selulven Startet 5.Juli.2015 Del på Facebook Startet 5.Juli.2015 Jeg kikker på en Sealine F37 som er til salgs på FINN, men lurer på om motorene er for små for den båten. Denne kommer med til sammen 460 HK, mens de andre jeg har sett av F37 kommer med 520 HK. I følge selger er det ikke problematisk med 460 HK i den. Har noen nok erfaring med F37 og forskjellige motorstørrelser til å kunne si om 460 HK er for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Denne virker jo ved første øyekast som et bedre kjøp om man er i tvil om motoreffekten. Dessuten under halve timetallet. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28571955&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
selulven Svart 5.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Denne virker jo ved første øyekast som et bedre kjøp om man er i tvil om motoreffekten. Dessuten under halve timetallet. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28571955&searchclickthrough=true Jeg er i tvil, men det kan jo være uberettiget. Å avklare det var hensikten med tråden. Hvor mye vekt legger du på så lave timetall? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 (redigert) Timetallet på en slik høyytelsesmotor som KAMD300 kan jo bety litt da, i teorien iallefall. Redigert 5.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Blir litt skeptisk på en annonse når jeg leser følgende bombastiske uttalelse: "KAMD 300 er de beste motorene til Volvo Penta" Ikke uvanlig å lese lignende slutninger i annonser. Har sett flere skiver om sin motor: "Denne motoren går for å være den beste motoren VP har produsert". Det har da vært, TAMD 40B, TAMD 40P samt diverse nyere og eldre 60 og 70 modeller. Gjerne etterfulgt av følgende retorikk: "Dette er en steinknuser du må skyte og grave ned for å bli kvitt". Litt pussig at Volvo Penta har så mange modeller som er den beste Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jori Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 Det sagt så er faktisk KAMD300 en veldig bra motor. Bygget på 41, spritet mere opp. Til TS, ja jeg tror 2X230 blir litt lite på den Sealinen. Den er tung i seg selv båten. Bedre å ha motor med kraft og dermed kjøre på mindre belastning, enn å tyne for små motorer på maks hele tiden. Men alt har jo med pris tilslutt da Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2015 Del på Facebook Svart 5.Juli.2015 (redigert) Men alle disse motorene er jo 3,6 liter uansett, så på en måte blir det jo samme belastning. Men turtall/støynivå blir jo litt lavere på KAMD300 enn på KAMD43. Redigert 5.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
selulven Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Det sagt så er faktisk KAMD300 en veldig bra motor. Bygget på 41, spritet mere opp. Til TS, ja jeg tror 2X230 blir litt lite på den Sealinen. Den er tung i seg selv båten. Bedre å ha motor med kraft og dermed kjøre på mindre belastning, enn å tyne for små motorer på maks hele tiden. Men alt har jo med pris tilslutt da Takk for innspillet. Det er jo det det går på -- om motoren kjøres på tung belastning hele veien eller ikke. I tilsvarende tankerekke, hva tenker dere om en Sealine F42/5 med 2x370 HK? Ser at F42/5 oftest kommer med 870 eller 960 HK. Sitér dette innlegget Link to post
selulven Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Timetallet på en slik høyytelsesmotor som KAMD300 kan jo bety litt da, i teorien iallefall. Skal man vurdere timetallet likt på KAMD300 og KAMD43 i så måte? Og hva er egentlig "høyt" timetall for slike motorer? Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Det er jo vanskelig å si hvordan motoreffekten har vært utnyttet i løpet av disse timene. KAMD300 tar ut ca 30% mere effekt enn KAMD43 av samme blokka uten at det trenger å bety all verden. For meg høres under 500 timer lite ut og rundt 1000 timer og oppover relativt mye. Mens en D6-310 f.eks. tar ut såvidt noe mere effekt enn KAMD300 men har 50% større sylindervolum (som jo er forklaringen på at den også leveres i 435 hk utgave). Redigert 6.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Er 1000 timer mye? Da må det være dårlige motorer det er snakk om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) Nei de går sikker fint 2-3000 timer uten altfor store problemer, men 1000 høres mye ut psykologisk sett hvis en annen har gått f.eks. 400 Men kommer jo litt an på prisen og hva man er ute etter. Redigert 6.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) KAD serien er laget for å tåle ca 10.000 timer før de må toalverhales. Så 1000 timer er ikke mye :-) Forutsatt at de får sitt stell selvfølgelig. Alt kan ødelegges ved å la de skure og gå Redigert 6.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 (redigert) . Redigert 6.Juli.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Kire Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Har hatt F37 med 520hk og det er greit og funker bra, selv turlastet, men mindre ville ikke jeg hatt. F42/5 klarer seg flott med 63p motorene, men som alltid, aldri feil med mere power.b Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.