Jump to content

Kjøpe NY eller BRUKT båt ?


Ficher

Recommended Posts

Ok, mulig et vanskelig spørsmål, men dette er noe jeg har tenkt mye på. Om jeg skulle kjøpe en NY Saga 27 AC for ca kr.700 000 ........... da hadde jeg hatt et problem fritt båtliv med den "gode magefølelsen" . Men hva om jeg hadde kjøpt BRUKT båt for ca.kr. 700 000 da kunne jeg fått en "mye"større båt ,samt fått "mye" mer båt for pengen ......men da også muligheter for motorproblemer og andre irriterende problemer. :confused:

 

Noen som har et godt svar/mening på dette ??

Link to post
Share on other sites

Ok, mulig et vanskelig spørsmål, men dette er noe jeg har tenkt mye på. Om jeg skulle kjøpe en NY Saga 27 AC for ca kr.700 000 ........... da hadde jeg hatt et problem fritt båtliv med den "gode magefølelsen" . Men hva om jeg hadde kjøpt BRUKT båt for ca.kr. 700 000 da kunne jeg fått en "mye"større båt ,samt fått "mye" mer båt for pengen ......men da også muligheter for motorproblemer og andre irriterende problemer. :confused:

 

Noen som har et godt svar/mening på dette ??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville helt klart kjøpt en BRUKT båt. Jeg tror at i det lange løp tjener du på dette, så fremt at motor og annet diverse er i orden. Jeg ville heller brukt litt penger på å få en mekaniker (eller andre) til å sjekke båten grundig før du eventuelt gjør et kjøp.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

samt fått "mye" mer båt for pengen ......men da også muligheter for motorproblemer og andre irriterende problemer. :confused:

 

Noen som har et godt svar/mening på dette ??

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må si jeg hadde 4 år gammel Bayliner, så ut som ny, hadde gått 50 timer.

 

Ønsket større båt uten nevneverdig planeterskel, og uten drev :headbang:

 

Så var det innvesteringen da. kunne ikke gå opp til syv hundre gærninger, så det ble gammel båt, med stort potensiale (som meglere sier), les j**la mye jobb :lol: , uten de store omkostninger, bare arbeid.

 

Det ble en 31 Storebro Royal Cruiser Biscay, av nobel årgang (1977).

 

Motorproblemer?? Det heter visst utfordringer ifølge en viss Bastard30000!

Det har vært kjøleproblemer, og filtere som satt som helv....,etc.

Treverk som begynnte å råtne, rust her og der.....men potensialet er stort.. :cool:

 

Det har ikke vært noen allvårlige feil, bare generellt dårlig vedlikehold i 10 år..les omtrent null.

 

Men alt som blir gjort synes, så det siger frem, OG jeg angrer ikke et sekund.

Faktisk så øker båten i verdi.

 

PS! Ny båt er veldig kjekt, men den synker i verdi.......sånn apropo!!

 

Faxen :smash:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Der er vel den enkeltes ønsker om båttype og max pris som bestemmer slike ting. Tror en skal tenke godt igjenom de behov hustanden har for krav til båt, størrelse, fart, utstyr, merke, morortype o.s.v.

 

Kjøper en nytt vet en hva en får i allefall, garantier finnes vel også som regel da.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også kjøpt brukt båt. Dersom det er i denne størrelsen ca. 27 fot du er interessert i finnes det mange bra alternativer brukt. Her er noen av de båtene jeg synes er flotte i denne prisklassen og litt under faktisk.

 

For denne summen kan du få rimelig nye båter, med få timer på telleren, og som regel er de satt opp med en del spennende ekstrautstyr, som du må kjøpe til på ny båt.

 

Uansett lykke til med valget.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...MBA167248&pos=9

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...BA167248&pos=37

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...BA167248&pos=82

 

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...A167248&pos=117

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

For 700.000 ville eg nok kjøpt halvfabrikat NB eller Halco.

Dersom du ikke vil bygge selv, ville eg nok kjøpt brukt. Ny båt er fryktelig dyrt. Dessuten kjøper du en båt som er 10-15 år gammel, får du en mye større båt uten sannsynligvis å få så mye problemer.

 

Personlig hadde eg nok gått for en ca. 95 modell NB 840 eller en lignende.

Link to post
Share on other sites

En ny saga 27 AC til 700 000,- ..... . ? :headbang:

 

Det ville jeg aldri ha brukt så mye penger på. Etter mitt skjønn - ikke fornuftig!

 

Båter og krav til båt er i stadig utvikling. Folk vil ha mer komfort og ofte litt mer fart. Saga 27 er en fin båt, men det er mye annet som er bedre til 700 000,- (brukt). Hvis du har tenkt å bytte båt igjen i de nærmeste årene (f.eks pga 3-fot syken) så vil du garantert tape på det ,tror jeg (er egentlig sikker).

Spørsmålet er imidlertid interresant da jeg tenkte å kjøpe nyere båt i samme prisklasse ++ .

Følger av den grunn nøye med på hva det tilbys av brukt til denne prisen.

 

Vil du ha Saga 27 så kjøp heller en brukt en. Du finner flere av de. Bekymrer du deg for en gammel motor så sett inn en ny da vel. Kjøper du en et velholdt eksemlar trenger du ikke det heller. Forutsatt at du også følger opp vedlikeholdet.

Forøvrig finnes det jo mange andre alternativer til Saga 27 som er like bra, eller bedre. Hva med en Årø 28 Skarpnes 30 m fl. f.eks?

 

Får nok "noen på nakken " nå siden jeg har bydd frem hodet, men det får så være. Rådet er godt ment i hvertfall.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

En ny saga 27 AC til 700 000,- ..... . ?  :headbang:

 

Det ville jeg aldri ha brukt så mye penger på. Etter mitt skjønn - ikke fornuftig!

 

Får nok "noen på nakken " nå siden jeg har bydd frem hodet, men det får så være. Rådet er godt ment i hvertfall.

 

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Pust ut Lars H. er ikke online.....ennå :lol::lol::lol::lol:

 

PS! Men han har jo ikke ny Saga 27 heller.DS!

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Kjøp så nytt som mulig, - uten å kjøpe helt nytt.

 

En kollega av meg kjøpte ny båt (faktisk en NB840) og han har hatt fryktelig mye trøbbel. Jeg prøvde meg på gammel båt, men druknet i oppussing og jobb som jeg aldri hadde tid til å gjøre.

 

Solgte oppussingsprosjektet og kjøpte meg en 1998-modell. Strålende fornøyd!!! Gammel nok til å være utprøvd, og til å gi meg akkurat passe med kjekke "båtpussprosjekter" (les; vedlikehold), men ikke så gammel at den alltid vil ha potensiale, men ikke mer enn det.

 

Noen kjøper bår for båtpussens del. Jeg kjøper båt for å bruke den.

 

Ny båt? Tja.... En får jo mer for pengene hvis en kjøper brukt :wink:

Link to post
Share on other sites

PS! Ny båt er veldig kjekt, men den synker i verdi.......sånn apropo!!

Tja, kommer an på hva du kjøper det da. Flere produsenter garanterer jo samme pris tilbake ved innbytte året etter, og vi har jo mange eksempler på at det er fullt mulig å få pengene igjen for ny båt.

Men generelt må en nok regne med et lite prisfall på helt ny båt. Det mest ideelle etter min vurdering er å kjøpe et par-tre år gammel båt. Da er ev. "barnesykdommer" plukket av, og er den blir som regel rimeligere en ny (p.gr.a prisstigning). Du får høyst sannsynlig minimalt med utgifter på en så pass ny båt fremfor en eldre.

Link to post
Share on other sites

Dette har vel litt ågjøre med om du liker å jobbe på båten og fikse ting selv. Jeg er gal i så måte. Har aldri brukt håndverker til noe som helst. Derfor var det min første tanke å kjøpe et opppussingsobjekt eller helst starte med et skrog og gjøre resten selv. Da hadde jeg sikkert tatt meg vann over hodet igjen, som vanlig.

 

Men klok av skade satset jeg denne gangen på å bestille ny båt, men på en litt uvanlig måte. Se linken nedenfor. Tro det eller ei, men dette blir ikke mye dyrere enn en tilsvarende brukt båt i Norge (hvis det finnes), når en tar utstyret og utførelsen i betraktning.

 

Men husk, nytt eller brukt. Sett av penger på budsjettet til det uforutsette.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei . Mange gode svar her, selv hadde jeg nok kjøpt en brukt båt(...tror jeg :rolleyes: ) . Men hvem er den typiske NY båt kjøperen , en med mange års erfaring i båtlivet.??....og hvorfor kjøper han en NY båt ,(dårlig erfaring med bruktbåt, eller god økonomi ?) :sailing:

Link to post
Share on other sites

Denne er jo fin: http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...0R469093&pos=28

 

Mye mer båt for pengene enn en Saga 27 i hvert fall.

 

Og for ikke å snakke om denne: http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...h0R939222&pos=3

 

Og denne: http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...h0R939222&pos=6

 

Eller denne?: http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...0R939222&pos=17

 

Å betale 700 000 for en Saga 27 må være det glade vannvidd.

 

Har man 700 000 å bruke på båt, kan man jo bare velge og vrake.

Redigert av Jonny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har man 700 000 å bruke på båt, kan man jo bare velge og vrake.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Helt enig. Man får mye mer for de pengene man har/låner ved å kjøpe brukt. :yesnod: Og så får man noe å bruke fremtidige inntekter på (vedlikehold, reparasjoner, etc. etc.etc) :lol::lol:

 

Fra spøk til alvor, er du slik anlagt kan du grave opp 50 lapper til fra kistebunnen og få et FINT og velholdt eksemplar av en meget god flybridge-båt: Princess 37. OK; nå er det nok kanskje et minus med størrelsen når det er snakk om 3,80X11,27 og vekt på ca. 8 tonn; både når det gjelder manøvrering og havneleie og opplag på land. Men den plassen man får ... armslaget ... to bad med dusj ... skikkelig bysse ... så er det ikke mye tvil om hva denne mannen ville ha valgt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:cool: Som man roper i skogen får man svar. Det viktigste med båt er vel at DU er fornøyd sjølv. Jeg valgte og kjøpe ny båt, kansje det var feil men føler meg mest komfortabel med det. Det spørst hva men er på jakt etter stor eller liten båt oppussingsprosjekt og hvor mange kroner det vil koste om motor skulle ryke/eller andre instalasjoner. Dette må en ta i betraktning når en kjøper gammelt. Har også inntrykk av at gammelt ikke stiger i verdi det heller. Som regel får en pengene tilbake uansett. Om ikke størrelse betyr alt, kjøp nytt eller nyere båt. Du vil sove godt om natta ihvertfall.
Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe brukt (og ikke alt for gammel) båt for tja.. 600' og ha 100' på bok for "uforutsette" utgifter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva med å kjøpe brukt (og ikke alt for gammel) båt for tja.. 600' og ha 100' på bok for "uforutsette" utgifter.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det er en god idé når det gjelder eldre brutkbåter. Jeg ser motoren som det viktigste i en motorbåt - og 20 år gammel dieselmotor kan holde i 10 år - men også 10 dager. Da er det godt å ha litt ekstra på bok.

 

Jeg har alltid kjøpt ny båt. Har ennå ikke tapt noe på båtene vi har hatt. Jeg kjøper nye båt pga sikkerheten ved at jeg har garanti og et sted å reklamere mot. Men jeg er definitivt ingen "mekker" - men jeg liker å pusle litt i båten.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny båt.

Jeg var ikke interessert i større båt, men for samme prisen kunne jeg kjøpt et dyrere merke, gjerne med større motor også om jeg hadde kjøpt brukt.

Jeg har aldri hatt båt før og vil at båtlivet mitt skal begynne på sjøen og ikke med hodet i motor eller med stadige frustrasjoner og verkstedsbesøk.

Det er ikke sikkert jeg ville gjort det samme valget etter noen år på baken som båteier... Det ser da ut som det er mye å spare i daycruiserklassen på å kjøpe båter som er noen år. Ofte er de ikke gått så mange timene heller.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Spør igjen jeg :rolleyes: ............ hvem er den typiske NY båt kjøperen , en med mange års erfaring i båtlivet.??....og hvorfor kjøper han en NY båt ,(dårlig erfaring med bruktbåt, eller god økonomi ?)  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jo f.eks være en kombinasjon av de 2 du nevner, eller at han ikke lenger har mulighet til å bruke mye tid på båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ny båt i år. Dette etter att ha pussa opp to 30 år gamle seilbåter.

 

Jeg ble lei løsningene i gammle båter fremfor nytenkende. Lei allt som "bara gikk galt", osv. med ny båt regner jeg med att jeg kommer og ha samme båt 20-30 år frem. og da tar man problemen når di kommer, og forutsatt att du har tatt godt vare på båten, så vet du og når du kan regne med att di kommer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...