Aenarion Startet 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2015 Hei Jeg har en stund tenkt på å kjøpe en av disse, men klarer ikke helt å bestemme meg. Khamsin frister mest pga så mye plass, men trekker ned at den har to motorer. Ghibli med én motor, men ikke så altfor mye plass slik jeg oppfatter båten. Noen med erfaringer fra begge ? Hva med vedlikeholdskostnader på én kontra to motorer ? Windy Zonda er også et alternativ, men disse er det jo omtrent ingen til salgs av. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Hva med vedlikeholdskostnader på én kontra to motorer ? To koster veldig nære det dobbelte av en.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Regn med et snitt på 100.000kr i året pr motor/drev i vedlikehold. Spesielt gjelder dette etter 5-7 år. Om det er mindre har man flaks eller man får smellen senere. De første årene har man garanti. Jeg har en motor og vurderte å gå opp til Khamsin, men har feiget ut. Hvis du først skal ha skikkelig båt og ikke bryr deg om slike kostnader kom jeg frem til at det er Khamsin som gjelder. Fantastisk på de fleste måter, men litt vel tung og stor til småturer. Redigert 9.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Aenarion Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Lippert: det er jeg fullstendig klar over, tenkte mer i kroner og øre.. 200 000,- i året er noe drøyt, kanskje finne en nyere khamsin om man vil gå for det da. Noen med erfaring med Zonda og kan sammenligne den med ghibli eller khamsin ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Hvis du er redd for utgifter med 2 motorer og Div teknisk anbefaler jeg deg å kjøpe en Ghibli. 35 Khamsin med 2 D6 er et mareritt om det skjer noe som gjør at du trenger tilgang til bakre halvdel av masinene da badeplattform og dekket går over halvveis inn over motorene med 5 cm klaring. Mellom de kommer du ikke, og ankerkassa står skrudd på utsiden av den ene motoren (skrudd godt fast før overbygget ble satt på). Jeg kan love deg det ikke er moro om en gearwire eller rorindikatorvaier ryker. Samme med slangene til trimsylindrene på drevene hvor man må komme til på baksiden av skjoldet. Turboer er nok ikke moro å få ut, og sinken på intercooler til BB er omtrent umulig å komme til (så sjekk den om du kjøper). Så er de vanlige tingene med tæring på eksosrør ned til skjoldet som gjør at motorer må frem eller ut for å byttes. Løfte ut motorer? Jeg hørte Windy lagde et spesialåk som var som en stor U med en snedig patent for å stikke bolter gjennom løfteøyene da det omtrent ikke er plass opp til taket. Jeg og en kompis hentet ny 35 Khamsin i 2006, og en av tingene jeg tenkte var; stakkars j**** som eier den båten om noen år ;-) Men rå båt og kjøremaskin. Har kjørt noen hundre timer med den og skroget imponerer :-) Fin båt og bruke med havnekalesje som man bare river av, men tungvint med fendre, tauverk samt å komme seg frem på dekket når kalesjene er på da den ikke har dollbord. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
WGM Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Regn med et snitt på 100.000kr i året pr motor/drev i vedlikehold. Spesielt gjelder dette etter 5-7 år. Om det er mindre har man flaks eller man får smellen senere. De første årene har man garanti. Hvordan i svarten er det du kjører da som klarer å få slike vedlikeholdsutgifter ? Kjører du propellerne fast i fjøra istedefor å fortøye og sper ut motorolja med sagflis for å greie deg med ei kanne ? Sitér dette innlegget Link to post
Eran Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Har du vurdert en 32 Grand Tornado? Denne får du med både en og to motorer, er 30cm bredere enn Ghibli og har i tillegg stor stikkcabin og greit med "fasiliteter" Jeg har forgjengeren, en 31 Tornado, med to motorer/drev. Hvor Lingefan får sine kostnader fra vet ikke jeg, men selv har jeg foreløpig en snittkostnad på ca. 8000,- pr. motor/drev for demontering/montering og service m/deler. Dette over 3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Regn med et snitt på 100.000kr i året pr motor/drev i vedlikehold. Spesielt gjelder dette etter 5-7 år. Om det er mindre har man flaks eller man får smellen senere. De første årene har man garanti. Jeg har en motor og vurderte å gå opp til Khamsin, men har feiget ut. Hvis du først skal ha skikkelig båt og ikke bryr deg om slike kostnader kom jeg frem til at det er Khamsin som gjelder. Fantastisk på de fleste måter, men litt vel tung og stor til småturer. Gi deg a... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Jeg kjører helt normalt ca 100 timer privat kjøring pr sesong bortsett fra i år bor feil på feil har kommet og den er nå på land...! Kjøpte båten på 251 timer i 2012 og nå har den gått 492 timer kosekjøring, så jeg lurer på det samme. Møkkamotorer som ikke holder er nok svaret. Motor har vært ute av båten og jeg har bedt mekanikerne gjøre alt hver gang, og føre var i tilfelle osv... Det holder likevel ikke. Skulle tro de er laget for å gå i stykker. Jeg er veldig glad jeg har god råd, for jeg skjønner ikke at vanlige folk har råd til sånt. Om man har råd til det eller ikke spiller heller ingen rolle. Den bøten er på land midt i juli, og det for andre gang, selv om det koster dyre dommer og flinke folk har jobbet på den. Alle anbefalte oppgraderinger på den er tatt av undertegnede på drøyt 300 timer og etter 7 år. Nå er den 10 år og om dette blir dyrt vurderer jeg faktisk splitter ny motor. Men ikke pokker om jeg skal ha den etter garantien er gått ut! PS: dette er mine helt reelle erfaringer. Madammen har fått skrekken for innboard og gidder ikke mer kostnader. Med mindre Volvo Penta rydder opp vil jeg vurdere å gå til F eks båtmagasinet med min historie. Folk må vite hva de går til før de velger innboard. Andersb her inne har også hatt sine innboardkostnader, mye verre enn mine og han har hatt 2 motorer og 2 drev, Yanmar. Redigert 9.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Pjolter Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Var motorene så mye bedre før? mine som riktig nok veier mye og har tatt ut lite kraft er 37 år og får i år en ny eksosmanifold.. Har tidligere byttet turbo. Men det er alt. Vann og olje samt litt diesel får de også i ny og ne. Får vanlig vedlikehold med zink og nye impellere også da Mvh Pjolter Redigert 9.Juli.2015 av Pjolter (see edit history) Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Aenarion Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Lingefan: hvilke motorer har du ? Jeg liker ikke linjene på grand tornado rett og slett, er vel dollbordet som gjør det.. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Lingefan. Om DU har klart å brenne av 100.000,- pr "drivlinje" pr/år i snitt, så er nok ikke dette "hva man må regne med. Det høres ut som om du har en "mandags-installasjon" som ikke holder mål. som du sier selv, så er dette en historie du vurderer å gå til båtmagasinet med. Det er vel da ikke noe den gjennomsnittlige båteier kan forvente seg av vedlikeholdsutgifter! JA, det koster mer med dobbelinstallasjon, men ikke skrem båtkjøpere med DITT skrekkeksempel og prøv å male dette som normalt båthold. Oppfordrer andre her til å legge inn sine gjennomsnittlige service/vedlikeholdskostnader pr/år. det er rimelig likt over hele linja, men det skiller litt gjerne på hvordan man lagrer båten om vinteren etc. Hadde det kostet 200k pr år for alle som hadde dobbelinstallasjon så tviler jeg på at jeg hadde sett så mange som nyter båtlivet langs kysten vår, med fulle havner hvor enn jeg ser. for det er ikke mange av disse som har råd til å brenne halve årslønna på kun å vedlikeholde båten sin. så kommer kostnader for drivstoff, forsikring etc i tillegg. som eksempel kan jeg nevne min båt, som nå de siste halvåret har gjennomgått en real runde, med totaloverhaling av to stk drev inkl propeller, skifte av 12 stk dyser, motorservice, ventiljustering, omtrekking av alle puter i cockpit til grå niroxx, skifte nater i dørk i cockpit, skifte kalesje etc. og enda har det ikke kostet 200k totalt, selv om jeg hadde beregnet timespris for det jeg gjør selv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Vedr. servicevennlighet: slik skal/kan et motorrom se ut, iallefall i en 27-foter som min. Iallefall enkel tilgang til det meste. Dette er litt komisk nesten, motorrommet i en Nimbus 21 DC: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
sap_2000 Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Det meste av det Lingefan har hatt av problemer med er/ har vært kjente ting på de motorene/ drevene/ årgangene. Forskjellen er at om dette dukker opp etter at garanti og goodwill er borte OG man setter bort jobben til anerkjente verksteder slik de fleste gjør på en bil, så koster det slik Lingefan smertelig har erfart. Og han er langt fra alene. Jeg kjenner endel med samme motorkombinasjon, og de fleste motorene har vært gjennom det meste av det Lingefan har opplevet siden de var nye i 2005/8. Kom det tidlig nok, ble noe av det på reklamasjon. Ellers har de måttet kjøpe bitene og mekke helt eller delvis selv. Noen har også satt bort alt og betalt dyrt. De sistnevnte er rimelig godt vaksinerte nå. Spes de som hadde 2 motorer. De hadde flaks de som fikk ryddet opp i mye av dette under garanti eller reklamasjon. På sett og vis er det nok tryggere å kjøpe en 2005-8 modell D 4/6 DPH i dag enn det var for 3 år siden. Redigert 9.Juli.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
andersb Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Å avblåse lingefan sine kostnader som herjing blir mildt sagt dumt, dette er kjente svakheter, men ekstra tragisk når han knapt har brukt båten. Problemet hans er at båten hadde gått såpass lite, og feilene ikke oppdaget/tatt på garanti. Hadde selv 700k på 4ish år... så kjenner fenomenet, gleden med 2 maskiner. 10 års gammel diesel = du må ha nytt gir og transom, garantert Jeg kjenner desverre mange historier ala den lingefan kommer med, kjenner flere som handlet nye d6'er nye og fellesnevner er at det har gått noen kroner for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Avblåser ikke Lingefan sine innspill som "herjing" og han får min dypeste medfølelse for at han har såpass problemer, og får ødelagt båtlivet. MEN, jeg mener fortsatt at det blir veldig overdrevet å kalle dette for normalt. Jeg også vet om problemene, særlig på tidlige D6'er, og ryker det, så blir det jæv/&& dyrt. det er vi innforstått med. men det er nok lettere å se/høre om de som har problemer, og fordømmer maskinene i mente på åpne fora og til alle de treffer på, enn de som ikke har opplevd problemene. Jeg kjenner maaaaange som aldri har hatt store kostnader mtp service og vedlikehold både med KAD og D motorer. men jeg har selvfølgelig også noen som har hatt en runde eller to med påkost. Men uansett. å kalle en gjennomsnittlig kostnad på 100k /år pr installasjon nor normalt er way off! God Sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Aenarion Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Navic II: Ser du har trukket om putene dine til grå niroxx, hvor mye kostet dette deg ? Det er ett must på båten jeg skal ha, men akkurat nå er det ingen Ghiblier til salgs med dette.. Vet du tilfeldigvis også hva det ville kostet å bytte til grått antireflex dash ? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Kan godt hende det var min flåsete kommentar Hr. andersb også følte seg såret over siden han tydelig ikke forstår min form for humor, men Lingefan nevnte ikke engang med en antydning hva slags motorer han skrev om, bare antall og alderen. Jeg har selv 2 motorer av fabrikanten nevnt av andre her, 14 år gamle, med drev fra samme. Selv med overhaling av 24 ventilers topp + ny intercooler + service + timer skrevet med fintannet gaffel av et "Autorisert Merke Servicesenter" kommer jeg ikke i nærheten av de summene han prøver å skremme vettet av folk med her. Det lettere fordekte budskapet i min lille fleip var et spørsmål om hvordan man behandler drivlinjene sine når man får slike kostnader. Mine normale servicekostnader ligger på rundt 12-15% av hva det blir skremt med her - for begge to - og jeg bruker "autorisert merkeforhandler" med timepris på opp mot tusenlappen. Men jeg behandler spakene mine med like kjærlig hånd som når jeg stryker på min kjære kone og hun får aldri særlig belastning før hun er god og varm - Skuta ! Som et svar på det opprinnelige spørsmålet til Aenarion så slutter jeg meg til uttalelsen til Lippert: To koster veldig nære det dobbelte av en - men gir tilnærmet dobbel glede Men bil med samme merkenavn kunne jeg aldri tenke meg å kjøpe ! Fortsatt God Sommer folkens - 7,5 stemplede timer - og så: Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) Motoren jeg har er en Volvo Penta D-motor fra 2005 med 492 timer. Slike motorer er det som oftest også i Ghibli og Khamsin. Hva som er normalen hjelper ikke de mange som har problemer med motorene. Når man kommer på verksted får man dessuten ofte opplyst ting som "har du renset kjølerne dine"? Det skal gjøre annethvert år, de ser rimelig klare ut for rensing. Jeg -hva koster sånt noe? Båtverksted - 15.000kr, det bør du gjøre for hvis ikke ... Osv... Jeg har bedt de gjøre alt, bestandig. Motoren er i mine øyne strøken. Den har alltid blitt kjørt varm før den legges i plan. Den har alltid hatt riktig temperatur, alltid hatt oljetrykk og oljenivå etc. Den har også alle oppgraderinger og servicer hvert år. Alt sånt er gjort. I fjor fikk motoren ulyd i det som hørtes ut som turboen. Mekanikere mente det var turboen og byttet denne. Etter dette er ikke motoren frisk og det viser seg å være noe mer alvorlig. Motoren er tatt ut og kjørt i benk pga feilmelding på "dieselretur". Likevel må motoren åpnes da det kommer vann i Sylinder Nr 1 og Nr 6. Om det bare er toppakning eller om det er mer gjenstår og se... I tillegg hadde båten kjørt på et fiskesnøre og vann i drevet var et faktum. Så ille at drevet ble erstattet med et helt nytt. Redigert 9.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 (redigert) jeg har hatt kad32 uten trøbbel jeg og ;) Jeg har utelukkende eid båter med 2 maskiner de siste 10-12? år og ja det koster 2x så mye, men man får en annen sikkerhet og manøvrerbarehet, og fart, 35 khamsin med 2 svære beist er jo bare nydelig. Både ghibli og khamsin er flotte båter, så win win, spm er om om man vil ha 1 eller 2 maskiner kort fortalt, båtene er sosiale, men også praktiske, selv om jeg hadde større båt endte jeg ca alltid med å spise hos god venn med ghibli siden hans båt var hakket mer praktisk (og har isbitmaskin!) En venn sin ghibli (første med d6) er akkuratt blitt 10 år, han har "bare" skiftet 1 drev og overhalt det en annen gang og ymse eksosbiter og tja 300k på 10 år? ene drevservicen kom av at verkstedet hans ikke hadde skiftet shimsen i toppen det var en service bulletin på... også var jo båten utenfor 5 år.. og ingen ville dekke, flott hva? Når jeg har vært med han å sett på nye båter ser vi dessverre ekstremt mye manglende vedlikehold og dårlig utført vedlikehold på andre båter med nye D maskiner, litt trist, er ikke vannlokk skiftet lekker det og skader masse, er ikke turbo/eksos sjekket kan det lekke her og, og synke, så man må virkelig sjekke nøye. Sjekk nøye og mye, ikke bare at det er betalt for service, men faktisk at det er utført, kryssjekk gjerne med flere verksteder for å være sikker. Jeg har jo konfrontert servicemann med manglende filterskifte osv, allt morro når noen prøver forklare meg hvordan de har "sjekket" dieselfilter og dieselfilteret er rustent og "det trengte ikke bli bytta, jeg sjekket det" men fakturere for delen og tiden? jeeeeeppp. Redigert 9.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Med 300.000kr på 10 år og 5 år er utenfor garantien kan man egentlig si at det er 300.000kr på 5 år den Ghiblien har hatt, Anders. Det blir lave 60.000kr/år. Det er jo akseptabelt. Mulig 110.000kr/år er høyere enn normalen, men om 60.000/år er lavere enn normalen er vel noe midt i mellom ganske nær sannheten på hver enkelt D-motor/drev. Og i en Khamsin er det D6370 du vil ha. Eventuelt kan du gå for KAD300 i en eldre 34. Fantastiske båter og skyhøye kostnader, men det kan jo være verdt det! Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 tilbake til det trådstarter spør om :-) mitt svar: ingen av de... Ghibli er for liten til å være annet enn daycruiser. Khamsin er for stor til å være daycruiser og upraktisk som turbåt. Grand Tornado eller Scirocco med en D6 ville nok jeg valgt. Zonda er lekker og kjøremaskin, men er lav og trang under dekk. Etter å ha hatt 4 båter med D motorer siden 2004, derav to med dobbelsintallasjon kjenner jeg meg ikke igjen i bildet av at D motorene er dårlige. Jeg har hatt noen få ting som har blitt fikset opp, men motorene har fungert svært godt. Jeg har lagt stor vekt på godt vedlikehold, og har nok fått igjen for det. Nå har jeg en Nimbus 30S fra 2007 med D6 310 som jeg tok i innbytte da jeg solgte min NordWest 420. Jeg er svært positivt overrasket over den båten. Og om trådstarter ikke er helt "hooked on" Windy så vil jeg anbefale en kikk på en sånn båt. Jeg har hatt Nidelv, Windy og NordWest, og Nimbusen synes jeg er betydelig bedre enn forventet. Forrige eier har forøvrig oppgardert motor og drev jevnlig i tråd med Volvos anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 (redigert) Når sant skal sies har vel dine båter vært kjøpt nye og derav innenfor de 5-6 første årene, Bitteliten? Jeg er super-Windy fan og har studert disse båtene. Uenig i at Khamsin ikke har bofasiliteter, i alle fall bra for to stk, og det går også å ha med (lite kravstore) gjester. Ghibli er også stor nok til et par på weekendturer, men på kanten. På denne størrelsen ville jeg valgt Marex Estremo, noe jeg også gjorde. Windy Zonda er polsk produsert og knirker i treverket Nør man går omsorg i en ny båt. Virker litt mindre kvalitetsbygget enn de gamle norskbyggede synes jeg. Men Zonda er nok en god "oppgradert Ghibli" fremfor en nedgradering Khamsin. Bobåt-Windy er nok likevel 37 GM. Redigert 10.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 (redigert) Det er korrekt, jeg har kjøpt nye båter. NordWesten hadde jeg fra 2008 til 2015. Det er den båten jeg har hatt lengst. Jeg oppgraderte IPS drevene lenge etter at garantitiden var ute, og VP tok over 2/3 del av den regninga. Jeg har erfart stor forskjell på kvalitet på verksteder, og jeg har valgt dyrt og det jeg har erfart er bra kvalitet. Jeg har ikke hatt noen betenkeligheter med å ha en 2007 modell D motor nå, som er oppgradert i tråd med VPs anbefalinger. Det går flere hundretusen D motorer, mange av dem også i profesjonell bruk. Det er medlemmer her inne som er mannskap på RSer med D6435 med flere tusen timer på tellerene. Jeg har vært skipper på RS med Yanmarer, de var heller ikke lytefrie :-) Men la ikke dette bli en ny D diskusjon. Den diskusjonen er utdiskutert for manger år siden, og den inneholder mange variabler det kan være vanskelig å diskutere noenlunde objektivt:-). Fiskesnøre i propellen kan være en killer for drev ja, særlig om det treffer rett aksel O ring.. Det er forskjell på eldre og nyere Windy ja. Om det skyldes hvor de er produsert, eller en ønsket endring i spekk for å være noenlunde i nærheten av konkurransedyktig vet jeg ikke. Ulempen med alle Windy bobåter under 40 fot er dårlig dusjmulighet. Faktisk har Nimbusen min bedre dusj enn vår gamle 37GM. Redigert 10.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2015 (redigert) ?.. Ulempen med alle Windy bobåter under 40 fot er dårlig dusjmulighet... Akkurat kommet ut av dusjen i vår 'gamle' 37GM her i Sæby i Danmark. Tørket opp litt og kost meg med hvor fint håndtverk det er i båten mens fru Bonus laget deilig frokost :-) Etter at Bonus IV ble til Bonus V i 2009 har vi snart logget 500 overnattinger ombord. Vi kommer begge fra rimelig møblerte hjem, og liker å holde oss rene :-). Dusjer derfor mer eller mindre hver morgen, alltid ombord. Det skulle bety snart 1000 dusjinger siden 2009. Og, da båten er fra 2006, formoder jeg at tidligere eier ikke var så urenslige heller . Motorene runder forresten snart 1000 gangtimer. Vi koser oss veldig i vår flotte 37GM. Eller, som en fabrikant av kostbare ur uttrykker det; 'Vi eier den ikke, vi bare tar vare på den for etterkommerne' Redigert 10.Juli.2015 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.