Elefant Startet 10.Juli.2015 Del på Facebook Startet 10.Juli.2015 Fikk endelig båten på sjøen, men etter 100 meter hoppet giret over i fri. Og nå får vi den ikke i gir igjen?Er elektronisk gir, hvor vi har sjekket at akkuratoren (?) "Går inn og ut" å registrerer at en girer. Har også sjekket i drevet, så er ikke noe som tyder på at vaieren er rykt.Noen forslag til hva det kan være? Olja på drevet ble byttet i fjor, hvor alt så flott ut.Henger sommerferien i båten i en tynn tynn tråd? ? Sitér dette innlegget Link to post
Elefant Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Må legge til at det var ingen ulyd hverken før, under eller etter dette her. Ingen tydelige tegn på at vi har vært borti noe. Og propellene går fint rundt, når den står i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Gear wire er et kjent problem på disse. mulig du bør sjekke at den fungerer som den skal mellom aktuator og drev. Om drevet har vært av kan det også være feil montering av wire på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Elefant Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Har fått forståelse for at vaieren er et kjent problem. Men dessverre ikke i dette tilfellet. Da vaieren er sjekket. Er nok mer et mekanisk problem kanskje? Redigert 11.Juli.2015 av Elefant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Kanskje gear velgeren i drevet. Men om datahjernen ikke vet hvilket gear den er i vil den hoppe til nøytral. Forsøk først å kalibrere gass spaken. Prosedyre står beskrevet i motorens håndbok. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Alt har fungert uten feil tidligere. Har girt både frem og tilbake med velkjent "dunk". Motoren ble kjørt varm og på ca 80 grader ble båten lagt i plan på ca 2000rpm. Gav på til 2500rpm og plutselig forsvant fremdriften. Mener motoren opprettholdt samme nivå på turtallet.alt gikk litt fort Men måtte dra av gassen for å redusere turtallet. Deretter skjer det ikke noe når jeg forsøker å gire. Aktuatoren beveger seg som den skal når en beverger kontrollen og kabelen er hel. Sjekket bak på drevet at gir skift også gir utslag på drevet. L-arm er hel og beveger seg som den skal. Propellene beveger seg og sitter ikke fast. Alt ser tilsynelatende helt og pent ut. Har ikke vært på noe eller borti noe som jeg vet om, eller har sett merker eller spor av på propeller/drev. Om det er konen, så skulle en vel tro at det først ville "gå" fremover og at revers ville være mulig, men her skjer det like lite uansett hvilken vei jeg vil. Er det noen mulighet for å sjekke om det er brytehylsa på akslingen mellom øvre og nedre hus som er gått, eller om jeg har knekt en aksling eller noe? Som vanlig skjer jo dette første dag i ferien, og ikke en mekanikker å oppdrive som ikke er overstresset med jobb på denne tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Gjentar: forsøk å kalibrere gass spaken. Det tar noen minutter. Det kan neppe skade å ha forsøkt det :-) Så et skudd i bli de: om det er vulkanisert boss på propellene dine kan det være at den har sluppet. Det er ikke noe man nødvendigvis kjenner med hendene. Må nok ha på et annet sett propeller for å sjekke det Redigert 11.Juli.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Om vulken har sluppet vil en som regel få bitte litt drift i propreller men den vil slippe helt når en begynner å belasteSjekke hvis mulig om propell får litt grep i såfall er drivlinjen ned til aksel ok Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Spannerman Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Du kan sjekke den brythylsa med å bevege gir mek så at drev er 'i' gir og prøve å rotere propelleren, den skulle gå rundt I en retning og låse på de andre, og motsatt hvis du velger de andre gir, dett betyr at prop aksel er kobbelt direkt til kone og videre til motoren så defor de låse seg, hvis den kan snu rundt I begge retning uansett hvilken gir du har valgt så er det sannsynlig at bryte hysle er knekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Gir og gass er kalibrert på nytt. Uten endring. Dette fungerer. Hjernen registrerer at båten "står i gir" da jeg ikke får startet motoren når den står i gir. Får kun startet med spaken i nøytral, slik det skal være. Det virker ikke til å være noe bevegelse i propellene når spaken settes i gir. Hverken fremover eller bakover. Litt vanskelig å se pga eksosbobler, men ser ikke ut til at de rører seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Du kan sjekke den brythylsa med å bevege gir mek så at drev er 'i' gir og prøve å rotere propelleren, den skulle gå rundt I en retning og låse på de andre, og motsatt hvis du velger de andre gir, dett betyr at prop aksel er kobbelt direkt til kone og videre til motoren så defor de låse seg, hvis den kan snu rundt I begge retning uansett hvilken gir du har valgt så er det sannsynlig at bryte hysle er knekt. Forsøkte dette, og propellene kan vris i begge retninger uavhengig av posisjon på girspaken. Så det virker som at det ikke er kontakt mellom girsjalter i drevet og propellene. Ting som taler for at brytehylsa kan være gåen. Noen som har vært borti skifte av denne noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Gjentar: forsøk å kalibrere gass spaken. Det tar noen minutter. Det kan neppe skade å ha forsøkt det :-) Så et skudd i bli de: om det er vulkanisert boss på propellene dine kan det være at den har sluppet. Det er ikke noe man nødvendigvis kjenner med hendene. Må nok ha på et annet sett propeller for å sjekke det Propellene er ganske nye. Fikk nye på reklamasjon grunnet dårlig legering i de gamle. Tror du den kan ha sluppet da? Og de går jo motsatt av hverandre når en vrir på den ene.. Da følger den andre med i motsatt retning. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Hei! Vet ikke om du kommer til drevet uten å bade, men har du forsøkt å ta av dekselet og sjalte direkte på girvelgeren på drevet? (Koble fra stag/wire fra aktuatoren). Dersom propellene da kan roteres fritt begge veier med sjalteren i både forover- og bakoverposisjon er jeg redd du må få skuta på land og har en drevoperasjon foran deg ... Skjedde dette på første tur etter sjøsetting?? Ville først gjettet på at det var et stag eller en wire i overføringen som hadde løsnet/røket, men det virker ikke slik nå. Har dessverre heller ingen tro på at feil på propellene er årsaken her. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Hei! Vet ikke om du kommer til drevet uten å bade, men har du forsøkt å ta av dekselet og sjalte direkte på girvelgeren på drevet? (Koble fra stag/wire fra aktuatoren). Dersom propellene da kan roteres fritt begge veier med sjalteren i både forover- og bakoverposisjon er jeg redd du må få skuta på land og har en drevoperasjon foran deg ... Skjedde dette på første tur etter sjøsetting?? Ville først gjettet på at det var et stag eller en wire i overføringen som hadde løsnet/røket, men det virker ikke slik nå. Har dessverre heller ingen tro på at feil på propellene er årsaken her. Vi har badet .... Koblet ikke fra wiren, men sjekket at den sjaltet bak i drevet når vi beveget kontrollen. Skrudde av dekselet på drevet. Og propellen kan beveges fritt desverre... Blir vel bare å få skuta opp og begynne å skru .... Havneferie er jo flott.. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Ja, det skjedde under testkjøring etter sjøsetting. Første turen... Hell i uhell sånn sett... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Har selv D6 og opplevd dette med stopp 3 julier på rad, at noe skjer i inngangen til juli eller i juli slik at resten av sommeren stopper opp med båten. Utrolig kjedelig. Jeg har et elsk/hat forhold til båten. Først hang den seg opp i revers og båt måtte opp for å bytte helt nye kabler (garantisak, men ferien blr to uker forsinket). Andre gangen kom det ulyd i motoren og giret hang seg opp/ gikk i fri ved varm motor og da den ble løftet opp var det fiskesnøre rundt drevet. Drevet hadde bare saltvann og måtte erstattes. Det var den sesongen. Så i år er båten fortsatt på land enda vi snart er midt inne i juli. Felles for hvert år er at vi bruker over 100.000kr på ulike ting og båten er likevel aldri ok i juli! Så føler veldig med deg på dette og håper det ordner seg. Vi har gitt opp og skal selge hele skiten. Fokuserer på enklere båter med outboard og hytte rett ved sjøen i stedet. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lodott Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Takk for hyggelige ord Lingefan. Høres utrolig kjedelig ut.. Det er helt utrolig hvordan slike ting er datostemplet Hadde en bare hatt økonomi til hytte ved sjøen, så er jeg redd for at en hadde vurdert akkurat det samme. :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Fast aksling er tingen. Drev kan man bare ha for min del. Så får det heller bare være med de positive egenskapene til drevene den tiden de virker. Sitér dette innlegget Link to post
Lodott Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Kjapp update på tråden. Da var også vi medlem av havari-klubben. Drevet var most i øvre drevhus, med det resultat at hele drevet var fullt av spon. Brytehylsa var ikke brutt, men alle tennene på innsiden var dratt glatte. Litt merkelig, og VP mekanikker hadde heller aldri hørt om dette tidligere. Samt konene og lagerene var ødelagt. Måtte endre utveksling da det jeg skulle ha ikke var å oppdrive, men kompenserte dette med endret propellstørrelse, (VP mente dette var en god løsning for båten). Skiftet også slangene til styresylindrene når jeg først hadde drevet av. Men alt i alt, så sitter det nå nytt drev på båten og den kom på vannet igjen etter få dager. Så nå ligger vi fattige og nyter regnet og vinden.. Men på sjøen er vi Takk for gode råd og tilbakemeldinger. Desverre så er det nå drev på denne båten chiefengineer, Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Shims relatert havari? Var drevet oppgradert fra plastshims til metallshims? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Leit å høre at det ble sånn. Har du hatt drevet selv gjennom hele levetiden? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 (redigert) Kjipt at det endte dyrt, men er ikke overrasket. Hva er årsmodell på din motor/drev? Drevet vært er også nytt i år, om det er noen trøst. Slikt koster over 3 båtpenger (1 båtpenge er som kjent 30.000kr). Det man kan glede seg over er at du nå har et helt nytt drev med de garantier og kjøpslov det måtte gi :) God sommer videre. Redigert 27.Juli.2015 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.