Viknes 6BY Startet 7.Juli.2015 Del på Facebook Startet 7.Juli.2015 Gents, Har montert AIS mottaker, som bruker samme Antenne som VHF. (Innebygget splitter) på mottaker. Som jeg leser på forum er ikke dette den optimale løsning. Spm er hvor langt Dere får inn signal på båter. Ser jeg tar inn båter maks 18 nm min unna. Hva er andres erfaring på avstand.? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 da har du bra mottak ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Octant Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Mottaks forholdene for AIS/VHF kan variere pga metrologiske forhold. Regner med at det er fartøy med AIS klasse A som du mottar på nevnte avstand, men 18 nm skal du absolutt være fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Som sagt ovenfor. Modtagelse varierer med type, placering og meterologiske forhold. Har jeg fri sigt (ligger ikke i en bugt, bag et fjeld el lign) så modtager jeg klasse A på en afstand af cirka 20 NM. Klasse B meget kortere - omkring 5 NM. Dette uden splitter og med seperat antenne cirka 4 meter oh Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Jeg ser båter på ca 40 M avstand, ..............men ikke sikkert jeg ser alle, formodligen ikke ! men det det viktige er o se alt under si 20 M....og att alle ser meg, enn viktigere ! har separat AIS antenn på ca 5m ikke noe splitter, for att den svake klasse B signalen skall gå så sterkt ut som mulig ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 5 meters AIS-antenne, eller antennen 5 meter over havet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 5 moh......... men jeg har en antenn som er ca 12m lang og som er montert dagligdags... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sap_2000 Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Ser yrkesbåter med klasse A greit på 20-30 nm. Har lagt merke til at endel fritidsbåter har elendig rekkevidde og popper opp først 0,5-2 nm unna. Har Ray 650 AIS med egen Glomex 2,4 meters antenne som står ca 3,5 meter over vannet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Shaggylaggy Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Litt ot. Men ais vil virke i innsjøer også? Regner med det går rent på koordinater og ikke kart data? Har jo ingen sjøkart i øyeren :( og hvordan virker Mais? Sender den også signal, eller bare mottar? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Du kan sette AIS på både bilen og tilhengeren din, og det vil "virke". Men hvilken nytteverdi det har, er en annen sak. Det er vel en håndfull farkoster på Mjøsa som har AIS installert. Et eget subsett av AIS-meldinger benyttes ifbm. ferdsel på de store kanalene på kontinentet. AIS i seg selv har intet med kartdata å gjøre. Det er imidlertid vanlig å legge AIS-mål over på et kartunderlag, noe som i dag støttes av mange plottere. AIS i seg selv sender/mottar kun datapakker med posisjonsdata og en del andre relaterte data. MAIS har ikke noe med AIS å gjøre. Du finner sikkert mye mer informasjon om både AIS og MAIS på nettet. Ingen tvil om at begge deler vil fungere også på vakre Øyeren, men det er to helt forskjellige ting. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Jeg ser båter på ca 40 M avstand, ..............men ikke sikkert jeg ser alle, formodligen ikke ! men det det viktige er o se alt under si 20 M....og att alle ser meg, enn viktigere ! har separat AIS antenn på ca 5m ikke noe splitter, for att den svake klasse B signalen skall gå så sterkt ut som mulig ! må revidere meg selv.....hadde feil med enn ca 110 M....idag har jeg sett en båt på 151 M AIS Transas CTRX + lavtap coax ca 5m + Procom VHF antenn (vanlig VHF alltså ikke optimert for AIS frekvensen) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Octant Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Ser du er i fint driv øst av Bornholm. Det må være helt spesielle atmosfæriske forhold i sør i Østersjøen i dag siden du har mottak fra fartøy så langt unna. Men artig er det allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 veldi stille......må ha maskin igang... har sett AIS-mål på 192 M......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.