joa Startet 4.Juli.2015 Del på Facebook Startet 4.Juli.2015 Hei alle, Jeg har byttet min originale MD5 til en overhalt av samme type. Motoren har gått fint i to sesonger, men i år har det bare vært problemer. Først fikk jeg ikke diesel frem på grunn av at det var tilstopning av dieseldyr i tanken. Det har jeg renset bort nå, og jeg kan følge dieselen frem til innsprutningspumpa. Men der stopper det. Jeg har nettopp byttet til min gamle pumpe, men det kommer fortsatt ikke noe diesel ut av pumpa. Med et lite forbehold om at jeg har gjort noe feil når jeg monterte regulatorlokket og pumpa, så forstår jeg ikke hvorfor pumpa ikke pumper. Denne drives av en kam, så det skal ikke være noe inne i motoren som gjør at den ikke drives. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Kanskje tannstanga har vridd plungeren I stoppstilling. Er nok noen triks iflb. montering av innsprøytningspumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Jeg tror jeg vil ha kjørt på med en liten dæsj startspray. Tenner motoren?..eller tenner den ikke ? Et utgangspunkt for videre feilsøking. Når ufaglærte skal lufte dieselanlegg på eldre motorer kan det ofte gå galt. Prosedyrene må følges til punkt å prikke og det gjelder å være tålmodig. godd løkk. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Selv om håndpumpa fungerer med håndmakt ville jeg likevel prøvd å sette lufteskrua på finfilter åpen mens du kjører den på startmotor. Se om fødepumpa fremdeles gir diesel til finfilter, mens du kjører starter. Det høres jo nok så selvsagt ut at det skal den gjøre, men jeg var ute for ei fødepumpe som hadde så mye slark sideveis i vipparmen at den godt kunne legge seg på siden av kammen som driver den. Er dette tilfelle funker den bare ved håndpumping, men ikke under motordrift. Tror ikke dette er feilen, men det er likevel så enkelt å sjekke, og det er tross alt best å sjekke de enkle ting først. Sitér dette innlegget Link to post
joa Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Hei og takk for svar. fødepumpa fungerer fint, og det står godt med trykk på lavtrykksiden nå. Løsner jeg på lufteskrua på innsprutningspumpa spruter det ren diesel. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Ettersom du har en delemotor kan du ta en injector derfra og koble til uten å montere den I topplokket. Du vil da enkelt se om pumpa gir trykk eller ikke. Tror nok helst at dieselpumpa står i stoppstilling pga. feilmontasje. Det er stillingen på tannstanga som avgjør om stop eller full speed. Sitér dette innlegget Link to post
joa Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Hei igjen, Det var enklere enn jeg trodde. Det viste seg at det var et triks for å lufte ut på trykksiden av pumpa. Jeg kom over denne beskrivelsen: http://rumney.blogspot.com.au/2006/04/md5a-volvo-penta-diesel-wont-go.html Takk for innspill. Nå startet klumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Og så har du den som heter MD5 for dummies, ligger på nettet. Der finner du også mange triks. Hvis du skulle stå fast i fremtiden... Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Hei igjen, Det var enklere enn jeg trodde. Det viste seg at det var et triks for å lufte ut på trykksiden av pumpa. Takk for innspill. Nå startet klumpen. Hva var det Gamle Ugla sa. hehe Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 MD5 var min første motor - og vi gikk tom for diesel allerede på henteturen, så vi slet med å få startet den igjen. Leste motormanualen og kjørte en runde med lufting på alle punktene vi fant i manualen, fortsatt ingen start. Kjørte en ny runde med lufting, fortsatt ingen start. En tredje runde med lufting ... og ... success! Men, det ble mye dieselsøl av det, gulvbelegget var av kork og noe av dieselen fant veien inn under/inni korken, og båten luktet mye diesel alltid siden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.