Jump to content

Nye dieseltanker - kan tanker i glassfiber være et alternativ?


Octant

Recommended Posts

Som emnetittelen etterspør - kan drivstoff tanker i glassfiber/polyester/vinylester være et et alternativ til tanker av stål eller rustfritt.

 

Under en omfattende rengjøring av drivstoff tankene sist vinter ble det avdekket tegn til innvendig korrosjon i begge tankene. Tankene er fra tidlig -80 og har ikke utvendig korrosjons beskyttelse. Utskifting av tankene er derfor havnet på min "to-do" liste. For ordens skyld - tankene er ennå tette.
 

Har lest litt om å bygge drivstoff tanker i glassfiber der fremgangsmåten har vært glassfiber/polyester i grunn konstruksjonen med den mer kjemikalie resistente vinylester innvendig.

 

Er det noen her inne på forumet som har noen gode råd om denne fremgangsmåten kan være et alternativ?

Link to post

Er vel vanlig med tanker i epoker til blant annet fly

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg har også dieseltanker i glassfiberarmert epoxy. Anbefales på det sterkeste!

 

Husk også mulighet for avsuging av vann fra et definert laveste punkt samt stort mannhull på toppen. Alle tilkoblinger bør være gjennom toppen av tanken, gjerne gjennom mannlokket.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Men GRP er jo ikke spesiellt brannsikkert ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De fleste tanker fra 80-tallet iallefall er vel i aluminium.

Varer som regel 20-30 år eller mere og er relativt lette og rimelige.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for innspill så langt.

 

Drivstofftanker i glassfiber lages bla til Fleming båter. Fremgangsmåten er relativ enkel der en lager et ramme der innsiden er i vinylester og utsiden i et flammehemmende resin.  Se bildet under.

 

bilde

 

I boken http://www.amazon.com/Boat-Mechanical-Systems-Handbook-Recognize/dp/0071444564/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1437192667&sr=8-1&keywords=boat+mechanical+systems+handbook beskriver forfatteren Dave Gerr også hvordan konstruksjonen av tanker i glassfiber kan utføres. Siden jeg har 2 tanker på 1500 liter hver, vil tykkelsen på tankene være minimum 10,2 mm.

 

Jeg har tidligere laget noen mindre tanker i vinylester - 10-300 liter med godt resultat. Men ikke tanker i størrelse det i dette tilfellet er snakk om. Hvis noen her inne på forumet har erfaring med tilsvarende konstruksjoner, vil jeg være takknemlig for gode råd og tips om hvordan jeg kan gå frem. 

 

Knude blir nevnt som en kilde til kunnskap i dette emnet, og vil bli konsultert etterhvert.

Redigert av Octant (see edit history)
Link to post

Etter å ha lest alle historiene på bp om problemer med aluminiumstanker burde aluminium være det siste alternativet.

 

Ja men en ny alutank varer med omsorg 20-30 år, så problemet ligger langt fram i tid da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Når de kunne gjøre det på 70-80 tallet da de var kvalitetsbevisste så kan det vel gjøres i 2015 også  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...