TorgeirH Startet 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2015 Jeg har nettopp sjøsatt båten, en Yamarin 53 BR med en Yamaha F100. Problemet er at når gasshendelen skal beveges fram eller tilbake, kreves det at man legger hele kroppsvekten på handelen for å bevegelse i den. Når jeg kobler fra kablene til motoren ser jeg at det er giringen (fram-nøytral-revers) som er tung, gass er helt ok. Hva kan årsaken til dette være? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Altså, giring med hendel, frakoblet motor er tregt? Da er det mest sannsynlig vaieren som er treg, tryggest å bytte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TorgeirH Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Det er mulig det var dårlig forklart av meg, men jeg opplever det motsatte. Når vaieren er koblet fra motorens gassregulering og gir, glir hendelen helt fint. Det samme når den kun er tilkoblet gassreguleringen. Men når jeg kobler til giret på motoren, blir hendelen straks veldig tung. Jeg kjenner også at "armen" som kommer ut fra motoren og som vaieren kobles på er veldig tung. Dette gjelder både i drift og ved avslått motor. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Har du hatt av undervannshuset i vinter. F.eks. for å bytte impeller? Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Nei, det har fått være på gjennom vinteren, så ingen inngrep har blitt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Ok, da må jeg melde pass. Har vært borti symptomet du opplever etter at girstag stod i press etter demontering av undervannshus for bytte av impeller. Men da kan vi utelukke det som årsak. Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Takk for innspill i hvertfall, det kan jo være en pekepinn på hvor jeg bør se etter problemer. Kanskje jeg bør dra den på land og sjekke giroljen. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Dersom du ikke har gjort noe med motoren over vinteren og giret fungerte fint i fjor høst er det vel sannsynlig at feilen ligger i undervannshuset. Du har eleminert wire til kontrollboks, selve staget videre til girstang er nok ikke berørt og selve girstangen ned til undervannshuset har jo vært på sin plass hele tiden. Jeg ville nok tatt av undervannshuset og fortsatt feilsøking. Byttet du girolje i fjor høst? Evt. sjekket at du ikke hadde fått vann i girhuset. Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Nei, oljen ble ikke skiftet eller sjekket, men det burde definitivt vært gjort. En Yamaha-mekaniker mente det fremdeles kunne være vaierene, og at de var løse og fine uten belastning ikke nødvendigvis ville si at de var ok. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Ok, ja, da ville jeg nok startet med wirebytte ettersom dette jo er både enklere og billigere. Det er jo den mest vanlige årsaken til tregt gir. Løsningen er som oftes enklere enn man først skulle tro...... :) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 På min mercury opimax 115 var det selve overføringen som ble "saltet" fast i gjennomføringen ned til girhus. Viss problemet ditt sitter i undervannshuset, og har satt seg i løpet av vinteren, må det være pga vann i gearoljen. Kontroller gearolje, viss den er ok, bytt gir kabel. Du kan prøve og kryssbytte gir og gasskabel for å se om det forandrer seg. Sitér dette innlegget Link to post
Scandbåt Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 (redigert) TorgeirH skrev On 5.7.2015 at 15.23: Jeg har nettopp sjøsatt båten, en Yamarin 53 BR med en Yamaha F100. Problemet er at når gasshendelen skal beveges fram eller tilbake, kreves det at man legger hele kroppsvekten på handelen for å bevegelse i den. Når jeg kobler fra kablene til motoren ser jeg at det er giringen (fram-nøytral-revers) som er tung, gass er helt ok. Hva kan årsaken til dette være...... Redigert 20.Februar.2020 av Scandbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scandbåt Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 TorgeirH skrev On 6.7.2015 at 12.40: Det er mulig det var dårlig forklart av meg, men jeg opplever det motsatte. Når vaieren er koblet fra motorens gassregulering og gir, glir hendelen helt fint. Det samme når den kun er tilkoblet gassreguleringen. Men når jeg kobler til giret på motoren, blir hendelen straks veldig tung. Jeg kjenner også at "armen" som kommer ut fra motoren og som vaieren kobles på er veldig tung. Dette gjelder både i drift og ved avslått motor. Hei ! Hadde du funnet ut hva som var problemet ? Jeg har samme problem på min ny kjøpt Suzuki 9.9 2014 modell. Ser ut som problemet ligger i styrepinne fra midten ned til girhuset. Selgeren påstår at det var ingen feil før jeg fikk den. Vurdere å sende undervannshus til verksted men ........... Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Ikke prøv å gire uten at motoren går,det kan gjøre skade på giroverføringene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.