Jump to content

Antall forbruksbatterier - finnes det begrensninger?


Christian V

Recommended Posts

Heisen.

 

Jeg har pr dags dato en batteribank på to batterier på totalt 420 ampere.

 

Vi er seks personer i båten og det kunne Vært greit å ha litt ekstra kapasitet. Er det noen begrensninger i forhold til å installere en tilsvarende bank til? Antar det vil ta lengre tid å lade opp alle batteriene, men utover dette, vil dette kunne by på problemer?

Link to post

En ting du bør vurdere om du skal dobble størelsen på batteribanken er å oppgradere dynamo i samme slengen. En batteribank på 840Ah som er godt utladet vil forsøke å trekke veldig mye strøm fra dynamoen når den lader. Det kan dra spenningen så langt ned at om du har en moderne elektronisk motor så vil motoren klage på for lav spenning. Du risikerer også å "knekke" dynamoen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Takker for svar så langt. Den refererte banken er kun for forbruk, jeg har startbatteribank med tilsvarende kapasitet.

 

Maskinene er TAMD74 og jeg antar det lades fra begge maskinene. Årsaken er å unngå å montere generator. Lading og forbruk går gjennom et eget strømfordelingsskap. Hvor kan jeg finne oversikt over hvilke dynamoer jeg bør vurdere?

Link to post

Jeg har sammme motorene som deg og har 380 Ah til start bab. motor. Videre har jeg 950 Ah forbruksdbank, som også benyttes til start bab. motor. I tillegg har jeg et 180 Ah trusterbatteri som er koplet mot forbruksbanken.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Og fartøyets lastekapasitet.  :wink: Når jeg fleiper med det er det fordi man ofte i liten grad vurderer forbruksiden, kun el. tilførsel. På vår langtur klarte vi oss  fint med et par solcellepaneler og litt motorgange. Hadde svært sjelden tilgang til 220 V. Det fungerte helt greit i ca 6 år. Da hadde vi el. kjøleboks, el.toa, lys, nav.lys, og bra med instrumentering ankervinsj og baugrøster. Lys var selvfølgelig led basert og man hadde bra kontroll med forbruket.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

60amp dynamo er ganske vanlig i båtverden, ligger gjerne på 60-75amp. Dette er relativt små dynamoer som ikke er i din favør. men du kan i det minste sjekke at den lader med riktig spenning evt. kjøpe feks ladac for riktig ladespenning (ideelt 14,4volt)

I moderne biler har dynamonene blitt skikkelige kraftpakker, i bilen har jeg feks.dynamo på 180amp.

Har selv i båten totalt 690amp som skal lades, dette går helt fint, men må toppes med landstrøm engang iblant. Evt må det kjøres i  mange timer hvis banken skulle ligge nede på 50%..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Eg set ingen prroblem å slenge inn meir batterier. Er du heldig så svarer jorg becher på lading. Han selger dupedings som gjør at vanlige dynamoer får utnytta sin kapasitet.

Om du måler A fra din dynamo under lading vil du se at det er antagelig langt under oppgitt for dynamoen, selv ved lave batterier. Dette kan forbedres.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg har alltid kjørt ganske voksne batteribanker.  Fordelen er at du ikke belaster dem så mye og da holder de lenge.  Når jeg kjører motor på min seiler går det gjerne noen timer og da vil batteriene svelge det de får.  Jeg ser ikke noe problem med det du sier og det vil sikkert spare deg for generator.  To tips:

1. Du må regne med å kjøpe hele banken ny.  Å blande brukte og nye batterier på en bank går sjelden bra.

2. Forstår du sannsynligvis har en voksen motorbåt.  De har jo en tendens til å kjøre kortere tid enn vi seilere.  Hvis du ikke greier å lade banken og ikke synes solceller er tingen ville jeg kjøpt to rundt 100ah dynamoer. De koster ikke all verden og vil nesten doble ladekapasiteten.  Sjekk samtidig ladespenningen som nevnt av andre her. Pass på å gjør det på batteriene etter skilledioden for den stjeler gjerne 1 volt alene.

Link to post

60amp dynamo er ganske vanlig i båtverden, ligger gjerne på 60-75amp. Dette er relativt små dynamoer som ikke er i din favør. men du kan i det minste sjekke at den lader med riktig spenning evt. kjøpe feks ladac for riktig ladespenning (ideelt 14,4volt)

 

 

Dersom du kjøper en avansert laderegulator, sørg for at du har temperatursensing på dynamoen. En utladet 1000Ah batteribank kan lett ta imot 120A ladestrøm i flere timer, men selv om dynamoen din har en nominell kapasitet på 60A, er det ikke sikkert at den kan levere maks i timevis uten å overopphete. En regulator med temperatursense vil redusere feltstrømmen når dynamoen blir for varm, og således redusere output før dynamoen tar skade.

Link to post

Dersom du kjøper en avansert laderegulator, sørg for at du har temperatursensing på dynamoen. En utladet 1000Ah batteribank kan lett ta imot 120A ladestrøm i flere timer, men selv om dynamoen din har en nominell kapasitet på 60A, er det ikke sikkert at den kan levere maks i timevis uten å overopphete. En regulator med temperatursense vil redusere feltstrømmen når dynamoen blir for varm, og således redusere output før dynamoen tar skade.

Bra oppsummert.

Jeg vill bare tilføye at slike bank kan trekke langt mer enn 120A siden allerede noen enslige batterier klarer fint å absorbere tydelig mer per stykke hvis den er tom.

 

 Fordelen med GEL er at man kan ta ut 80% av kapasiteten mot 50% på blybatterier.

Gel-batterier er også bare normale bly-syre, bare at syren er bundet i geleen som da gjør at batteriet kan monteres mer fordelaktig.

De fleste Gel kan heller ikke lades med mer enn 14,4V, noe som er det samme som med lokkete batterier.

 

Ang. utlading.

Gelbatterier er blybatterier og bør derfor ikke utlades med mer enn 30% for å holde lengst liv i den (mht. mulige ladesykler),

eller maks 50% hvis man regner økonomisk i tillegg.

Alt som går utover det pleier å resultere i varige skader.

 

Eneste unntak er AGM.

Flere AGM kan utlades med over 50% uten at den får varige skader.

Men likevel reduseres antallet mulige ladesykler vanligvis med over 80% når utladingen går regelmessig i retning DoD80%.

 

Anbefaling for alle bly-syre (inkl. Gel og AGM) er fortsatt å begrense DoD til 30% hvis det er mulig.

 

60amp dynamo er ganske vanlig i båtverden, ligger gjerne på 60-75amp. Dette er relativt små dynamoer som ikke er i din favør. men du kan i det minste sjekke at den lader med riktig spenning evt. kjøpe feks ladac for riktig ladespenning (ideelt 14,4volt)

I moderne biler har dynamonene blitt skikkelige kraftpakker, i bilen har jeg feks.dynamo på 180amp.

..

Og når det ble sagt kan man også spørre seg hvorfor at t.o.m. gjerrige bilprodusenter øker på dynamoeffekten

på tross at det finnes sjelden mer enn 120Ah batterikapasitet og "30A" parallell forbruk.

Det burde starte å ringe i hodet at det finnes grunn for det.

 

 

Hei igjen,

 

Plass har jeg nok av. Har studert litt i litteraturen og alt tyder på at jeg kan øke strømkapasiteten uten å bytte dynamoer. Det vil naturlig nok ta lenger tid å lade opp batteriene. Noen som har fornuftige innvendinger?

For tiden går det bra.

Glemmer vi først og fremst tiden da har du nå kapasitet som dynamoene klarer å betjene fordi du bruker vanlige bly-batterier.

Øker du ytterligere da går du over grensen som dynamoene (per stykke) klarer å forsyne uten å arbeide i grenseområdet.

 

En god dynamo klarer å verne seg selv (blir den for varm da slutter den are å levere nevneverdig effekt = ikke enda mer økning av temperaturen).

Vill du også unngå å etterlade i mange timer da må du også overtale dynamoene til å gi effekt når spenningen økte over 13,5V.

Dette er noe som dine dynamoer ikke gjør frivillig, derfor ville du trenge eksterne regulatorer.

Bruker man ekstern regulator i tillegg da må den kunne overvåke dynamotemperaturen, og enten kutte ut eller redusere dynamoens effekt (strømbegrensning).

 

Men de fleste som fikk problemer får disse ikke mens de kjører, problemene dykker oftest opp når etterlading skjer ved tomgang, dvs. f.eks. i uthavn.

En stor batteribank vill alltid suge mye strøm for å begynne med, som betyr at dynamoen går konstant på det maksimale den kan yte ved gitt turtall.

Problemet med lav turtall er da samtidig redusert kjøling, enkelt siden også den er mindre enn ved høyere turtall.

 

Kjøres dynamoer for lenge med full belastning (se effektkurve) og redusert kjøling,

da kan det hende at det blir vanskelig for dynamoen og t.o.m. kan føre til at dioder og spoleisoleringer smelter.

Resultatet blir i beste fall at den slutter å virke, og i verste fall at det kan bli massive kortslutninger.

 

Christian V, du spør om fornuftige innvendinger.

Som du ser finnes det både pro og kontra for å bruke mindre dynamoer (som er beregnet for å lade startbatterier med få Ampere pluss litt til)

som da burde vekke deg så mye at du blir kritisk mot dine egne planer.

 

Svaret kan bare bli at du kan prøve, men at du får noe nokså økende sannsynlighet for større problemer hvis du underskrider 10% / 25% (bly / AGM og Lithium) reglen per stykke dynamo.

Poenget her er at man bør tenke på alle muligheter, og det betyr også at evt. en motor ikke går, eller at motorene går på tomgang, mm.

 

Vanlig anbefaling for sikkert drift er dynamoeffekt med et forhold av 1:4,

dvs. godt mot 25% ladeeffekt i forhold til batterikapasiteten.

 

For å regne dette ferdig med det du har:

Dine nåværende 60A per stykke blir ca. 40A i gjennomsnittet under "full last",

gange 4 = 160Ah med en dynamo

160Ah gange 2 = 320Ah med 2 dynamoer samtidig.

Beregner vi nå "under vanlige forhold" og ved å ta en liten sjanse da ganger du dette med 2 igjen = 640Ah.

Men å gå særlig over dette burde betegnes som ikke så lurt,

selv om det finnes folk som opplever at dens dynamoer klarer å overleve større belastninger.

 

 

:seeya:

Jørg

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

 

Ang. utlading.

Gelbatterier er blybatterier og bør derfor ikke utlades med mer enn 30% for å holde lengst liv i den (mht. mulige ladesykler),

eller maks 50% hvis man regner økonomisk i tillegg.

Alt som går utover det pleier å resultere i varige skader.

 

Det sies at GEL batterier er det optimale valget for gjentatte dyputladninger, mens her påstås det at de ikke bør utlades med mer enn 30%. Javel?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Joerg sier vel at GEL- batterier ikke er noe annet enn konvensjonelle bly/syrebatterier og må behandles som sådanne. Sjøl lader jeg aldrig ut mine bly/syrebatterier mer enn at jeg alltid bibeholder min. 60% kapasitet. Min bank er på 1000Ah, og da bruker jeg max 400Ah før jeg lader banken opp til 80% igjen. Slik sykler jeg mellom 60 og 80% intil jeg kan kopple meg på landstrøm og lade opp til 100%

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...