Jump to content

Anbefaling til rele for tidsbegrenset kopling av VVB mot inverter


Fantino

Recommended Posts

I nybåten har jeg en VVB m 800W element og inverter på 1600 VA, som visstnok tåler startstrøm opp til 3000W. Har regnet litt på varmekapasitet og det ser ut som om elementet bør klare temp stigning på 1.5-2 deg C/min. Tenker da å ha et tidsrele som kopler inn VVB mot inverter i fastsatt tid, feks 10 min. Har noen ledige plasser til Carlkngbryter og tenker å sette en vippebtyter der spm styrer releet. Ønsket funksjon: ett trykk = VVB på i 10 min. Nytt trykk innenfor de 10 min = VVB slås av. Har lest til øyet er stort og vått på Elfa sine sider, men blir ikke helt klok på dette.

 

Er det noen fagfolk her inne som kan ta seg bryderiet med å plukke dette rette releet for slik bruk?

 

Og, det kommer til å bli godkjent av kollega med autorisering før det tas i brujk! Har respekt for 230V...

Link to post
Share on other sites

Så litt mer på denne, og begynte selvsagt å lure litt mer: bør den være 2 polt siden den er i båt? Den 2 polede versjonen så ut til å fungere litt annerledes.. Vet ikke om IP er viktig? Blir jo montert på beskyttet plass. Men båt er alltid korrosivt miljø, så jeg tenker helst pottetett, alt montere i egnet pottetett boks?

 

Og i prinsippet så trenger jeg ikke betjening på selve releet, da jeg tenkte at det monteres så nær sikringer for 230v som mulig, og kun betjenes med Carling vippebryter. Det finnes kanskje tilsvarende som kun er beregnet for fjernbetjening? (Lettere å få 2-polt/IP da?)

Link to post
Share on other sites

Er mer bekymret for spenningen ut av inverteren din (ren sinus?) enn eventuelle korrosjonsproblemer (bryteren må selvsagt stå tørt).

 

Om du ønsker 2-polet brudd kan du la 1T10 timeren styre en 2-polet kontaktor.

 

Tror ikke Elko har denne typen timer beregnet på DIN-skinne montering. Du får ringe dem og spørre.

Link to post
Share on other sites

Må finne litt mer ut om hvordan endelig kopling blir. Godt mulig den ELKO-saken får sølgrå dress som de andre bryterene inni båten hvis ikke kabelstrekket blir for langt fra sikringene der jeg regner med at jeg må lage en slags lask. Takk igjen for gode tips.

Link to post
Share on other sites

Å belaste batteriene med 800W eller ca 67A er ikke noe problem eller skadelig for batteribanken. Naturligvis er man nødt til å ta høyde for forbruket ut i fra den totale kapasiteten. Men hvis du har tenkt til å ligge i uthavn et par dager og kjører varming en halvtime hver morgen er dette normalt tilstrekkelig til å ha varmtvann resten av dagen til håndvask, oppvask o.l. En halvtime oppvarming tapper da banken for rundt 34Ah.

Link to post
Share on other sites

Kan bare gjenta at dette ville ikke jeg gjort :-). Jeg bytta batteribank på den tida jeg hadde NordWesten 2008-2015) og det er ikke billig ;-) batterimåleren viste 1 sykel. Batteriene skulle tåle 800 sykler, men spenningen falt til 10,5V på et blunk. Da var batteriene tre år gamle, og ble utsatt for feks kokeplater og grill som dro type 600-1000W i 15-20 minutter. Etter det endret vi bruksmønster og kjørte agregat eller landstrøm så mye som mulig ved bruk av større 220V apparater.

 

Meste jeg belasta min 670 Ah forbruksbank med etter batteribyttet var 900W fra microbølgeovn i maks to minutter.

 

Om du har våte deep cycle batterier type Rolls el så kan kanskje bildet være litt annerledes. Men AGM batterier er stort sett lagd for jevnt strømuttak (selvom de kalles deep cycle er de fleste konstruert som data backup batterier).

 

Bare godt ment å advare :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser erfaringen din. Likevel er 67A godt innenfor det batteribanken får tilført fra dynamoer i en dobbeltinstallasjon når banken er tappet. Denne strømmen tilført eller avgitt skal ikke være noe problem for en større bank. At spenningen dropper til 10,5V betyr jo at det er heeeelt slutt. I en bank bestående av 4 stk batterier vil hvert bidra med drøye 17A. 

 

Men ingenting slår en selvopplevd erfaring/hendelse.  :wflag:

Link to post
Share on other sites

Poenget er kraftig nedtapping på kort tid, med påfølgende kraftig opplading. Det gir varme i batteriene og væsketap (selv lukkede batterier gasser litt). Så går batteriene tørre etterhvert, særlig om float spenningen er satt litt høyt slik batteriprodusentene anbefaler og man lader konstant over lang tid..

 

I teorien og i følge Mastervolt skulle min bank tåle dette. Men den gjorde ikke det. Og jeg er ikke eneste med den erfaringen.

Link to post
Share on other sites

Takk for input Bitteliten/Diax. Jeg tenkte mest denne saken som en 'nødløsning' som kan brukes en sjelden gang når en ikke har tilgang til landstrøm/mor vil dusje, og gjerne samtidig med at solcellene 'hjelper' godt til. Batterier er Victron AGM. Foreløpig ser jeg for meg å bruke 3 x 130Ah som allerede står i båten (2 står på inverter nå, og ett på service).

 

Men disse batteriene må da vel i alle fall tåle et trekk på 10-15 A pr batteri uten å ta mer skade enn 'vanlig bruk'? En dieselvarmer vil jo ha såpass under oppstart også? Hvis ikke er det jo lite vits i å handle såpass dyre batterier. Med litt drahjelp fra taket burde ikke totalbelastningen bli så mye større enn det.

 

Har egentlig bekymret meg mest over uttørking av AGM ved mye bruk av landstrøm. Mener å ha lest her at mange har erfart tidlig AGM-død som trolig skyldes dette? Og min batteripakke har visstnok stått med landstrøm mesteparten av tida i sine 2 leveår (Victron Centaur 12/30). Så for meg å konfigurere solcelleregulator til en 'snill' floatspenning for å prøve å unngå problemet. Kanskje bulk/absjorpsjonsspenning også bør legges på den forsiktige sida for å forlenge levetida?

Link to post
Share on other sites

Har 750w VVB element og ren sinus 1500w inverter, varmer vann i uthavn ved å flytte berederstikker til inverter, etter en liten time er det bra varmt vann. Batterier viser ned mot 12 på Efoy display, men tar seg raskt opp igjen. Er selvfølgelig obs på å ikke sette på annet som trekker mye strøm under oppvarmingen.

Link to post
Share on other sites

Takk for input Bitteliten/Diax. Jeg tenkte mest denne saken som en 'nødløsning' som kan brukes en sjelden gang når en ikke har tilgang til landstrøm/mor vil dusje, og gjerne samtidig med at solcellene 'hjelper' godt til. Batterier er Victron AGM. Foreløpig ser jeg for meg å bruke 3 x 130Ah som allerede står i båten (2 står på inverter nå, og ett på service).

 

Men disse batteriene må da vel i alle fall tåle et trekk på 10-15 A pr batteri uten å ta mer skade enn 'vanlig bruk'? En dieselvarmer vil jo ha såpass under oppstart også? Hvis ikke er det jo lite vits i å handle såpass dyre batterier. Med litt drahjelp fra taket burde ikke totalbelastningen bli så mye større enn det.

 

Hvis batteriene ikke tåler dette så har du feil batterier  :yesnod:  

Link to post
Share on other sites

Er sånn jeg alltid har praktisert det Bitteliten. Både fordi det skal være unødvendig, og fordi jeg ligger i en kjempestor havn med uant potensiale for tæring fra nabobåter osv. Men det har vært adskillig mindre goodies i de båtene. Og nå kommer jeg jo til å legge solpaneler på taket så da må jeg evt slå av regulatoren også. Var derfor jeg lurte på å sette en lav float. I sesongen blir det sikkert å la kjøleskapet gå hvis jeg ser at solcellene holder det greit.

Link to post
Share on other sites

Poenget er kraftig nedtapping på kort tid, med påfølgende kraftig opplading. Det gir varme i batteriene og væsketap (selv lukkede batterier gasser litt). Så går batteriene tørre etterhvert, særlig om float spenningen er satt litt høyt slik batteriprodusentene anbefaler og man lader konstant over lang tid..

 

I teorien og i følge Mastervolt skulle min bank tåle dette. Men den gjorde ikke det. Og jeg er ikke eneste med den erfaringen.

 

20A trekk fra et batteri er langt fra en kraftig nedtrapping. Hvis batteriene har problemer med dette en sjelden gang og ikke holder mer enn

3 år bør man sjekke hva man driver med. Med korrekt TLC skal de leve 8-10 år på tross av slik bruk.

Link to post
Share on other sites

Et viktig poeng her er jo at man ikke kan kontrollerer batteriene, for de er lukket. Derfor poenget med å være forsiktig. For med AGM merker man ikke at de er kaputt før de plutselig er på 10,5V :-). Hva annet man kan gjøre med AGM enn å ha rett ladesyklus som er temepratur justert, og et bra anlegg er usikkert. Om AGM og levetid er ukjent materie så google det, eller søk litt her på forumet :-)

 

Nå er ikke 3x130Ah veldig dyr bank, heller ikke veldig stor. Og med bare 2x130Ah til service har man bare 130Ah max tilgjengelig (jeg holdt meg som regel til max 30%trekk før lading. Da kjørte jeg agregatet en times tid)

 

Så om man da bruker vann varmeren i en time for å få skikkelig varme går det ca ca 45A. I tillegg drar kjøleskap en del, samt at inverteren i seg selv fort drar 1-2 Ah. Så har man ankerlanterne, litt lys, dieselvarmer mm, og kanskje rakk man ikke å fullade batteriene på siste tur.

 

Så i teorien er det nok ikke noe problem, bare man er klar over at man belaster batteriene hardt :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bare 22 liter VVB, så et grovt overslag gir 1.5-2 grader i min. 15-20 min burde holde. Kun LED lamper og dieselvarmer på service. Og så har de AGM batteriene blitt konstant ladet i 2 år allerede. Dermed vil jeg ikke kjøpe nye og sette i samme inverterbank. Samler bare de jeg har og kjøper et nytt til service. Har lest nok om AGM (og hel) til å være veeldig skeptisk. Hvis de ikke kan dras ned lengre enn vanlige bly syre så er det jo nix og null poeng med de? Eneste er at de står inne i båten så jeg ville gått for lukkede bly syre når de evt må kastes ut. Tror jeg... Når det er sagt tenker jeg at hvis Victron AGM ladet med Victron lader i korrekt program og brukt via Victron inverter som slår seg av når batterispenning er lav, er kaputt etter feks 2-3 år så er det i så fall klar reklamasjonsgrunn?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde komplett Mastervolt system med Mastervolt batterier, ladet slik de skal ihht Mastervolt. Det var de som satt oppsystemet. Men hos Mastervolt får man ulikt svar avhengig av hvilket land man prater med... I hvertfall da jeg spurte og gravde om dette for et par tre år siden :-)

 

Det er to poeng med AGM: man kan sette de opp ned, og de tar til seg lading raskere enn vanlige batterier. De kan ikke tappes lengre ned enn vanlige batterier.

 

Batterier og reklamasjon er vanskelig, særlig å bevise for deg at noe er feil.

 

Defor kjøpte jeg Biltema startbatterier til Nimbusen. 4 års garanti. Og grei pris. Og den båten ligger kun med landstrøm når det trengs :-)

 

Det kan jo hende Victron har bedre batterier enn Mastervolt. Victron produsere de neppe selv. Mastervolt sine er lagd av Leoch i Kina

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...