Octant Startet 17.Juli.2015 Del på Facebook Startet 17.Juli.2015 Som emnetittelen etterspør - kan drivstoff tanker i glassfiber/polyester/vinylester være et et alternativ til tanker av stål eller rustfritt. Under en omfattende rengjøring av drivstoff tankene sist vinter ble det avdekket tegn til innvendig korrosjon i begge tankene. Tankene er fra tidlig -80 og har ikke utvendig korrosjons beskyttelse. Utskifting av tankene er derfor havnet på min "to-do" liste. For ordens skyld - tankene er ennå tette. Har lest litt om å bygge drivstoff tanker i glassfiber der fremgangsmåten har vært glassfiber/polyester i grunn konstruksjonen med den mer kjemikalie resistente vinylester innvendig. Er det noen her inne på forumet som har noen gode råd om denne fremgangsmåten kan være et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Er vel vanlig med tanker i epoker til blant annet fly Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Tankene mine er i glassfiber, og bortsett fra noen konstruksjonsmessige blemmer (som at påfyllingsrøret går inn i bunnen) virker de OK. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
T&P Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Det ligg ganske mange nedspadde glasfiber tankar til fyringsanlegg rundt ikring det ganske inn&utland.Slik sett er nok glasfiber eigna til dette, også :-) Kor stor tank treng du? Er det "kronglete" formar? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Har også glassfibertanker, og man vet hvertfall man aldri får rust eller korosjon. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Jeg har også dieseltanker i glassfiberarmert epoxy. Anbefales på det sterkeste! Husk også mulighet for avsuging av vann fra et definert laveste punkt samt stort mannhull på toppen. Alle tilkoblinger bør være gjennom toppen av tanken, gjerne gjennom mannlokket. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Men GRP er jo ikke spesiellt brannsikkert ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 Nei, men man kan ikke ta høyde for alt heller. Og om det skulle ta fyr, så bør man for lengst ha forlatt skuta før dieselen tenner. For da er det uansett ikke mye båt igjen. Knude må vel være en person man burde kunne konsultere i denne sammenhengen. Ikke om brann, men om å lage tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2015 Del på Facebook Svart 17.Juli.2015 (redigert) De fleste tanker fra 80-tallet iallefall er vel i aluminium. Varer som regel 20-30 år eller mere og er relativt lette og rimelige. Redigert 17.Juli.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
NilsPils Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 De fleste tanker fra 80-tallet iallefall er vel i aluminium. Varer som regel 20-30 år eller mere og er relativt lette og rimelige. Etter å ha lest alle historiene på bp om problemer med aluminiumstanker burde aluminium være det siste alternativet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Octant Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Takker for innspill så langt. Drivstofftanker i glassfiber lages bla til Fleming båter. Fremgangsmåten er relativ enkel der en lager et ramme der innsiden er i vinylester og utsiden i et flammehemmende resin. Se bildet under. I boken http://www.amazon.com/Boat-Mechanical-Systems-Handbook-Recognize/dp/0071444564/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1437192667&sr=8-1&keywords=boat+mechanical+systems+handbook beskriver forfatteren Dave Gerr også hvordan konstruksjonen av tanker i glassfiber kan utføres. Siden jeg har 2 tanker på 1500 liter hver, vil tykkelsen på tankene være minimum 10,2 mm. Jeg har tidligere laget noen mindre tanker i vinylester - 10-300 liter med godt resultat. Men ikke tanker i størrelse det i dette tilfellet er snakk om. Hvis noen her inne på forumet har erfaring med tilsvarende konstruksjoner, vil jeg være takknemlig for gode råd og tips om hvordan jeg kan gå frem. Knude blir nevnt som en kilde til kunnskap i dette emnet, og vil bli konsultert etterhvert. Redigert 18.Juli.2015 av Octant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Etter å ha lest alle historiene på bp om problemer med aluminiumstanker burde aluminium være det siste alternativet. Ja men en ny alutank varer med omsorg 20-30 år, så problemet ligger langt fram i tid da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Kan ikkje forstå det kan vere vanskar med aluminium om tanken er montert og utført av fagfolk. Tvert imot. Ser vel so mange fallgruver med heimelaga glasfibertankar. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Ja men en ny alutank varer med omsorg 20-30 år, så problemet ligger langt fram i tid da. Altså en tidsinnstilt bombe Laget med vitende og fullt overlegg. Vel bekomme! Redigert 18.Juli.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Teerex Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Når de kunne gjøre det på 70-80 tallet da de var kvalitetsbevisste så kan det vel gjøres i 2015 også Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.