Jump to content

Gikk på grunn, 70% avkortning på drev, 0% på propellen.


Omega123

Recommended Posts

Hei,
Var litt uheldig å ødela undervannshus og propell etter en grunnberøring.
Kontaktet da forsikrings selskap ,takst osv,det som blir dekket er jo bare 30% av kostnader på drev og full dekning av propell.
Synes att det er ok med avkorting viss drevet var gåent og fekk mekanisk skade,men synes att ved grunnberøring skulle det vert dekt fullt,drevet var jo overalt I fjor,og propellen var jo like gammel....
BRA att vi Ikkje blir trekt når en bil har gamle skjermer..osv.
var ikkje klar over dette..Men slik er det vist..kasko er Ikkje kasko.

Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert.
Link to post

Ofte gjelder aldersfradraget bare for de skadde delene, mens man får full dekning for arbeidskostnader, kranløft osv. Dette kan fort utgjøre like store kostnader som de skadde delene.

 

En forsikringsavtale er som alle andre avtaler, det et viktig å sette seg inn i hva avtalen faktisk innebærer. Selv byttet jeg forsikringsselskap i fjor nettop for å få bedre betingelser knyttet til aldersfradrag.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nei,reglene er nok klare og det godtar man når man tar forsikringen, Men alikevel så er det jo litt på grensen synes jo eg,kjører du på grunn og synker så får du markedspris, går det bra og du flyt forsatt kan du få 80 %fradrag.

Drevet mitt hadde kun 200 t og det er jo ikkje mye..

 

Eg viste Ikkje dette og sikkert mange med meg,glad det Ikkje var 2 drev.

Link to post

Koster ikke noe å forsøke, men blir veldig overrasket hvis det hjelper. Energien tror jeg vi alle burde heller bruke til å finne riktig selskap å forsikre oss i og ikke minst lese betingelsene nøye slik at vi faktisk vet hva vi har kjøpt. Dessverre tror jeg det er langt mellom de av oss som gjør det og derfor ender opp i en situasjon hvor vi ikke har dekket oss mot det vi trodde og mente vi hadde betalt for?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er iallfall noe å tenke over,når en forhører seg på forsikring,eg har faktisk ikkje funnet dette hos min forsikring,men slik er det vist.

Att folk leser sone avtaler med små bokstaver det tror eg så passe på,men eg bruker jo å betale og er blåøyd osv.

Skal ta en prat med forsikringsselskapet det er takstmann som setter opp oppgjøret I dag og så er det vel opp til kunden og diskutere...så vi for sjå.

Eg avslutter posten her.

Link to post

Man må selvfølgelig lese igjennom betingelsene, dette igjen veier jo opp mot pris og hva man velger, ingen ser vel bare på prisen? 

 

10 år gammelt i maritim verden = oppbrukt, så 70% avkortning er desverre ikke urimelig, alternativet er jo 100% 

 

men! vanligvis får man dekket vesentlig mer f.eks. ved grunnstøting, enn man gjør f.eks. ved drevhavari, dette er normalt i de fleste avtaler, så 70% avkortning ved havari vil jeg si er akseptabelt, men ikke ved grunnstøting, hvilket selskap har du? de kan ikke ha misforstått problemet? 

Link to post

Jeg tror nesten at det store flertallet gjør akkurat det og ikke noe mer, dessverre! Selskaper uten avkorting er det vel heller ikke så mange av?

Jeg fikk dekket nesten 350.000  på 11 år gammel motor med egenandel på 8000 ved motorskade (som forøvrig viste seg å være fabrikasjonsfeil etter en tur hos metallurg ) 

 

Dessverre har mange selskaper gjort om betingelsene sine siden den gang, og jo, jeg nileser betingelser når jeg får tilsendt tilbud, men mulig jeg er skrudd sammen rart og arvelig belastet ;) 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Andersb: Da hadde vel du tegnet (ekstra) maskinskadeforsikring? Trådstarters situasjon gjelder en grunnberøring og dermed båtens ordinære kaskoforsikring. Maskinskadedekning og kaskodekning kan ha ulike vilkår, og maskinskade er som oftest ikke dekket i en ordinær kaskodekning.

 

Jeg skriver dette slik at de som ikke har satt seg inn i sine forsikringsvilkår ikke skal bli forledet til å tro at de har en maskinskadedekning inkludert i forsikringen sin.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Korrekt brigg bra å presisere, derfor jeg også nevner forskjellen i betingelsene også, og at man stortsett får høyere dekningsgrad ved grunnstøting, enn ved f.eks. drevhavari med nevnte forsikring.

 

Etter flere dyre maskinskader/drevskader har maskinskadeforsikringene de forskjellige selskapene tilbyr også blitt vesentlig dårligere, bare si siste 2-3-4 år også, men når vi ser 70% avkortning her på grunnstøting er det ganske drastisk vil jeg si på vanlig fullkasko. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...