Jump to content

Håp for elektroverktøy som har ramlet i sjøen?


JRK

Recommended Posts

Hei

 

Litt såret stolthet men min rupes polermaskin hoppet på havet helt av seg selv. Først avskrevet jeg den der og da men etter to døgn har jeg akkurat fisket den opp. Den er demontert og lagt i glovarmt zalovann en time skyllet 3 ganger. Burde den ligget lengre i ferskvann?

Link to post
Share on other sites

Min DeWalt? oppladbare drill lå i saltvann noen uker for flere år siden. Virker fremdeles helt perfekt, men det lukter litt rart av den etter bruk :-) Regner med at den dør snart, men foreløpig virker den like godt.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

En kompis av meg boret i slatvann med min nyinnkjøpte Metabo batteridrill for ca. 8 år siden. Forferdelig trist, det fosset vann ut av den.

 

Men, den drillen går fortsatt, og som Draug1 sin DeWalt, lukter også min Metabo rart etter bruk. I en periode(7 år) gikk den kun på puls-gange, noe jeg lærte å forholde meg til, men min kone gikk rimelig fort inn i drapsmodus dersom hun brukte den. Men her om dagen sluttet den med det og nå virker den helt normalt.
:smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke i saltvann riktig nok men måtte borre under vann i en tidligere båt og kjøpte en billigdrill til oppgaven. Jobben gikk fint og drillen levde lykkelig i lang tid etterpå (til batteriet døde ut, som det gjør på billigdriller). Jeg gjorde absolutt ingenting for å redde den. Har også brukt billigdriller til jobber øspøs regnvær uten å ha merket at det har noe å si. 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Takk for gode tips. Min Rupes er nå på bedringens vei. Hehe. Sprøytet masse CRC 556 inn i den etter at den var skylt i varmtvann noen ganger. 2 døgn i vann og to timer i ferskvann så ut til å holde. Alle skruer og løse børster lå en time i 35 prosent eddik før det ble skylt. Alle kontaktpunkter var litt irritert eller rustet. Dette ble bare løsnet og sprayet med 556. Tørket ett døgn og startet motoren uten regulatoren lot den gå så den ble varm, så motor og drev har definitivt overlevd. Da jeg ikke har tålmodighet til å vente koblet jeg på regulatoren nå i kveld. Her er det nok enda fukt eller så er det selve 556'en som kødder litt. Turtallet varierer uten at jeg justerer hastigheten, håper at når denne er tørket opp så funker den også

Link to post
Share on other sites

For mitt verktøy er toget gått, ligger fremdeles under båten. Kan på fine dager skimte skrumaskinen jeg fikk av min kone til jul for tre år siden, litt foran så har en kråkebolle satt bo på eksentersliperen også. Fikk ikke tak i de og ble nødt til å kjøpe nytt i hui og hast og late som ingenting.

Link to post
Share on other sites

Ville bare gi en siste oppdatering. Regulatoren måtte etterhvert byttes. Kr. 675 pluss moms. Dyrt men samme maskin er enda i handelen etter 20 år og koster over 5000 så da var det greit. Jeg prøvde å tørke regulatoren i steikovn på 60 grader, som en foreslo. Det gikk ikke så bra plasten rund regulatoren bøyde seg og et lite kretskort innvendig sprakk. Utrolig bra at leverandøren Holgers i Andebu hadde regulatoren på lager

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...