Fantino Startet 9.Juli.2015 Del på Facebook Startet 9.Juli.2015 I nybåten har jeg en VVB m 800W element og inverter på 1600 VA, som visstnok tåler startstrøm opp til 3000W. Har regnet litt på varmekapasitet og det ser ut som om elementet bør klare temp stigning på 1.5-2 deg C/min. Tenker da å ha et tidsrele som kopler inn VVB mot inverter i fastsatt tid, feks 10 min. Har noen ledige plasser til Carlkngbryter og tenker å sette en vippebtyter der spm styrer releet. Ønsket funksjon: ett trykk = VVB på i 10 min. Nytt trykk innenfor de 10 min = VVB slås av. Har lest til øyet er stort og vått på Elfa sine sider, men blir ikke helt klok på dette. Er det noen fagfolk her inne som kan ta seg bryderiet med å plukke dette rette releet for slik bruk? Og, det kommer til å bli godkjent av kollega med autorisering før det tas i brujk! Har respekt for 230V... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Denne vil fungere (mulighet for tilkobling av eksterne brytere): http://proff.elko.no/timer-1t10/tidsbryter-rs16-1t10-ph-article1582-735.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Takker! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Så litt mer på denne, og begynte selvsagt å lure litt mer: bør den være 2 polt siden den er i båt? Den 2 polede versjonen så ut til å fungere litt annerledes.. Vet ikke om IP er viktig? Blir jo montert på beskyttet plass. Men båt er alltid korrosivt miljø, så jeg tenker helst pottetett, alt montere i egnet pottetett boks? Og i prinsippet så trenger jeg ikke betjening på selve releet, da jeg tenkte at det monteres så nær sikringer for 230v som mulig, og kun betjenes med Carling vippebryter. Det finnes kanskje tilsvarende som kun er beregnet for fjernbetjening? (Lettere å få 2-polt/IP da?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Er mer bekymret for spenningen ut av inverteren din (ren sinus?) enn eventuelle korrosjonsproblemer (bryteren må selvsagt stå tørt). Om du ønsker 2-polet brudd kan du la 1T10 timeren styre en 2-polet kontaktor. Tror ikke Elko har denne typen timer beregnet på DIN-skinne montering. Du får ringe dem og spørre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Det er ingen fare med firkantpuls på en rent resistiv last som en VVB. Godt forslag med den Elko-timeren. Sett den i motorrommet ved berederen og styr den ekstern via Carling impulsbryter. 2-polet brudd er ikke nødvendig. Du må uansett ha en vender som vil gi allpoling brudd. F.eks denne http://tbbecker.de/stn/stnacsc.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Audiquattro Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 (redigert) Det er ingen fare med firkantpuls på en rent resistiv last som en VVB. Det var elektronikken i timeren jeg tenkte på, ikke varmtvannsberederen. Redigert 10.Juli.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Er en Victron 12/1600. Det skrytes av ren sinus i brosjyren om ikke annet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Må finne litt mer ut om hvordan endelig kopling blir. Godt mulig den ELKO-saken får sølgrå dress som de andre bryterene inni båten hvis ikke kabelstrekket blir for langt fra sikringene der jeg regner med at jeg må lage en slags lask. Takk igjen for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Att värma vatten med hjälp av batteriström är inte realistiskt. Vid båtboende utan extern strömtillförsel så kommer Du att ha nog med bekymmer att hålla ström i batterierna ändå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Jeg tenker at du svært raskt tar livet av batteriene dine ved å gjøre dette. Kjøp agregat eller dieseldreven vannvarmer er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Å belaste batteriene med 800W eller ca 67A er ikke noe problem eller skadelig for batteribanken. Naturligvis er man nødt til å ta høyde for forbruket ut i fra den totale kapasiteten. Men hvis du har tenkt til å ligge i uthavn et par dager og kjører varming en halvtime hver morgen er dette normalt tilstrekkelig til å ha varmtvann resten av dagen til håndvask, oppvask o.l. En halvtime oppvarming tapper da banken for rundt 34Ah. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Kan bare gjenta at dette ville ikke jeg gjort :-). Jeg bytta batteribank på den tida jeg hadde NordWesten 2008-2015) og det er ikke billig ;-) batterimåleren viste 1 sykel. Batteriene skulle tåle 800 sykler, men spenningen falt til 10,5V på et blunk. Da var batteriene tre år gamle, og ble utsatt for feks kokeplater og grill som dro type 600-1000W i 15-20 minutter. Etter det endret vi bruksmønster og kjørte agregat eller landstrøm så mye som mulig ved bruk av større 220V apparater. Meste jeg belasta min 670 Ah forbruksbank med etter batteribyttet var 900W fra microbølgeovn i maks to minutter. Om du har våte deep cycle batterier type Rolls el så kan kanskje bildet være litt annerledes. Men AGM batterier er stort sett lagd for jevnt strømuttak (selvom de kalles deep cycle er de fleste konstruert som data backup batterier). Bare godt ment å advare :-) Redigert 11.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Ser erfaringen din. Likevel er 67A godt innenfor det batteribanken får tilført fra dynamoer i en dobbeltinstallasjon når banken er tappet. Denne strømmen tilført eller avgitt skal ikke være noe problem for en større bank. At spenningen dropper til 10,5V betyr jo at det er heeeelt slutt. I en bank bestående av 4 stk batterier vil hvert bidra med drøye 17A. Men ingenting slår en selvopplevd erfaring/hendelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Poenget er kraftig nedtapping på kort tid, med påfølgende kraftig opplading. Det gir varme i batteriene og væsketap (selv lukkede batterier gasser litt). Så går batteriene tørre etterhvert, særlig om float spenningen er satt litt høyt slik batteriprodusentene anbefaler og man lader konstant over lang tid.. I teorien og i følge Mastervolt skulle min bank tåle dette. Men den gjorde ikke det. Og jeg er ikke eneste med den erfaringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Takk for input Bitteliten/Diax. Jeg tenkte mest denne saken som en 'nødløsning' som kan brukes en sjelden gang når en ikke har tilgang til landstrøm/mor vil dusje, og gjerne samtidig med at solcellene 'hjelper' godt til. Batterier er Victron AGM. Foreløpig ser jeg for meg å bruke 3 x 130Ah som allerede står i båten (2 står på inverter nå, og ett på service). Men disse batteriene må da vel i alle fall tåle et trekk på 10-15 A pr batteri uten å ta mer skade enn 'vanlig bruk'? En dieselvarmer vil jo ha såpass under oppstart også? Hvis ikke er det jo lite vits i å handle såpass dyre batterier. Med litt drahjelp fra taket burde ikke totalbelastningen bli så mye større enn det. Har egentlig bekymret meg mest over uttørking av AGM ved mye bruk av landstrøm. Mener å ha lest her at mange har erfart tidlig AGM-død som trolig skyldes dette? Og min batteripakke har visstnok stått med landstrøm mesteparten av tida i sine 2 leveår (Victron Centaur 12/30). Så for meg å konfigurere solcelleregulator til en 'snill' floatspenning for å prøve å unngå problemet. Kanskje bulk/absjorpsjonsspenning også bør legges på den forsiktige sida for å forlenge levetida? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
vikeren Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Har 750w VVB element og ren sinus 1500w inverter, varmer vann i uthavn ved å flytte berederstikker til inverter, etter en liten time er det bra varmt vann. Batterier viser ned mot 12 på Efoy display, men tar seg raskt opp igjen. Er selvfølgelig obs på å ikke sette på annet som trekker mye strøm under oppvarmingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Med mindre du må ha strømbrukere i gang når båten ligger ubrukt er mitt råd å slå av all strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Takk for input Bitteliten/Diax. Jeg tenkte mest denne saken som en 'nødløsning' som kan brukes en sjelden gang når en ikke har tilgang til landstrøm/mor vil dusje, og gjerne samtidig med at solcellene 'hjelper' godt til. Batterier er Victron AGM. Foreløpig ser jeg for meg å bruke 3 x 130Ah som allerede står i båten (2 står på inverter nå, og ett på service). Men disse batteriene må da vel i alle fall tåle et trekk på 10-15 A pr batteri uten å ta mer skade enn 'vanlig bruk'? En dieselvarmer vil jo ha såpass under oppstart også? Hvis ikke er det jo lite vits i å handle såpass dyre batterier. Med litt drahjelp fra taket burde ikke totalbelastningen bli så mye større enn det. Hvis batteriene ikke tåler dette så har du feil batterier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Er sånn jeg alltid har praktisert det Bitteliten. Både fordi det skal være unødvendig, og fordi jeg ligger i en kjempestor havn med uant potensiale for tæring fra nabobåter osv. Men det har vært adskillig mindre goodies i de båtene. Og nå kommer jeg jo til å legge solpaneler på taket så da må jeg evt slå av regulatoren også. Var derfor jeg lurte på å sette en lav float. I sesongen blir det sikkert å la kjøleskapet gå hvis jeg ser at solcellene holder det greit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Poenget er kraftig nedtapping på kort tid, med påfølgende kraftig opplading. Det gir varme i batteriene og væsketap (selv lukkede batterier gasser litt). Så går batteriene tørre etterhvert, særlig om float spenningen er satt litt høyt slik batteriprodusentene anbefaler og man lader konstant over lang tid.. I teorien og i følge Mastervolt skulle min bank tåle dette. Men den gjorde ikke det. Og jeg er ikke eneste med den erfaringen. 20A trekk fra et batteri er langt fra en kraftig nedtrapping. Hvis batteriene har problemer med dette en sjelden gang og ikke holder mer enn 3 år bør man sjekke hva man driver med. Med korrekt TLC skal de leve 8-10 år på tross av slik bruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 (redigert) Et viktig poeng her er jo at man ikke kan kontrollerer batteriene, for de er lukket. Derfor poenget med å være forsiktig. For med AGM merker man ikke at de er kaputt før de plutselig er på 10,5V :-). Hva annet man kan gjøre med AGM enn å ha rett ladesyklus som er temepratur justert, og et bra anlegg er usikkert. Om AGM og levetid er ukjent materie så google det, eller søk litt her på forumet :-) Nå er ikke 3x130Ah veldig dyr bank, heller ikke veldig stor. Og med bare 2x130Ah til service har man bare 130Ah max tilgjengelig (jeg holdt meg som regel til max 30%trekk før lading. Da kjørte jeg agregatet en times tid) Så om man da bruker vann varmeren i en time for å få skikkelig varme går det ca ca 45A. I tillegg drar kjøleskap en del, samt at inverteren i seg selv fort drar 1-2 Ah. Så har man ankerlanterne, litt lys, dieselvarmer mm, og kanskje rakk man ikke å fullade batteriene på siste tur. Så i teorien er det nok ikke noe problem, bare man er klar over at man belaster batteriene hardt :-) Redigert 12.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Har bare 22 liter VVB, så et grovt overslag gir 1.5-2 grader i min. 15-20 min burde holde. Kun LED lamper og dieselvarmer på service. Og så har de AGM batteriene blitt konstant ladet i 2 år allerede. Dermed vil jeg ikke kjøpe nye og sette i samme inverterbank. Samler bare de jeg har og kjøper et nytt til service. Har lest nok om AGM (og hel) til å være veeldig skeptisk. Hvis de ikke kan dras ned lengre enn vanlige bly syre så er det jo nix og null poeng med de? Eneste er at de står inne i båten så jeg ville gått for lukkede bly syre når de evt må kastes ut. Tror jeg... Når det er sagt tenker jeg at hvis Victron AGM ladet med Victron lader i korrekt program og brukt via Victron inverter som slår seg av når batterispenning er lav, er kaputt etter feks 2-3 år så er det i så fall klar reklamasjonsgrunn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 (redigert) Jeg hadde komplett Mastervolt system med Mastervolt batterier, ladet slik de skal ihht Mastervolt. Det var de som satt oppsystemet. Men hos Mastervolt får man ulikt svar avhengig av hvilket land man prater med... I hvertfall da jeg spurte og gravde om dette for et par tre år siden :-) Det er to poeng med AGM: man kan sette de opp ned, og de tar til seg lading raskere enn vanlige batterier. De kan ikke tappes lengre ned enn vanlige batterier. Batterier og reklamasjon er vanskelig, særlig å bevise for deg at noe er feil. Defor kjøpte jeg Biltema startbatterier til Nimbusen. 4 års garanti. Og grei pris. Og den båten ligger kun med landstrøm når det trengs :-) Det kan jo hende Victron har bedre batterier enn Mastervolt. Victron produsere de neppe selv. Mastervolt sine er lagd av Leoch i Kina Redigert 13.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Kan fort bli Biltema ja ?. De batteriene jeg har hatt i båt som har vart lenge har vært type umerket/levert med båten. De absolutt dårligste er vel Sønnak Nautilus... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.