Jump to content

...når det er DAMA som styrer skuta...


våtola

Recommended Posts

"jeg skal kjøre først!"

var min klare tale til min mann da vår nye, gamle draco kom på kranbil fra vestlandet. Endelig skulle båtdrømmen gå i oppfyllelse. Men i frykt for å få samme status som jeg har i mannens øyne med bilen, var det best å stå på krava fra første stund.

For hvor gøy tror egentelig dere gutta at det er for oss jenter å alltid spille annenfiolin når det kommer til noe med hestekrefter? Nei, denne gangen skal jeg mer enn å være med!

Så møtes vi på sjøen, og skuta styres (okay, mulig med noe ustå hånd) av et kvinnemenneske på 35, så sier jeg bare DEN DAMA DET ER MEG!

...og kansje er vi også flere???

Link to post
Share on other sites

Kjempe bra at du tar roret. :yesnod::yesnod:

 

Problemet mitt og mange med meg er ikke at den "bedre halvdel" ikke for lov til å føre båten. Men at de ikke tør/vil.

 

Hadde vært stolt jeg, hvis jeg sto på dekk med fortøyningene og mor la til båten.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bra damene er med! Noen menn klager jo på det motsatte.

Kona mi forlangte at "båten skal oppkalles etter meg!"!

Selvfølgelig skal hun få ta rorett også, som resten av familien.

 

Men: alle skal avlegge båtførerprøven først.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Klart dere damer skal ta styringen Ustø hand, kanskje til å begynne med men akkurat det kommer seg fort. Damer må på samme måten som menn trene litt for å finne ut av hvordan ting fungerer.

 

Kos deg med Draco`n deres...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det som er merkelig når jeg står ved roret, er alle de rare blikkene jeg får av andre båtførere, skulle ikke tro de hadde sett en kvinne ved rors før  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Må innrømme jeg titter litt ekstra når det er damer som står til rors, synes det er helt topp!! :cool:

 

Kona har bursdag kommende mandag (23. mai). Skal (blant annet) gi henne kurs og materiale på båtførerprøven i presang. Håper hun setter pris på det :flag:

Link to post
Share on other sites

FLOTT !!!

 

Det er sjelden å se damer ved roret, så vi trenger noen forbilder... :flag:

 

Dette har helt klart med sikkerhet å gjøre også !!

 

Vi, mannen min og jeg deler på det meste som har med båt å gjøre, både å stå til rors, båtpuss og enkle reperasjoner. Det blir mere intresangt når en kan diskutere og løse ting sammen underveis.

 

Jeg kan avspasere om sommeren og har derfor lang ferie, som jeg tilbringer med sønnen, 8 år, i båten.

(Saga 27)

Hadde vært artig om det er andre damer på tur som jeg kunne treffe. Jeg er i Østfold / Vestfold / Bohuslen-distriktet.....

 

:sailing:

 

Nina

Link to post
Share on other sites

Dere mjauer som en flokk sultne kattunger :wink::wink: Ørnhild er blitt litt modigere etter at det kom ordentlig plotter i Slagskibet. Do besøkene blir ikke akkopagnert av skremte hvin mere med ordre om å befinne seg ved styreposisjonen snarest :yesnod: Noen stor båtfører blir hun kanskje aldri men vi får se utviklingen an denne sommeren. Arbeidsfordelingen både i Ørneredet og i Slagskibet passer oss begge fortreffelig.

Link to post
Share on other sites

Båtlivet er dobbelt så moro når også kvinnene tar roret!

Noen av dere har sett denne videoen fra begynnelsen av mai før, men nye seere og de av dere som ønsker en reprise er velkomne hit til hjemmesiden vår:

 

MorMajor

 

Trykk på "What a wonderful world".

Wonderful? Intet mindre! :yesnod::yesnod:

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hos oss er det madammen som tar båten både til og fra brygge.

Hun var første gang ute i båt i fjor sommer, men på høsten la hun båten til brygge i kuling.

Mannfolka som sto på brygga var innponert. Båten er seilbåt på 40 ft.

 

Det er lettere, fysisk at damene styrer og vi gutta kan ta det litt tyngere arbeide med tau.

 

Så gutter slipp damene til, det er mye hyggeligere å ha en dame til rors og så viser det at man lar damene ta de lette jobbene.

 

De er like gode som oss, men slepp de til og vis at dere er menn.

Redigert av Seiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gøyeste er å ligge på vent for å fortøye og dermed bivåne et "skilsmisseprosjekt" i full vigør. Der skipperen selv hoier og skriker mens fruentimmeret fortvilet forsøker å følge ordre uten hell, før det ender med at damen hopper i et desperat forsøk å å tilfredsstille kapteinen.

 

Det er ved disse anledningene min kone oftest overtar roret - ikke for å drite ut det andre paret, men for å fortelle at det går an å bytte roller. Ofte er det en tvangstanke at mannen må sitte ved roret og kjerringen hoppe i land.

Oso

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært stolt som en hane om kona ville kjøre båten, legge til brygger etc., men antar jeg har noe for store forhåpninger :rolleyes:

 

Imidlertid har hun tatt roret mer i sommer enn tidligere, lært henne "hva de derre pinnene" betyr samt kontroll på speed og fram/bakover (to spaker). Det gøyeste hun etter hennes eget utsagn var, var å "snurre båten" dvs. rundt sin egen akse....

 

Imidlertid kan det ha sine ulemper med å overlate roret. Etter en svært så slitsom helg i Tvedestrand med noe :cheers: ville gjerne fruen overta roret en stund, slik at jeg kunne legge meg nedpå. Dette var i Tromøysund (jeg skulle bare bekrefte at her var ingen skjær, og at vi skulle under brua :lol: ) Jeg gikk ned, og fikk meg nydelige 5 minutter på øya før jeg merker hun sakker farta betraktelig, jeg rykker opp full av undring, kikker ut, ser ingenting galt, går opp og kikker på instrumenter etc., men ingenting galt der heller hvorpå jeg kikker undrende på fruen (nå vil jeg legge til at vi lå MIDT I TROMØYSUND, LENGE FØR BRUA). Hun uttaler da "jo jeg sakka farta fordi jeg kan se et skilt der ved broa, og det ligner på fartbegrensningsskiltene", flate steike, vi var jo så langt unna at det skiltet engang ikke var lesbart. Og om vi hadde hatt 20 knop så skulle jeg vel kanskje være tilbøyelig å tenke "i hennes baner", men vi lå tross alt bare i ca 8 knop, og hun sakket av til 5 MIDT i leia :rolleyes:

 

Hun har nå lært at ved slike skilt står der gjerne undertekst om avstand var land mht fartsbegrensningene :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Klart jenter kan styre båter. Forskjellen går oftest på hvem som har erfaring, og dermed får ennå mer erfaring. Hos oss har vi begynt å dele mer på styringa, etter at vi i sommer fikk enklere/mindre "nykkete" båt -og det er befriende. Det betyr for meg (foreløpig) at jeg kan gjøre ting som kan bidra til et hyggeligere båtliv for kona, -f.eks. lage kaffe eller mat mens vi går. Hun blir mer delaktig, og det blir forhåpentligvis mer interessant totalt sett. Kjedelig å ha ansvaret for alt alene og, til og med vind og bølger..

Link to post
Share on other sites

Klart jenter kan styre båter. Forskjellen går oftest på hvem som har erfaring, og dermed får ennå mer erfaring. Hos oss har vi begynt å dele mer på styringa, etter at vi i sommer fikk enklere/mindre "nykkete" båt -og det er befriende. Det betyr for meg (foreløpig) at jeg kan gjøre ting som kan bidra til et hyggeligere båtliv for kona, -f.eks. lage kaffe eller mat mens vi går. Hun blir mer delaktig, og det blir forhåpentligvis mer interessant totalt sett. Kjedelig å ha ansvaret for alt alene og, til og med vind og bølger..

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal ikke være helt sikker på det er klokt med kvinner bak roret :seeya:

 

Parret holdt på å gå hverandre på nervene, hun bestemte seg for gjøre noe.... skure dassen. Det var fred ombord så lenge hun holdt seg der nede, men allikevel en viss misstemning ombord.

 

Da hun etter en stund kikket ut av vinduet, så hun bryggepeler fare forbi i alt for stor fart. Hun stakk hodet opp, mannen holdt på med noe på fordekket, og så fryktelig stresset ut. Hun dukket ned igjen akkurat for sent... han ropte: "sk.... ....assen", ja vel det er bare å fortsette med å skure dassen.

 

I neste øyeblikk braket skuta i brygga med et smell. Gubben kom løpende ned "hva i helv.... driver du med ? --" jeg skurer dassen som du sa !"

 

---Jeg sa ikke du skulle skure dassen, jeg sa: Skru av gassen!!!!!!!!!

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Flott med jenter ved roret, etter mye overtaling tørte min mor for noen år siden og kjøre den sjekta vi hadde da, først litt usikker men når hun skjønte at det var bare å ta det med ro så går det som regel greit ble det ikke så skummelt lenger. Og som hun selv sa, når ei dame kommer tøffende i ei gammel tresjekte er det som regel ikke noe problem å få noen til å ta i mot tauet på brygge :lol:

 

Jeg hilste forresten noen i en Scan Baltic i sommer der dattera på 15 stod til rors til og fra kai for hele familien var enige om at hun var mye flinkere en far til det :smash:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Kan bare slutte meg til at damene absolutt har noe ved roret å gjøre. Ikke det at vi er så vellykket i så måte, men jobber med saken. Prøver nå å få fruen til å ta båtførerkurs sammen med moderen i vinter, det har jeg tro på. Da får de en annen å høre på enn hhv meg og faderen. Begge deler er like "vellykket".

 

Det at mannen skal vise og lære fra seg er jo en klassisk situasjon som ofte gjør vondt verre...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det et hemmelig triks for å få fruen til å overta styringen? Som regel er det jo QB som bestemmer hvor vi skal, oghvor vil skal eller ikke skal legge til, og hvordan og med hvilken ende frem eller bak etc etc etc. :rolleyes:

 

Worse vil jo helst egentlig lese avisen, ta en lur, tylle ned en kopp kaffe og i øvrig nyte utsikten; alt mens skibets navigasjon holdes under overoppsyn. Så det hadde passet godt om QB tok ratt og spaker i hende.

 

Så hva er trikset?? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...