Jump to content

Anbefaling til rele for tidsbegrenset kopling av VVB mot inverter


Fantino

Recommended Posts

Ligger med landstrøm 365 dager i året og vedlikeholdslader min 950Ah bly/syre forbruksbank med 13,3V fra Victron Multiplus 125/3000. I de senere årene, etter jeg monterte separator og ekstra demper på agregatet har jeg ungått slik inverterbruket som TS beskriver. Jeg kjører nå agregat en times tid på morgenen for å lade opp batteriene som da typisk er nede på 65-70% samtidig som jeg varmer opp berederen på 50l. Ved slik bruk har jeg da vann og strøm til neste morgen hvor syklusen gjentas.

Jeg har byttet ut to batterier som jeg tidligere fikk av en kompis. Disse hadde da gått i en lastebåt "en tid" og var døde etter to års bruk. Ellers sitter det den samme banken der som når jeg kjøpte båten for 5 år siden. Banken var allerede da 2-3år gammel iflg. tidligere eier. Jeg lader aldrig ut til under 60%, og når jeg starter agregatet om morgenen er jeg typisk nede på 65-70%. En times lading da bringer banken opp på 80-85%. Slik ligger jeg og sykler mellom 70 og 80%. Banken bruker lite vann. Jeg sjekker en gang om sommeren, og etterfyller gjerne en liter eller så på høsten. Gjennom vinteren på vedlikeholdslading har jeg aldrig opplevd vannforbruk. Skal jeg anvende tunge 220V brukere som komfyr, elgrill, vaskemaskin ol. starter jeg nå alltid agregatet.

Make it simple stupid. Vurderte AGM en tid, men slo det fra meg etter mye negativ omtale både her inne og på nettet forøvrig. Kjøper nå batterier hos "Batteribilen" De leverer i båten og tar med seg det gamle hjem. Veldig greit når man skal bytte ut 220Ah batterier som vel fort veier en 60kg+

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått forsket litt mer nede i buken på nybåten. Hadde forventet å finne en Victron transferswitch da alt annet elektrisk ser ut til å komme derfra. Men jeg har en standard/"non-hybrid", med inverter som tilvalg. Dermed er det tydelig at dette er mekket i etterkant - ref. bruk av kabler på bilder under.

 

Det står en boks med en Schneider LC1D09 kontaktor med LADN22 hjelpekontaktor på fronten. Rød ledning inn er fra inverter. Ledningen som er trukket i fleksibelt rør er fra inntak landstrøm (tror jeg, gjenstår å sjekke), og ledningene ut går så langt jeg har funnet ut til 230V stikk/batterilader/kjøl/VVB. Så vidt jeg kan finne ut fra Elfa sine sider så er sikkert denne kontaktoren godt egnet for formålet: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=36-226-03&toc=0&q=lc1d09 

 

Jeg tolker dette slik at så lenge den får 230V mellom A1 og A2 så lukkes alle "normally open"/NO-kontaktorer og alle "normally closed"/NC åpnes - inkludert hjelpekontaktoren(e)? (Ser det står at det er min 1.5 ms mellom NC/NO på veksling, så da er sikkert det OK også - har jo funket i 2 år allerede).

 

Ser at L/N fra inverter er koplet gjennom 61/62 og 71/72 som er NC. Med landstrøm åpner altså disse kontaktene og inverter koples bort (fra kjøleskap). Da burde jeg vel kunne la stikk også ligge på en NC kontakt som fores fra inverter - OG på en NO kontakt som fores fra landstrøm?

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det var ikke så enkelt dessverre. Alle kurser fores over jordfeilbryter og direkte til stikk, utenom kjøleskap som går via denne venderen. Må rive ned utrolig mye for å legge stikk på venderen, men jeg fant en ledning til AC - som ikke er installert. Den går på samme kurs som kjøleskap. Kommer til å bruke denne til stikk for TV samt ett til stikk som står strategisk til. Da ville jeg gjerne hatt en slik plugg. Noen som vet hvor jeg får tak i slikt? (Trenger han-enden men regner med de selges i par)

bilde

Link to post
Share on other sites

Det var ikke så enkelt dessverre. Alle kurser fores over jordfeilbryter og direkte til stikk, utenom kjøleskap som går via denne venderen. Må rive ned utrolig mye for å legge stikk på venderen, men jeg fant en ledning til AC - som ikke er installert. Den går på samme kurs som kjøleskap. Kommer til å bruke denne til stikk for TV samt ett til stikk som står strategisk til. Da ville jeg gjerne hatt en slik plugg. Noen som vet hvor jeg får tak i slikt? (Trenger han-enden men regner med de selges i par)

 

Jeg kobler landstrømkabelen i kontakt på akterspeilet som fores direkte fra inverter. Må slå av batterilader og vvbereder før tilkobling, ellers får jeg 220V til alle fasiliteter.

Bare å passe på forbruket litt så fungerer dette utmerket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...