Jump to content

Sealine F37 med 2x230 HK -- er den undermotorisert?


selulven

Recommended Posts

Jeg kikker på en Sealine F37 som er til salgs på FINN, men lurer på om motorene er for små for den båten. Denne kommer med til sammen 460 HK, mens de andre jeg har sett av F37 kommer med 520 HK. I følge selger er det ikke problematisk med 460 HK i den.

 

Har noen nok erfaring med F37 og forskjellige motorstørrelser til å kunne si om 460 HK er for lite?

Link to post

Denne virker jo ved første øyekast som et bedre kjøp om man er i tvil om motoreffekten. Dessuten under halve timetallet.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28571955&searchclickthrough=true

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Timetallet på en slik høyytelsesmotor som KAMD300 kan jo bety litt da, i teorien iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 Blir litt skeptisk på en annonse når jeg leser følgende bombastiske uttalelse:

 

"KAMD 300 er de beste motorene til Volvo Penta"

 

Ikke uvanlig å lese lignende slutninger i annonser. Har sett flere skiver om sin motor: "Denne motoren går for å være den beste motoren VP har produsert". Det har da vært, TAMD 40B, TAMD 40P samt diverse nyere og eldre 60 og 70 modeller. Gjerne etterfulgt av følgende retorikk: "Dette er en steinknuser du må skyte og grave ned for å bli kvitt". Litt pussig at Volvo Penta har så mange modeller som er den beste :giggle:

Link to post

Det sagt så er faktisk KAMD300 en veldig bra motor. Bygget på 41, spritet mere opp.

 

Til TS, ja jeg tror 2X230 blir litt lite på den Sealinen. Den er tung i seg selv båten. Bedre å ha motor med kraft og dermed kjøre på mindre belastning, enn å tyne for små motorer på maks hele tiden. Men alt har jo med pris tilslutt da

Link to post

Men alle disse motorene er jo 3,6 liter uansett, så på en måte blir det jo samme belastning.

Men turtall/støynivå blir jo litt lavere på KAMD300 enn på KAMD43.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det sagt så er faktisk KAMD300 en veldig bra motor. Bygget på 41, spritet mere opp.

 

Til TS, ja jeg tror 2X230 blir litt lite på den Sealinen. Den er tung i seg selv båten. Bedre å ha motor med kraft og dermed kjøre på mindre belastning, enn å tyne for små motorer på maks hele tiden. Men alt har jo med pris tilslutt da

 

Takk for innspillet. Det er jo det det går på -- om motoren kjøres på tung belastning hele veien eller ikke.

 

I tilsvarende tankerekke, hva tenker dere om en Sealine F42/5 med 2x370 HK? Ser at F42/5 oftest kommer med 870 eller 960 HK.

Link to post

Det er jo vanskelig å si hvordan motoreffekten har vært utnyttet i løpet av disse timene.

KAMD300 tar ut ca 30% mere effekt enn KAMD43 av samme blokka uten at det trenger å bety all verden.

For meg høres under 500 timer lite ut og rundt 1000 timer og oppover relativt mye.

 

Mens en D6-310 f.eks. tar ut såvidt noe mere effekt enn KAMD300 men har 50% større sylindervolum (som jo er forklaringen på at den også leveres i 435 hk utgave).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei de går sikker fint 2-3000 timer uten altfor store problemer, men 1000 høres mye ut psykologisk sett hvis en annen har gått f.eks. 400  :saint:

Men kommer jo litt an på prisen og hva man er ute etter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...