Jump to content

Kjøpe NY eller BRUKT båt ?


Ficher

Recommended Posts

Spør igjen jeg :rolleyes: ............ hvem er den typiske NY båt kjøperen , en med mange års erfaring i båtlivet.??....og hvorfor kjøper han en NY båt ,(dårlig erfaring med bruktbåt, eller god økonomi ?)  :cheers:

Tror det er umulig å svare på. Noen vil ha ny båt, andre synes det er greit med en brukt båt. Tror ikke det finnes noen typisk nybåtkjøper eller typisk bruktbåtkjøper.

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke finnes noe fasitsvar på ny båt kontra brukt.

 

- Først og fremst avhenger valget selvfølgelig av økonomi.

 

- Får man drømmebåten for den summen man har til rådighet?

Eller er drømmen egentlig er noe helt annet, og ofte større, enn hva man nå har i kikkerten. Er den kommende båten kun et mellomspill?

 

Har kjøpt ny båt for første gang. Den siste hadde jeg i 17 år, og den runder snart 50 år.

Kunne sikkert kjøpt en større bruktbåt til prisen for en ny. Men for meg er nybåten (seilbåt) ideell. Har ingen ønsker om noe større.

Vanligvis kan man kjøpe brukt billigere, i alle fall om man regner med alt ekstrautstyret som gjerne følger med. (I mitt tilfelle er det få eksemplarer, om noen til salgs.)

 

Fordelene med ny båt er garantitid, og man kjenner båtens korte historie fra verftet til sjøsetting. Noen barnesykdommer må man likevel regne med. Vedlikeholds- og investeringsbudsjettet vil (forhåpentligvis) være mindre noen år fremover.

 

Ved et bruktkjøp får man med mye ekstrautstyr. Men det vil det stort sett hefte en viss usikkerhet ved motor, evt. grunnstøtinger, skadehistorie, vedlikehold, etc. En usikkerhet man må leve med.

 

Rent økonomisk er båtinvesteringer uansett sjelden noen gullgruve. Men hadde jeg ønsket størst mulig båt, ville jeg helt klart gått for brukt.

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke finnes noe fasitsvar på ny båt kontra brukt.

 

- Først og fremst avhenger valget selvfølgelig av økonomi.

 

- Får man drømmebåten for den summen man har til rådighet?

Eller er drømmen egentlig er noe helt annet, og ofte større, enn hva man nå har i kikkerten. Er den kommende båten kun et mellomspill?

 

Fordelene med ny båt er garantitid, og man kjenner båtens korte historie fra verftet til sjøsetting. Noen barnesykdommer må man likevel regne med. Vedlikeholds- og investeringsbudsjettet vil (forhåpentligvis) være mindre noen år fremover.

 

Ved et bruktkjøp får man med mye ekstrautstyr. Men det vil det stort sett hefte en viss usikkerhet ved motor, evt.  grunnstøtinger, skadehistorie, vedlikehold, etc. En usikkerhet man må leve med.

 

Rent økonomisk er båtinvesteringer uansett sjelden noen gullgruve.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg klippet bort noe fra svar over og lar resten stå som en del av mitt svar.

 

Båt er sjelden noe gullgruve, men for meg betyr en viss forutsigbarhet, også økonomisk, en god del!

 

Jeg liker å vite at alt er som det skal være og at ingenting er holdt 'skjult' av event. tidligere eiere (f.eks. grunnstøtinger, dårlig vedlikehold/servicer etc.). Når det er sagt betyr dette IKKE at jeg aldri ville kjøpt brukt båt, det finnes selvfølgelig mange samvittighetsfulle båteiere som kanskje til og med selger en båt som er bedre enn ny, d.v.s. fri for 'barnesykdommer' og som er tilrettelagt med mye 'snadder' i form av ekstrautsyr.

 

Vi hadde kommet frem til at Scand 29 Baltic ville være en praktisk båt som ville dekke vårt behov og våre ønsker for en 'hytte på sjøen'. Det ble ny båt ut fra en kombinasjon av det som er beskrevet over + at de siste modellene av båttypen etter vårt syn hadde gjennomgått viktige forbedringer som vi gjerne ville ha.

 

Eksempel:

 

- Flytting av ror og propell som reduserer støyen 10 dB i forhold til tidligere modeller.

- Større motor (Yanmar 290 HK)

- Stor L-sofa i cockpit

- Tre-cabin versjon (to dobbelkøyer + en enkel stikk-køye) + sittegruppe både i cockpit og nede i cabin

- Siste utgave av alt ekstrautstyr

- Garanti

- Å selv kunne bestemme detaljer etter eget ønske

 

Gratulerer med 17. mai :flag:

Redigert av Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror økonomi er eneste grunn for å kjøpe brukt, det finnes nok unntak - men de fleste av oss ville vel kjøpt den båten som en helst vil ha og helt ny 

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, økonomi er nok en vesentlig grunn til at jeg ville velge brukt, bl.a for å få den størrelsen jeg ønsker.

Men så er det også noen av oss som liker båter med historie (kanskje også "sjel"?). Det er i hvertfall en faktor som betyr noe for meg.

Link to post
Share on other sites

:smiley: ett lite svar til kapptein vedr. " sjel " i båt : Jeg ville ikke

byttet ut min ancas 1963 mot noen av disse store med allskens

dikkedarier :wink: selv om det frister med toalett, bad og varmtvann....

Jeg var inne i mange havner sist sommer . Det var plass til oss overalt.. mellom store

båter la vi oss til , " på plasser som ingen skulle tro "....

Og det var plass til oss imellom store båter.

Det som folk gikk tur kikka på ,var jammen på en liten flott nylakka Ancas..

istedet for en svær plastbåt med flybrigde , da har man litt

igjen for masse pussing og lakkering :wink:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...