  -   1,4-1,5 liter /nm

Topfart  43  - 47 knop  -  2,0 - 2,1 liter/nm  (WOT = 2,1 liter/nm)

Ja skulle ikke sagt nei til en slik, med den nye Verado 350 (ikke den gamle 350 SCI).

Burde vel greie noe over 40 knop som forsåvidt er greit nok.

Spranget opp til doble motorer og 50+ knop blir dyrt på alle måter.

Men må motorene ha XXL stamme også ved dobbelinstallasjon lurer jeg på? Skulle jo tro at XL holdt da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Bare husk at etecer ikke tåler vanlig 95 oktan fra de fleste pumpestasjoner i Norge. Den fuelen inneholder inntil 10% bio/metan.

Dette er strengstes verboten på nye G2ere i USA. Forøvrig mye elementærtrøbbel med de nye motorene i USA. Tydeligvis skjer alle feil de forsøkte å unngå med den "nye" teknologien.

Meg bekjent er det kun Esso som har ren 95. Jfr MC forumer.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Min favoritt med påhengs! Drøm!

http://www.finn.no/57636825

Rene båten det glalaksen :) Og enda det ikke er skibsplast :)

Men er jo mye av det jeg er ute etter også.

Full bredde i kabinen og utgang gjennom fronten og ikke noe dollbord.

Eget toalettrom.

Pentry ute.

Bauprop.

Gjerne en stikkabin.

Må være lovlig å trekke på henger (sorry Ibiza 760T)

Helst ikke over 23/24 fot max 25

Hilsen

Lurvetass

Apropos E-tec G2, RIB i Harstad:

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Bare husk at etecer ikke tåler vanlig 95 oktan fra de fleste pumpestasjoner i Norge. Den fuelen inneholder inntil 10% bio/metan.

Dette er strengstes verboten på nye G2ere i USA. Forøvrig mye elementærtrøbbel med de nye motorene i USA. Tydeligvis skjer alle feil de forsøkte å unngå med den "nye" teknologien.

Hvor har du denne påstanden fra? I boka til etec står det minst 89 oktan.

Var heller ikke klar over at esso hadde annen bensin enn øvrige?

Teerex: er det sivil eller båt i næring den der ribben? Ble nyskjerrig ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Det stemmer vel ikke?

Fra instruksjonsboka for Etec:

"Anbefalt drivstoff:Bruk blyfri bensin med oktantall 87 AKI (R+M)/2 eller oktantall 90 RON.

IKKE bruk drivstoff fra drivstoffpumper merket E85. Eksperimenter aldri med annet drivstoff"

http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/AB/0216348_NO.pdf

Det stemmer vel ikke?

Fra instruksjonsboka for Etec:

"Anbefalt drivstoff:Bruk blyfri bensin med oktantall 87 AKI (R+M)/2 eller oktantall 90 RON.

IKKE bruk drivstoff fra drivstoffpumper merket E85. Eksperimenter aldri med annet drivstoff"

http://www.operatorsguides.brp.com/OperatorsGuidesAttachments/OwnersManuals_EJ/attach/AB/0216348_NO.pdf

Det er mulig jeg misforstår, men Bay_liner sier, slik jeg oppfatter det, ikke at motorene ikke tåler 95 oktan, han sier at de ikke tåler den bensinen som de fleste steder selges som 95 oktan fordi de inneholder bioetanol. Dette har altså ikke noe med bankefastheten eller oktantallet i seg selv å gjøre. 

Jeg har båt med innboard drev 2005 modell D6350 Volvo Penta 492 timer og den ligger fortsatt på land enda den ble bestilt klar 1. April. Ferien har for lengst begynt og motoren svikter. Den har kostet 330.000kr på 3 år og nå skal motoren fikses ytterligere og den er tatt ut av båten. I tillegg til kostnader må man forholde seg til håpløse folk på båtverksteder som ikke tar tlf, de hater tlf. I tillegg lyver de hele tiden osv. Er bare å selge og komme seg over på outboard. Fantastisk båt i bruk er det riktignok. Bruker veldig lite. Kan bekrefte at drivstofforbruket gjør båten rimelig i bruk. Men den er så mye dyrere på service at det blir rimelig klar seier til outboard. Selv om det ikke ser like elegant ut. Om det blir ny motor vil vi nok beholde den et år eller to før salg, men ellers er den til salgs. Jeg har 6 kjøpere som vil ha den til nesten prisantydning, men den er ikke i orden. Motoren skal åpnes og de mener den får vann inn til Sylinder 1 og 6. Toppakning eller annet mer alvorlig. Båten har akkurat fått nytt drev, brukt 30 minutter... Hva koster egentlig en ny Volvo Penta D6370?

Har heldigvis hytte og plenty av andre båter ved siden av slik at ferien for vår del ikke blir ødelagt.

Til sammenligning har jeg også en Ibiza 20 med Suzuki 150 2008 modell, gått 460 timer. Kostnad 18.000kr i året for full service, teakrens, vask, stoffing, innelagring osv. Leverer båten og henter båten hvert år og ting er alltid i orden. Har aldri vært en eneste ting med den.

Om jeg i det hele tatt gidder å ha "stor" båt igjen så blir det ikke med innboard. Vi var veldig nære å kjøpe en Khamsin eller Grand Bora, men den har to motorer og to drev. Orker ikke kostnader på 2-300.000kr årlig, så fine er ikke de båtene. Og så kult er ikke båtlivet.

Da kjøper jeg heller en hytte til og har båter med outboard.

Bensinforbruk? Har kjørt min nyinnkjøpte X-17 med 200hk sportjet V6 så mye jeg orker (17-20 timer på ti dager) og har brukt kanskje 2500-3000kr i drivstoff. Det er ikke mye. Blir sikkert 10-15.000kr i løpet av 4 uker. Det er overkommelig.

Ibiza 20 Touring med 150hk bruker kanskje enda litt mindre, men den kjører man litt mer cruisete med også.

Servicekostnadene på D6 har vært 110000kr pr år i snitt, i tillegg kommer diesel, forsikring osv. Så man får kjørt mye outboard for differansen på drøyt 90.000kr.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Det er mulig jeg misforstår, men Bay_liner sier, slik jeg oppfatter det, ikke at motorene ikke tåler 95 oktan, han sier at de ikke tåler den bensinen som de fleste steder selges som 95 oktan fordi de inneholder bioetanol. Dette har altså ikke noe med bankefastheten eller oktantallet i seg selv å gjøre. 

Jeg tror nok at Evinrude tilltater at man fyller den 95 oktanen som selges i Norge  - ellers ville det vært litt vanskelig å drive motorsalg :)

Jeg tror nok at Evinrude tilltater at man fyller den 95 oktanen som selges i Norge - ellers ville det vært litt vanskelig å drive motorsalg :)

Skal ikke påberope meg noe særlig detaljkunnskap om temaet men har den naive innstillingen også :-)

De jeg har snakket med I "bensinbransjen" har i hvertfall ikke signalisert noen forskjell på bensinen. Shell og Statoil deler I hvertfall lagringstanker enkelte steder I landet.

Forøvrig min etec ligger med et forbruk på 1,5 I marsjfart ved 3500 - 4500 rpm. Snitt I 2014 var 20 liter I timen. Sercicekostnader var ikke noennting bortsett fra gearolje og litt fett :-)

Til høsten tror jeg det er dags for service med pluggskifte. Etter 3 år.

Greit med lite servicekostnader så man kan kjøre mye og kjøpe litt leketøy underveis ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg tror nok at Evinrude tilltater at man fyller den 95 oktanen som selges i Norge  - ellers ville det vært litt vanskelig å drive motorsalg :)

Hvorvidt det Bay_liner sier er riktig eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg bare påpekte at slik jeg oppfattet det han skrev, kan du ikke tilbakevise det han skriver ved å påpeke at motoren tåler 95 oktan. Du må i så fall tilbakevise det ved å påpeke at den tåler bioetanol.

Jeg kan være enig i at det virker litt rart om motoren ikke skulle tåle den bensinen som vanligvis selges både i Norge og andre steder, men jeg har også hørt bekymringer tilknyttet langtidsvirkninger ved bruk av bioetanol selv om dette ikke har gått spesifikt på etec g2.

Hvorvidt det Bay_liner sier er riktig eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg bare påpekte at slik jeg oppfattet det han skrev, kan du ikke tilbakevise det han skriver ved å påpeke at motoren tåler 95 oktan. Du må i så fall tilbakevise det ved å påpeke at den tåler bioetanol.

Jeg kan være enig i at det virker litt rart om motoren ikke skulle tåle den bensinen som vanligvis selges både i Norge og andre steder, men jeg har også hørt bekymringer tilknyttet langtidsvirkninger ved bruk av bioetanol selv om dette ikke har gått spesifikt på etec g2.

Jeg tror ikke vi skal pirke så veldig på detaljer i tilbakevisninger osv..... må være litt rundere i kantene her på forumet ellers blir det bare noen "gubber" som sitter å skriver pirk til hverandre :)

Poenget er bare at i den norske bruksanvisningen står det at den krever minst 89/90 oktan.  Så for en vanlig nordmann betyr det at norsk 95 oktan er helt fint å bruke.  Om den har mye eller lite bioetanol må bli en vurdering importøren gjør - og evt. komme med en advarsel hvis det er problemer.  ........og det er det jo ikke :) 

Hvor har du den informasjonen at 95 oktan I Norge inneholder inntil 10% biologisk?

Vet det er tilfelle I Statene. Noe som har ført til problem med plast bensintanker som har svelt opp.

Etter litt undersøkelse blant landets bensin leverandører fikk vi svar ar det var max 5 % bio I Norge.

Jeg har båt med innboard drev 2005 modell D6350 Volvo Penta 492 timer og den ligger fortsatt på land enda den ble bestilt klar 1. April. Ferien har for lengst begynt og motoren svikter. Den har kostet 330.000kr på 3 år og nå skal motoren fikses ytterligere og den er tatt ut av båten. I tillegg til kostnader må man forholde seg til håpløse folk på båtverksteder som ikke tar tlf, de hater tlf. I tillegg lyver de hele tiden osv. Er bare å selge og komme seg over på outboard. Fantastisk båt i bruk er det riktignok. Bruker veldig lite. Kan bekrefte at drivstofforbruket gjør båten rimelig i bruk. Men den er så mye dyrere på service at det blir rimelig klar seier til outboard. Selv om det ikke ser like elegant ut. Om det blir ny motor vil vi nok beholde den et år eller to før salg, men ellers er den til salgs. Jeg har 6 kjøpere som vil ha den til nesten prisantydning, men den er ikke i orden. Motoren skal åpnes og de mener den får vann inn til Sylinder 1 og 6. Toppakning eller annet mer alvorlig. Båten har akkurat fått nytt drev, brukt 30 minutter... Hva koster egentlig en ny Volvo Penta D6370?

Har heldigvis hytte og plenty av andre båter ved siden av slik at ferien for vår del ikke blir ødelagt.

Til sammenligning har jeg også en Ibiza 20 med Suzuki 150 2008 modell, gått 460 timer. Kostnad 18.000kr i året for full service, teakrens, vask, stoffing, innelagring osv. Leverer båten og henter båten hvert år og ting er alltid i orden. Har aldri vært en eneste ting med den.

Om jeg i det hele tatt gidder å ha "stor" båt igjen så blir det ikke med innboard. Vi var veldig nære å kjøpe en Khamsin eller Grand Bora, men den har to motorer og to drev. Orker ikke kostnader på 2-300.000kr årlig, så fine er ikke de båtene. Og så kult er ikke båtlivet.

Da kjøper jeg heller en hytte til og har båter med outboard.

Bensinforbruk? Har kjørt min nyinnkjøpte X-17 med 200hk sportjet V6 så mye jeg orker (17-20 timer på ti dager) og har brukt kanskje 2500-3000kr i drivstoff. Det er ikke mye. Blir sikkert 10-15.000kr i løpet av 4 uker. Det er overkommelig.

Ibiza 20 Touring med 150hk bruker kanskje enda litt mindre, men den kjører man litt mer cruisete med også.

Servicekostnadene på D6 har vært 110000kr pr år i snitt, i tillegg kommer diesel, forsikring osv. Så man får kjørt mye outboard for differansen på drøyt 90.000kr.

Dette var en bedrøvelig historie og elendig reklame for volvo penta.

Ellers er jo Finnmaster T8 et alternativ som ser flott ut og har det meste.

Har bedt om pris på Uttern D77 så får vi se om Sørlandet2 får selskap i klubben.

Hilsen

Lurvetass

Teerex: er det sivil eller båt i næring den der ribben? Ble nyskjerrig

Det er nok i næring primært iallefall.

De byttet nylig fra 2 x Yamaha F250 til 2 x G2-300 på den ene båten.

Vil anta den har mulighet for fart godt over 50 knop nå iallefall (fullastet).

http://www.bbtouring.no/batene_1

Jeg tror ikke vi skal pirke så veldig på detaljer i tilbakevisninger osv..... må være litt rundere i kantene her på forumet ellers blir det bare noen "gubber" som sitter å skriver pirk til hverandre :)

Poenget er bare at i den norske bruksanvisningen står det at den krever minst 89/90 oktan.  Så for en vanlig nordmann betyr det at norsk 95 oktan er helt fint å bruke.  Om den har mye eller lite bioetanol må bli en vurdering importøren gjør - og evt. komme med en advarsel hvis det er problemer.  ........og det er det jo ikke :) 

For all del, det var ikke meningen å pirke. Jeg prøvde bare å gjøre oppmerksom på det som for meg så ut som en mulig misforståelse ut ifra det som ble skrevet.

Har båt med to Volvo diesel og drev (skrekk og gru!!) båten er gammel (krise!! :lol: ) Gjør service selv, motor og drev service koster meg 2500-3500kr pr motor ink drev. Belger annenhvert år, det er ink. i oppgitte priser. Leverte drevene på verksted for trykkprøving, 1000kr for begge.

Kjørte i fjor tur/retur Langesund-Gøteborg ++ og i år Langesund-Kristansand ++, skal en tur ned til Marstrand (Sverige) om 2-3uker. Ikke et feilslag eller problemer med motorer eller drev. 

Båten er 35fot.. skulle jeg kjøpt båt på 18-22fot hadde jeg nok valgt utenbordsmotor for enklere høst/vår klargjøring.

Båten veier ca. 7tonn og hadde et snitt forbruk på all kjøring på under 15L pr time totalt. Kommer vel til å bruke ca 15-20 000kr på diesel i år. Kjører ca. 20% av tiden i plan, 24-27knop ellers 6,5-8,5knop.

Har venner med D6 og D4 og drev og de siste 3 sesongene har det vært vanlig service på motor/drev for dem også. Hvis alle med D6 brukte 200-300-400 000kr for å drifte motor i løpet av sesongen tror jeg det det hadde vært litt krise rundt omkring ;)

Båten min ligger på land med motoren ute. Og vips hadde de sendt i dag foreløpig faktura med 26 timer feilsøking fra Volvo Penta, kr 40.000 med oppløft, ut med motor osv. Motoren skal nå åpnes da de ikke finner feilen før den er åpnet. Vann på sylinder 1 og 6... Så dette kommer til å bli dyrt uansett.

Motor er 10 år gammel 2005 modell og 492 timer og alle oppdateringer. Har bedt om hyggelig pris på ny D6370 motor/evt mellomlegg. Drev er nytt i år også så da hadde det kanskje vært best med ny motor om prisen ikke er for stiv også. Da har man i tillegg 5 års reklamasjonsrett og garantier etc. Så får vi se hvordan dette går! Salget av båten begynner det jo også å spøke for i år da vi er langt inne i juli og kjøperne som venter finner seg heller andre båter som er klare.

Lingefan

Bra artikkel teerex og glalaksens erfaring med utenbords er ganske lik våre. Men når vi øker båtstørrelsen til ca 7,5 meter og antallet hester til mellom 250 og 300 kanskje regnestykkene blir litt annerledes.

Var å så på nye Ibiza 760T i dag ble ganske så forelska. Utrolig flott båt med nytt skrogdesign og en diger Yamaha 300 hk på hekken. Men så utrolig mye mer plass en vår lille Explorer 605. Til og med eget toalett i en lav og elegant daycruiser, men så mange båtlapper de skulle ha for den :(

Bedre enn dette blir det sjelden  :saint: Men han ombestemte seg fort vedr. båtlivet da....

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61547184

bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...