Jump to content

Fra Stavanger til Bergen med 2 små, forslag overnattingsplasser?

Skrujeden

Recommended Posts

Vi planlegger å reise til Bergen i ferien, men med 2 små på 2 og 4 år så ser vi at valget av overnattingsplasser er viktig.

vi voksne trives best i uthavn, men det er ofte styr å ligge på berg med liten tomleplass og mye ulendt terreng.

Barna trives godt i strandkanten med hov og bøtte eller på tur i skog og mark eller byvandring.

Kjøreetappene bær ikke være over 3 timer. Vi har ca 2 uker til rådighet. 

Noen som har forslag til flotte steder oppover mot Bergen?

Bilder er supert! 

Forslag mottas med stor takknemlighet! 

Redigert av Skujeden (see edit history)

Det er jo drøssevis med perler på det strekket der, så her kan du velge og vrake.

Typiske stopp vi har hatt med unger:

Stavanger - Haugesund er 33nm.

Haugesund - Røyksundkanalen er 21nm.

Røyksundkanalen . Bekkjarvik er 19nm.

Bekkjarvik - Bergen er 28nm. (Alternativt Bekkjarvik til Strusshamn gjestehavn på Askøy 24nm)

Det er mange fine plasser på veien. Anbefaler å gå Karmsundet, Nyleia, Bekkjarviksundet og Kobbeleia.

Mvh
Simon

• 2 uker senere...

Det er mange fine plasser på veien. Anbefaler å gå Karmsundet, Nyleia, Bekkjarviksundet og Kobbeleia.

Ja, det er et strekk med mange fine plasser og jeg har gått turen noen hundre ganger med mange forskjellige båter, stort og smått.

Men først og frem vil jeg IKKE anbefale Karmsundet, ihvertfall ikke helt fra sør.

Med en liten båt og utgangspunkt i Sandnes, som ser ut til å være trådstarterens hjemmehavn ville jeg foreslå følgende:

Gandsfjorden, mellom Tunsøy/Lindøy/Hellesøy.

Hidlefjorden nordover, øst om Finnøy og gjennom Sjernarøyane.

Nordover mot Stong og legg etterhvert over mot Bokn. Om dere foretrekker Boknasundet eller Ognasundet blir en smakssak og med en så lav båt kan dere også gå Frekasundet.

Videre derfra mot uløpet av Førresfjorden, på det strekket finnes mange forskjellige ruter og stoppesteder å velge mellom.

IKKE rett ut i Karmsundet, men nordover Førresfjorden til Røyksund og gjennom smale, vakre Røyksund kommer dere ut i Karmsundet nord for Kopervik, omtrent ved Hydro. (Gå gjerne nord om Dragøy).

Videre nordover under Karmsund bro, inn mot Rossabønakken lykt og gjennom hele Smedesundet, dvs under både Risøybro og Hasseløy bro.

Deretter har dere Slettå og jeg ville anbefale en tur ut til Espevær, en opplevelse for store og små.

Jeg kan godt gå i detaljer videre nordover, men det kommer vi tilbake til om nødvendig ....

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Og dybden igjennom der er bra? Jeg vurderte å gå igjennom Røyksund i sommer men droppet det pga dybden på kartet...

Vi kjørte gjennom kanalen i går, og hadde en fin tur gjennom. På kartet sto det 0.9 men det grunneste vi så var ca 1.7 meter. Nydelig kanal og fine brygger, selv om anlegget var noe preget av slitasje. Krabbeløp og potetløp på kvelden organisert fra stedet skapte stort engasjement hos barna! Redigert av Skrujeden (see edit history)

Som andre har påpekt:
Dere må ikke forveksle Røyksund, mellom Førresfjorden og Karmsundet med den såkalte Røyksundkanalen på Bømlo.

Røyksund mellom Førresfjorden og Karmsund som jeg anbefalte ovenfor er smalt og trangt, men det har dybde nok til at jeg gikk mange ganger gjennom med min gamle POSEIDON som stikker ca 2,5 meter. Friseilingshøyden under den nye broen er 13 meter  -  og det var litt "skummelt" hvordan ledstreken fikk det til å se ut som 1,3 meter!

Røyksundkanalen på Bømlo er også vakker, men der er dybdene mer tvilsomme. Jeg gikk gjennom hele kanalen med en tidligere båt, som stakk en god meter, og jeg ville nok ikke gått med noe stort dypere ....
Innseilingen i sørøstre enden derimot er vel ca 2 meter og dermed komme man iallefall inn til det en gang så populære badeland.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...