Jump to content

MD5 vil ikke gå

joa

Recommended Posts

Hei alle,

Jeg har byttet min originale MD5 til en overhalt av samme type. Motoren har gått fint i to sesonger, men i år har det bare vært problemer. 

Først fikk jeg ikke diesel frem på grunn av at det var tilstopning av dieseldyr i tanken. Det har jeg renset bort nå, og jeg kan følge dieselen frem til innsprutningspumpa. Men der stopper det. Jeg har nettopp byttet til min gamle pumpe, men det kommer fortsatt ikke noe diesel ut av pumpa. Med et lite forbehold om at jeg har gjort noe feil når jeg monterte regulatorlokket og pumpa, så forstår jeg ikke hvorfor pumpa ikke pumper. Denne drives av en kam, så det skal ikke være noe inne i motoren som gjør at den ikke drives.

Noen tips?

Jeg tror jeg vil ha kjørt på med en liten dæsj startspray. Tenner motoren?..eller tenner den ikke ?

Et utgangspunkt for videre feilsøking. Når ufaglærte skal lufte dieselanlegg på eldre motorer kan det ofte gå galt. Prosedyrene må følges til punkt å prikke og det gjelder å være tålmodig.

godd løkk.

Selv om håndpumpa fungerer med håndmakt ville jeg likevel prøvd å sette lufteskrua på finfilter åpen mens du kjører den på startmotor. Se om fødepumpa fremdeles gir diesel til finfilter, mens du kjører starter. Det høres jo nok så selvsagt ut at det skal den gjøre, men jeg var ute for ei fødepumpe som hadde så mye slark sideveis i vipparmen at den godt kunne legge seg på siden av kammen som driver den. Er dette tilfelle funker den bare ved håndpumping, men ikke under motordrift.

Tror ikke dette er feilen, men det er likevel så enkelt å sjekke, og det er tross alt best å sjekke de enkle ting først.

MD5 var min første motor - og vi gikk tom for diesel allerede på henteturen, så vi slet med å få startet den igjen. Leste motormanualen og kjørte en runde med lufting på alle punktene vi fant i manualen, fortsatt ingen start. Kjørte en ny runde med lufting, fortsatt ingen start. En tredje runde med lufting ... og ... success! Men, det ble mye dieselsøl av det, gulvbelegget var av kork og noe av dieselen fant veien inn under/inni korken, og båten luktet mye diesel alltid siden.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...