Jump to content

VP d6, hoppet over i fri og vil ikke i gir igjen


Elefant

Recommended Posts

Fikk endelig båten på sjøen, men etter 100 meter hoppet giret over i fri. Og nå får vi den ikke i gir igjen?
Er elektronisk gir, hvor vi har sjekket at akkuratoren (?) "Går inn og ut" å registrerer at en girer. Har også sjekket i drevet, så er ikke noe som tyder på at vaieren er rykt.
Noen forslag til hva det kan være? Olja på drevet ble byttet i fjor, hvor alt så flott ut.

Henger sommerferien i båten i en tynn tynn tråd? ?

Link to post
Share on other sites

Alt har fungert uten feil tidligere. Har girt både frem og tilbake med velkjent "dunk".

Motoren ble kjørt varm og på ca 80 grader ble båten lagt i plan på ca 2000rpm. Gav på til 2500rpm og plutselig forsvant fremdriften. Mener motoren opprettholdt samme nivå på turtallet.alt gikk litt fort Men måtte dra av gassen for å redusere turtallet.

Deretter skjer det ikke noe når jeg forsøker å gire.

Aktuatoren beveger seg som den skal når en beverger kontrollen og kabelen er hel. Sjekket bak på drevet at gir skift også gir utslag på drevet. L-arm er hel og beveger seg som den skal.

 

Propellene beveger seg og sitter ikke fast. Alt ser tilsynelatende helt og pent ut. Har ikke vært på noe eller borti noe som jeg vet om, eller har sett merker eller spor av på propeller/drev.

 

Om det er konen, så skulle en vel tro at det først ville "gå" fremover og at revers ville være mulig, men her skjer det like lite uansett hvilken vei jeg vil.

 

Er det noen mulighet for å sjekke om det er brytehylsa på akslingen mellom øvre og nedre hus som er gått, eller om jeg har knekt en aksling eller noe?

 

Som vanlig skjer jo dette første dag i ferien, og ikke en mekanikker å oppdrive som ikke er overstresset med jobb på denne tiden.

Link to post
Share on other sites

Gjentar: forsøk å kalibrere gass spaken. Det tar noen minutter. Det kan neppe skade å ha forsøkt det :-)

 

Så et skudd i bli de: om det er vulkanisert boss på propellene dine kan det være at den har sluppet. Det er ikke noe man nødvendigvis kjenner med hendene. Må nok ha på et annet sett propeller for å sjekke det

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke den brythylsa med å bevege gir mek så at drev er 'i' gir og prøve å rotere propelleren, den skulle gå rundt I en retning og låse på de andre, og motsatt hvis du velger de andre gir, dett betyr at prop aksel er kobbelt direkt til kone og videre til motoren så defor de låse seg, hvis den kan snu rundt I begge retning uansett hvilken gir du har valgt så er det sannsynlig at bryte hysle er knekt.

Link to post
Share on other sites

Gir og gass er kalibrert på nytt. Uten endring. Dette fungerer.

Hjernen registrerer at båten "står i gir" da jeg ikke får startet motoren når den står i gir.

Får kun startet med spaken i nøytral, slik det skal være.

 

Det virker ikke til å være noe bevegelse i propellene når spaken settes i gir. Hverken fremover eller bakover. Litt vanskelig å se pga eksosbobler, men ser ikke ut til at de rører seg.

Link to post
Share on other sites

Du kan sjekke den brythylsa med å bevege gir mek så at drev er 'i' gir og prøve å rotere propelleren, den skulle gå rundt I en retning og låse på de andre, og motsatt hvis du velger de andre gir, dett betyr at prop aksel er kobbelt direkt til kone og videre til motoren så defor de låse seg, hvis den kan snu rundt I begge retning uansett hvilken gir du har valgt så er det sannsynlig at bryte hysle er knekt.

Forsøkte dette, og propellene kan vris i begge retninger uavhengig av posisjon på girspaken.

Så det virker som at det ikke er kontakt mellom girsjalter i drevet og propellene.

 

Ting som taler for at brytehylsa kan være gåen. Noen som har vært borti skifte av denne noen gang?

Link to post
Share on other sites

Gjentar: forsøk å kalibrere gass spaken. Det tar noen minutter. Det kan neppe skade å ha forsøkt det :-)

Så et skudd i bli de: om det er vulkanisert boss på propellene dine kan det være at den har sluppet. Det er ikke noe man nødvendigvis kjenner med hendene. Må nok ha på et annet sett propeller for å sjekke det

Propellene er ganske nye. Fikk nye på reklamasjon grunnet dårlig legering i de gamle. Tror du den kan ha sluppet da? Og de går jo motsatt av hverandre når en vrir på den ene.. Da følger den andre med i motsatt retning.

Link to post
Share on other sites

Hei! Vet ikke om du kommer til drevet uten å bade, men har du forsøkt å ta av dekselet og sjalte direkte på girvelgeren på drevet? (Koble fra stag/wire fra aktuatoren). 

 

Dersom propellene da kan roteres fritt begge veier med sjalteren i både forover- og bakoverposisjon er jeg redd du må få skuta på land og har en drevoperasjon foran deg :nonod:...

 

Skjedde dette på første tur etter sjøsetting?? Ville først gjettet på at det var et stag eller en wire i overføringen som hadde løsnet/røket, men det virker ikke slik nå. Har dessverre heller ingen tro på at feil på propellene er årsaken her. 

Link to post
Share on other sites

Hei! Vet ikke om du kommer til drevet uten å bade, men har du forsøkt å ta av dekselet og sjalte direkte på girvelgeren på drevet? (Koble fra stag/wire fra aktuatoren). 

 

Dersom propellene da kan roteres fritt begge veier med sjalteren i både forover- og bakoverposisjon er jeg redd du må få skuta på land og har en drevoperasjon foran deg :nonod:...

 

Skjedde dette på første tur etter sjøsetting?? Ville først gjettet på at det var et stag eller en wire i overføringen som hadde løsnet/røket, men det virker ikke slik nå. Har dessverre heller ingen tro på at feil på propellene er årsaken her.

 

Vi har badet ....

Koblet ikke fra wiren, men sjekket at den sjaltet bak i drevet når vi beveget kontrollen. Skrudde av dekselet på drevet.

Og propellen kan beveges fritt desverre...

Blir vel bare å få skuta opp og begynne å skru ....

Havneferie er jo flott..

Link to post
Share on other sites

Har selv D6 og opplevd dette med stopp 3 julier på rad, at noe skjer i inngangen til juli eller i juli slik at resten av sommeren stopper opp med båten. Utrolig kjedelig. Jeg har et elsk/hat forhold til båten.

Først hang den seg opp i revers og båt måtte opp for å bytte helt nye kabler (garantisak, men ferien blr to uker forsinket).

Andre gangen kom det ulyd i motoren og giret hang seg opp/ gikk i fri ved varm motor og da den ble løftet opp var det fiskesnøre rundt drevet. Drevet hadde bare saltvann og måtte erstattes. Det var den sesongen.

Så i år er båten fortsatt på land enda vi snart er midt inne i juli.

 

Felles for hvert år er at vi bruker over 100.000kr på ulike ting og båten er likevel aldri ok i juli!

 

Så føler veldig med deg på dette og håper det ordner seg. Vi har gitt opp og skal selge hele skiten. Fokuserer på enklere båter med outboard og hytte rett ved sjøen i stedet.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjapp update på tråden.

 

Da var også vi medlem av havari-klubben.

Drevet var most i øvre drevhus, med det resultat at hele drevet var fullt av spon.

Brytehylsa var ikke brutt, men alle tennene på innsiden var dratt glatte. Litt merkelig, og VP mekanikker hadde heller aldri hørt om dette tidligere. Samt konene og lagerene var ødelagt.

Måtte endre utveksling da det jeg skulle ha ikke var å oppdrive, men kompenserte dette med endret propellstørrelse, (VP mente dette var en god løsning for båten). Skiftet også slangene til styresylindrene når jeg først hadde drevet av.

 

Men alt i alt, så sitter det nå nytt drev på båten og den kom på vannet igjen etter få dager.

Så nå ligger vi fattige og nyter regnet og vinden.. Men på sjøen er vi

 

Takk for gode råd og tilbakemeldinger.

 

Desverre så er det nå drev på denne båten chiefengineer,

Link to post
Share on other sites

Kjipt at det endte dyrt, men er ikke overrasket. Hva er årsmodell på din motor/drev?

Drevet vært er også nytt i år, om det er noen trøst. Slikt koster over 3 båtpenger (1 båtpenge er som kjent 30.000kr).

Det man kan glede seg over er at du nå har et helt nytt drev med de garantier og kjøpslov det måtte gi :)

 

God sommer videre.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...