Jump to content

Rekkevidde AIS mottaker

Viknes 6BY

Recommended Posts

Som sagt ovenfor. Modtagelse varierer med type, placering og meterologiske forhold. Har jeg fri sigt (ligger ikke i en bugt, bag et fjeld el lign) så modtager jeg klasse A på en afstand af cirka 20 NM. Klasse B meget kortere - omkring 5 NM.

Dette uden splitter og med seperat antenne cirka 4 meter oh

Jeg ser båter på ca 40 M avstand, ..............men ikke sikkert jeg ser alle, formodligen ikke ! :smiley:

men det det viktige er o se alt under si  20 M....og att alle ser meg, enn viktigere !

har separat AIS antenn på ca 5m ikke noe splitter, for att den svake klasse B signalen skall gå så sterkt ut som mulig !

S/Y Gunga Din

Du kan sette AIS på både bilen og tilhengeren din, og det vil "virke". Men hvilken nytteverdi det har, er en annen sak.

Det er vel en håndfull farkoster på Mjøsa som har AIS installert. Et eget subsett av AIS-meldinger benyttes ifbm. ferdsel på de store kanalene på kontinentet.

AIS i seg selv har intet med kartdata å gjøre. Det er imidlertid vanlig å legge AIS-mål over på et kartunderlag, noe som i dag støttes av mange plottere. AIS i seg selv sender/mottar kun datapakker med posisjonsdata og en del andre relaterte data.

MAIS har ikke noe med AIS å gjøre. Du finner sikkert mye mer informasjon om både AIS og MAIS på nettet. Ingen tvil om at begge deler vil fungere også på vakre Øyeren, men det er to helt forskjellige ting.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 4 uker senere...

Jeg ser båter på ca 40 M avstand, ..............men ikke sikkert jeg ser alle, formodligen ikke ! :smiley:

men det det viktige er o se alt under si  20 M....og att alle ser meg, enn viktigere !

har separat AIS antenn på ca 5m ikke noe splitter, for att den svake klasse B signalen skall gå så sterkt ut som mulig !

må revidere  meg selv.....hadde feil med enn ca 110 M....idag har jeg sett en båt på 151 M  :giggle:

AIS Transas CTRX + lavtap coax ca 5m + Procom VHF antenn (vanlig VHF alltså ikke optimert for AIS frekvensen)

bilde

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...