Jump to content

TMC Vindusviskermotor som ikke stopper der den skal.


Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg har montert nye motorer til vindusviskerne. Til forskjell fra de gamle har jeg også lagt til autostopp funksjonen. Problemet er at mens den på babord side stopper NEDE der den skal, så stopper den på

styrbord side OPPE. Så klart så kunne jeg gjort det på den enkle måten og snudd motoren på styrbord, men da sitter motorene forskjellig vei. Altså en som peker oppover og en nedover. Det ville se litt rart ut.

Er det noen måte å få dette til på så de stopper synkront i samme stilling i nedre del. Dette gjelder vinduspusser motorene fra TMC med 2 hastigheter og autostopp funksjon.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Jo, det kan jeg, men siden det er autostopp som er problemet så er denne gitt til å stoppe i en gitt stilling. Om jeg flutter viskerarmen på akslingen vil den fortsatt stoppe der den skal. De stopper jo likt, men det er bare det at når viskerne stopper så står styrbord oppover på vinduet, og babord stopper der jeg vil at begge viskerene skal stoppe, altså nede. Hvordan få til dette utenom å snu motoren på styrbord?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Da forstår jeg problemet. Jeg var litt rask. 
Jeg ser at mange selger høyre og venstre utgave av slike. 
Og er redd det ikke finnes et lett fix for løsningen. 

Det er en roterende plate inne i mekanismen med en føler som forteller om når viskeren står i stopp posisjon. 
Det er mye leamikk der inne. Men det er klart alt er vel mulig. Du må i så falle åpne den og se om det er mulig å flytte den platen.
Hvilken modell er det du har?
 

Link to post

Disse finnes i versjon I, II eller III der graderutslaget på viskerarmen og valgmuligheter for disse er forskjellig.

Vanligst er nok utgave III. Pussig nok ikke noe egne varenr, for de 3 versjonene.

 

Alle kan snus fra høyregående til venstregående. Derav bokstavene R og L.

Relativt enkelt hvis man skjønner prinsippet.

Bruksanvisningen er ikke helt optimal siden dette med venstre eller høyregående ikke er nevnt.

 

Samme visker diskutert her https://baatplassen.no/i/topic/109956-tmc-viskermotor-hvordan-få-mindre-vinkel-enn-83-grader/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Disse finnes i versjon I, II eller III der graderutslaget på viskerarmen og valgmuligheter for disse er forskjellig.

Vanligst er nok utgave III. Pussig nok ikke noe egne varenr, for de 3 versjonene.

 

Alle kan snus fra høyregående til venstregående. Derav bokstavene R og L.

Relativt enkelt hvis man skjønner prinsippet.

Bruksanvisningen er ikke helt optimal siden dette med venstre eller høyregående ikke er nevnt.

 

Samme visker diskutert her https://baatplassen.no/i/topic/109956-tmc-viskermotor-hvordan-få-mindre-vinkel-enn-83-grader/

 

Ja, det var det jeg skjønte da jeg fant den bryks/monteringsanvisningen på nettet. Da gikk det greit. Nå fungerer det akkurat slik jeg vil. Faktisk så er det nevnt i bruksanvisningen som følger med og som jeg henviste til (se link i i tidligere innlegg.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Ja det står om hvordan justere grader arbeidsområde på viskerarmen, men finner ingenting beskrevet om venstre eller høyre stopp.

Kun "How to change sweeping angle".

Men som nevnt R og L står for Right og Left så når man flytter /snur plata går armen motsatt vei.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...