Jump to content

FM 8-12. Smell i forgasser og justering av tenning


Sjekk låring

Recommended Posts

Har nettopp fått meg et nytt problem med motoren i snekka. I den sitter en ny-overhalt FM 8-12 S2. Dynastart og elektronisk tenning. På lørdag på vei ut på fjorden virket alt ok, men etter en drøye 30 minutter begynte effekten å dabbe av og det smal litt fra forgasseren. Kom meg omsider inntil  brygga på hytta og hadde telefonkontakt med FM motor i Fredrikstad, som hjalp meg så godt de kunne. Dette er hva jeg gjorde/ sjekket:

1. Blåste ren bensinslange og drenerte forgasser (Ikke Solex)

2. Sjekket for rusk og fukt i fordeler

3. Sjekket stiftåpning. Hadde ikke bladsøker, men den åpningen var noe mer enn 0,4 mm. Justerte litt ned på frihånd :worry:

4. Dreide på fordeleren mens motoren gikk (for å endre tenningen går jeg utifra)

 

Ingen av de ovenfornevnte punktene gjorde at problemet forsvant. FM mente at det da kunne være kondensatoren som var røket. Et vanlig problem i disse dager visstnok. De har sendt ny i posten slik at jeg kan få byttet og testet. Noen andre som har opplevd dette? ( I gamledager ble disse laget med PCB og kvaliteten var bedre)

Kom meg tilbake til hjemmehavn med knatring, smell og høyt turtall :pray:

 

Motoren ble kjørt lenge i benk hos FM før jeg fikk den og da gikk den bare godt. FM har vært ombord å montert motoren og da gikk den bare godt. Har hatt en prøvetur etter at FM var å satte i motoren og da gikk den også fint.

 

Skal ut i kveld å sjekke/justere tenninga. Har manualen fra FM og jeg har lest endel her på forumet i gamle tråder på hvordan dette skal/bør gjøres. Har du allikevel noen bidrag som kan hjelpe meg er jeg takknemlig for det. Lurer bla på hvilken av de to sylinderne som er nummer 1? Noen som har benyttet prøvelampe for å justere tenningspunktet (begynner å lyse når stiften åpner)?

 

Her er det jeg har tenkt å gjøre:

 

1. Finne ut hvilken av sylindrene som er nummer 1

2. Finne ut når sylinder nummer 1 er på topp

3. Lage et merke på svinghjul og blokk som bekrefter punkt 2

4. Sjekke stiftåpning

5. Justere stiftåpning til 0,3 - 0,4 mm

6. Sjekke at rotoren treffer sitt kontaktpunkt for tenning nå sylinder nummer 1 er på topp. Altså tenning på 0°

7. Justere tenning til 0° som bekrefter punkt 6.

8. Bytte kondensator dersom jeg har fått denne.

 

Håper jeg får orden på dette. FM gir god hjelp, men det er alltid greit med flere råd :pray:  :smiley:

Trebåtentusiast

Link to post

Husker ikke hvilken forgasser som satt i snekka vi eide noen år tilbake men oppplevde noe ganske likt ditt problem. Dette var en ensylindret FM motor. Det viste seg når vi åpnet forgasser at en treflis av alle ting hadde kommet fra tanken og satt seg fast og delvis blokkerte for bensintilførselen. Det ble montert filter etter dette. :giggle:

Link to post

Skyting i forgasseren skyldes vanligvis lite bensintilførsel.
Dvs det kan godt være at blandingen er for "mager", dvs du må åpne et halvt tørn på skruen slik at den får "fetere" bensinblanding.

 

Forøvrig vil jeg mene at cyl 1 er nærmest svinghjulet, dvs den forre cylinderen.
Når du antyder tenning på topp, dvs på 0 grader, så blir det veldig sen tenning.

Jeg ville heller satse på tenning 6 - 10 grader før topp, selvfølgelig avhengig av om magneten står på høy eller lav.

 

Lykke til!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Takk for svar

 

Jeg kommer nok til å ta av gasseren og rense den. At det er for mager blanding er jeg usikker på. Motoren har jo fungert en stund, før dette problemet inntraff. Hvis man ser i manualen til FM, står det at tenning er på 0°. Vektene vil ta seg av fortenning når turtallet øker.  Justere 6-10° er visst en vanlig feil som blir gjort i følge FM. Holder meg til manualen i dette tilfellet. På denne er det ikke magnet og derfor ikke skille mellom høy og lav.

Trebåtentusiast

Link to post

Skyting i forgasseren skyldes vanligvis lite bensintilførsel.

Dvs det kan godt være at blandingen er for "mager", dvs du må åpne et halvt tørn på skruen slik at den får "fetere" bensinblanding.

 

Forøvrig vil jeg mene at cyl 1 er nærmest svinghjulet, dvs den forre cylinderen.

Når du antyder tenning på topp, dvs på 0 grader, så blir det veldig sen tenning.

Jeg ville heller satse på tenning 6 - 10 grader før topp, selvfølgelig avhengig av om magneten står på høy eller lav.

 

Lykke til!

 

Sylinder nr.1 er nok lengst fra svinghjulet som stadfestet i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/119821-fm-l5-går-trolig-bare-på-1-sylinder/

 

Formoder at det har sammenheng med urtids-bilmotorer hvor sylinder 1 alltid var lengst fra svinghjulet og med det mot bilens front.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Takk for svar

 

Jeg kommer nok til å ta av gasseren og rense den. At det er for mager blanding er jeg usikker på. Motoren har jo fungert en stund, før dette problemet inntraff.

 

Husk at når motoren går - dannes det vibreringer - som igjen gjør at justeringsskruer på f.eks. forgassere kan være i "noe bevegelse". Så-, selv om motoren har fungert godt - lenge - kan man komme til ett punkt der justeringsskruer har kommet såpass mye "ute av kurs" - pga vibreringene i motoren - at de av og til - en skjeldent gang - må "oppjusteres"

Hva slags type forgasser har du?

Link to post

 

Takk for svar

 

Jeg kommer nok til å ta av gasseren og rense den. At det er for mager blanding er jeg usikker på. Motoren har jo fungert en stund, før dette problemet inntraff.

 

Husk at når motoren går - dannes det vibreringer - som igjen gjør at justeringsskruer på f.eks. forgassere kan være i "noe bevegelse". Så-, selv om motoren har fungert godt - lenge - kan man komme til ett punkt der justeringsskruer har kommet såpass mye "ute av kurs" - pga vibreringene i motoren - at de av og til - en skjeldent gang - må "oppjusteres"

Hva slags type forgasser har du?

 

Ja, det kan jo være at vibrasjoner har forandret på justeringene. Jeg utelukker ikke noe ennå. Det står vel en Dellorto montert på denne motoren. 

Trebåtentusiast

Link to post

Da har jeg vært å mekka litt.

 

1. Sjekket åpningen på stiften, som var litt stor. Denne ble så justert til 0,4.

2. Sjekket tenning og denne var så godt som 0 grader (slik den skal være ihht manualen)

3. Byttet kondensatoren

4. Sjekket at lufthullet som forhindrer vakuum i tanken ikke var blokkert

 

Motoren startet som vanlig lett som bare det. Jeg synes at det gikk ok på tomgang. Puttet familien i koggen, for jeg mente at vi nå var klar for en prøvetur og at det ville gå bra. Det ble ikke lange turen dessverre. Begynte å smelle i forgasseren omtrent med en eneste gang vi begynte å gå fra kai. Motoren dabber av litt, eller dør ut om du vil, når disse smellene kommer, før det liksom våkner til liv og fortsetter som om ingenting har skjedd. 5 minutters tur denne gangen.

 

Begynner å mistenke forgasseren eller bensinen. Må vel demontere forgasseren og rense den? For øvrig ble jeg litt usikker på om det er en Dellorto slik som Doffen01 lenker til, da jeg bare ser kobling til gasswire. Jeg har choke også på min (er det det som refereres til som strupespjeld kanskje?)

Hva slags bensin benytter dere?

Redigert av Sjekk låring (see edit history)

Trebåtentusiast

Link to post

Begynner å mistenke forgasseren eller bensinen. Må vel demontere forgasseren og rense den? For øvrig ble jeg litt usikker på om det er en Dellorto slik som Doffen01 lenker til, da jeg bare ser kobling til gasswire. Jeg har choke også på min (er det det som refereres til som strupespjeld kanskje?)

Hva slags bensin benytter dere?

 

I all hovedsak er det enten Solex, Zenith eller Dellorto forgassere som er benyttet på disse motorene. Selvsagt kan det hende at det også er benyttet andre forgassere men disse 3 er visst de 3 vanligste - har jeg forstått.

På min Solex-forgasser er navnet "Solex" preget inn i godset på forgasseren- utvendig - så det er lett synlig. Vet ikke om Zenith og Dellorto har det samme men du kan jo ta en titt. Èn ting som skiller Dellorto fra f.eks. Solex og Zenith er at de to sistnevnte har justerbare tomgangsskruer. Det har ikke Dellorto. Full-fart dysa på en Dellorto sitter i underkant av forgasseren - og er implementert i tappekranen. Denne kan du ta helt ut for rengjøring. Som Marna opplyser må dyser og forgasser rengjøres for slam, dritt og eir. Har du en Dellorto forgasser produsert før 1996 må strupespjeldet lukkes manuelt. Dellorto-forgasser produsert etter 1996 har en fjær som lukker spjeldet. Prøv å se om du finner en slik fjær.

 

Min Solex forgasser - som er en veldig gammel forgasser bruker ren 95 oktan blyfri bensin. Med 99% sikkerhet kan jeg si at også en Dellorto-forgasser skal bruke denne type bensin men for sikkerhets skyld: Ring eller send en epost til motor@marna.no og spør

Link to post

Det sitter en Dellorto FVCA 2419 på den. Delenummer R7709.

 

Holder det å ta ut full-fart dysa og blåse ren denne, eller bør hele forgasseren renses?

 

Når det gjelder drivstoff på disse, har jeg funnet ut at de kan kjøres så lavt som ned til parafin. Det var vanlig i gamle dager visstnok.

Trebåtentusiast

Link to post

Det sitter en Dellorto FVCA 2419 på den. Delenummer R7709.

 

Da har du i hvert fall det avklart - hvilken forgasser du har :smiley:

 

Holder det å ta ut full-fart dysa og blåse ren denne, eller bør hele forgasseren renses?

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt ut hele forgasseren og rengjort grundig - bruk bensin og ta deg god tid og rengjør grundig. Bruk også luft så du får renset alt.

 

Når det gjelder drivstoff på disse, har jeg funnet ut at de kan kjøres så lavt som ned til parafin. Det var vanlig i gamle dager visstnok.

 

Jada - disse "gamle" forgasserne har gått på både parafin, traktordrivstoff osv osv - men det vanligste i dag er å bruke 95 oktan blyfri bensin

Link to post

Har selv en S2 og fikk samme problem med smell i forgasser og redusert motoreffekt for noen år siden. Demonterte forgasseren (Solex) og det viste seg at pakningen hadde fått en rift. Byttet denne og med litt justering av forgasseren så gikk moteren normalt igjen (og sotingen av pluggene forsvant).

 

Lykke til!

Link to post

Så var problemet ute av verden. Takk og lov. En ting jeg har lagt merke til er at mange av oss gjerne tenker komplisert med en gang. Undertegnede iberegnet. 

 

Petter fra FM var en tur nedom koggen i ettermiddag og spotta problemet straks jeg startet opp. Jeg må alltid ha bittelitt choke, men da jeg dyttet spaken til choken (eller strupespjeldet om du vil) tilbake, så han at det ikke lukket skikkelig. Den stive overføringen (sykkeleiker) som jeg benytter var ikke helt slik den skulle være. Litt bøying og forming av denne så var problemet løst.

Grunnen til at dette ikke ble oppdaget før etter en stund er fordi motoren er nyoverhalt og har ikke stått i koggen min før i år (den gamle tok kvelden pga gjennomslag i blokka). Så når strupespjeldet ikke lukker helt, tar det litt tid før motoren begynner og sote og derfor begynner det å smelle i forgasseren. Pluggene viste seg også å være av litt dårlig kvalitet (NGK, men i nyere tid og med diverse miljøkrav forringes også kvaliteten. Det samme gjelder kondensatoren) og det ble satt i Bosch (90 0,7). Etter å ligget å thrustet mot kaia en god stund "renset" motoren seg og gikk som ei klokke igjen.

 

Takk for mange gode tips. Det var litt rusk i bensintanken så den skal nok renses snart. En fin gammel kobbertank som trenger en omgang med sitronsyrevann. I bensininntaket på forgasseren er det ei sil som forhindrer at rusk kommer inn. Denne var ok. Papirfilter fra Biltema er "no go" i koggen. Med dette montert på bensinslange nektet motoren å svive.

 

Etter en 2 timer lang båttur med Regine i kveld tror jeg vi for denne gang kan si Case Closed. Takk til Petter Fagerli fra FM motor. Dette er en mann som virkelig vet hva han snakker om.

Trebåtentusiast

Link to post

Takk for det og det samme til deg Treskolars :)

 

Petter har helt sluttet å bruke Champion på FM. De holder ikke lenger sa han. Når det gjelder plugger generelt blir det som jeg nevnte over, og at de må stå godt i kombinasjon med plugghetta. Originale plugghetter og NGK funket ikke fordi det ikke er noe motstand i hetta, så det kan være det de siktet til. På min motor står det nå plugghetter med 1kohm.

Trebåtentusiast

Link to post
  • 4 år senere...
Sjekk låring skrev On 13.7.2015 at 9.28:

Har nettopp fått meg et nytt problem med motoren i snekka. I den sitter en ny-overhalt FM 8-12 S2. Dynastart og elektronisk tenning. På lørdag på vei ut på fjorden virket alt ok, men etter en drøye 30 minutter begynte effekten å dabbe av og det smal litt fra forgasseren. Kom meg omsider inntil  brygga på hytta og hadde telefonkontakt med FM motor i Fredrikstad, som hjalp meg så godt de kunne. Dette er hva jeg gjorde/ sjekket:

1. Blåste ren bensinslange og drenerte forgasser (Ikke Solex)

2. Sjekket for rusk og fukt i fordeler

3. Sjekket stiftåpning. Hadde ikke bladsøker, men den åpningen var noe mer enn 0,4 mm. Justerte litt ned på frihånd :worry:

4. Dreide på fordeleren mens motoren gikk (for å endre tenningen går jeg utifra)

 

Ingen av de ovenfornevnte punktene gjorde at problemet forsvant. FM mente at det da kunne være kondensatoren som var røket. Et vanlig problem i disse dager visstnok. De har sendt ny i posten slik at jeg kan få byttet og testet. Noen andre som har opplevd dette? ( I gamledager ble disse laget med PCB og kvaliteten var bedre)

Kom meg tilbake til hjemmehavn med knatring, smell og høyt turtall :pray:

 

Motoren ble kjørt lenge i benk hos FM før jeg fikk den og da gikk den bare godt. FM har vært ombord å montert motoren og da gikk den bare godt. Har hatt en prøvetur etter at FM var å satte i motoren og da gikk den også fint.

 

Skal ut i kveld å sjekke/justere tenninga. Har manualen fra FM og jeg har lest endel her på forumet i gamle tråder på hvordan dette skal/bør gjøres. Har du allikevel noen bidrag som kan hjelpe meg er jeg takknemlig for det. Lurer bla på hvilken av de to sylinderne som er nummer 1? Noen som har benyttet prøvelampe for å justere tenningspunktet (begynner å lyse når stiften åpner)?

 

Her er det jeg har tenkt å gjøre:

 

1. Finne ut hvilken av sylindrene som er nummer 1

2. Finne ut når sylinder nummer 1 er på topp

3. Lage et merke på svinghjul og blokk som bekrefter punkt 2

4. Sjekke stiftåpning

5. Justere stiftåpning til 0,3 - 0,4 mm

6. Sjekke at rotoren treffer sitt kontaktpunkt for tenning nå sylinder nummer 1 er på topp. Altså tenning på 0°

7. Justere tenning til 0° som bekrefter punkt 6.

8. Bytte kondensator dersom jeg har fått denne.

 

Håper jeg får orden på dette. FM gir god hjelp, men det er alltid greit med flere råd :pray:  :smiley:

 

CA2635C2-9901-4858-82D1-435B5A8CC402.jpeg

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...