jhros Startet 18.Juli.2015 Del på Facebook Startet 18.Juli.2015 Kjøpte båt i vår med BMC 1.5 motor fra 70-tallet. Har Bowman varmeveksler. De første ukene var alt ok. For ca. 1 mnd siden oppdaget jeg at temperaturen på motoren økte på tomgang. Viste seg at det hadde minket kraftig på kjølevæska, måtte fylle på ca. 1,5 liter. Temperaturen var deretter normal igjen ved kjøring. Etter dette har jeg måttet fylle kjølevæske et par ganger til. Jeg har nok fylt litt for mye, slik at noe av tapet skyldes ekspansjon når motoren er varm, men det forklarer ikke alt svinnet. Kjølevæska forsvinner selv om motoren ikke går. Sist jeg var i båten hadde den stått i to uker, og da måtte jeg fylle på ca. 1 liter igjen. Klarer ikke å se lekkasjer fra motoren. Kan ikke se misfarging på olja. Det ser ut til å være noen avleiringer av kjølevæske ved den ene gummiforingen på varmeveksleren, men dette tror jeg var der da jeg kjøpte båten også. Det er like i nærheten av påfyllingslokket, så jeg antar at det kan skyldes søl ved påfylling. Har uansett vanskelig for å se at dette forklarer lekkasje når motoren ikke går. Når jeg fyller opp med kjølevæske, ser det ut til at det er en liten hinne på toppen av væska. Usikker på om dette er olje, eller om det er bitte litt rester fra avleiringer inni systemet som skylles rundt med kjølevannet. Sist jeg var ute med båten, kom det en del hvit røyk ved oppstart av kald motor. Dette forsvant etter noen sekunder. Usikker på om det har vært sånn før. Toppen på motoren ble planet i 2011. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Hei, og velkommen til baatplassen Sjekk den midterste slangeklemma på gummihettene i hver ende av veksleren. Det er 3 klemmer i hver ende. Er den slakk eller utett vil kjølevæsken lekke over i sjøvannsdelen og ut med eksosen. Lekke kan det også gjøre etter at motor er stoppet da det er trykk på kjølevæske, men ikke på sjøvannet. Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Takk for det Skal sjekke de klemmene når jeg skal ned i båten igjen. Krysser fingrene for at løsningen er så enkel... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Ikke bare sjekke tilstramming av klemmene, men demontere gummimuffene og rengjøre for avleiringer. Kjøp nye muffer om de virker suspekte Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Skjønner, da prøver jeg å ta av gummihettene på hver side av veksleren. Regner med jeg bør stenge inntaket for saltvann før jeg gjør dette, selv om jeg tror varmeveksleren ligger over vannlinja? Er det andre ting jeg må huske på før jeg begynner å demontere? Hvor mye kjølevæske fra ferskvannsiden vil det renne ut når jeg tar av gummien? Vet du forresten hvor slike gummimuffer er å få kjøpt dersom de er dårlige? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Steng inntaket ja, og tapp av sjøvannet først. Du kan jo tappe kjølevæsken av veksleren med en slange i påfyllingen og bruke slangen som en hevert. Selv har jeg slange med blærepumpe som brukes til alt mulig rart. Blærepumpe er av den typen som brukes til påhengsmotorer og selges svært rimelig på biltema. Nye gummihetter er jeg usikker på hvor selges, men noen er det nok som har det. Vær litt obs på når du monterer det sammen igjen at ikke rørstussene stikkes for langt inn i hettene. Stussene skal ikke berøre rørinnsatsen i veksleren når det hele er skrudd sammen. Gjør de det vil ikke sjøvannet fordele seg utover til alle de tynne røra i innsatsen. Dette forstår du nok når du begynner å skru på den. En svært enkel og grei veksler du har som er fri for o-ringer og anoder som andre må passe på, men kan altså lekke litt mellom sjø og ferskvannskrets. Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Takk for hjelpa så langt hegra og tme :-) tror jeg skjønner det med at rørstussene ikke skal stikkes for langt inn. Jeg regner med, som du sier, at jeg ser hvordan det henger sammen når det er åpent. Jeg har en oljesugepumpe fra biltema, satser på at jeg kan få opp nok kjølevann med denne til å slippe de helt store lekkasjene når jeg demonterer. Må innrømme at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tappe av sjøvannet etter at krana er stengt, er ganske fersk med mekking på båtmotor... Skal det sitte en tappeskrue et eller annet sted, eller må jeg bare løsne en av slangene? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Du kan tappe sjøvannet ved å løsne slangen ved oljekjøler for gir eller kjøler for motorolje. Egentlig ikke nødvendig, men det kan være greit for å unngå å få sjøvann blandet inn i kjølevæsken om du ønsker å fylle den tilbake igjen. Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Den er god! Takk for god veiledning. Da har jeg noe å pusle med når jeg skal i båten igjen. Jeg skal poste en melding om resultatet når jeg har fått sett på det. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 KD Trading leverer deler til BMC. Du har fått en del gode råd nå. Alltid lurt å unngå vannsøl. Suge opp på forhånd er lurt. Også lurt å klippe til ei plastkanne og holde opp under (medhjelper) når du demonterer. Om gummien sitter som støpt må du lirke inn et tynt skrujern el. så du får sprayet på litt CRC el. WD-40 mellom gummi og godset. Da løsner det meste. Vedr. sjøvann så kan du løsne slangen til blandebendet og slangen som går ut av sjøvannspumpa. Blås I sistnevnte og det meste av sjøvann kommer ut ved blandebendet. Sett ei pøs under der først. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 KD Trading leverer deler til BMC. ..er ikke så sikker på at KD Trading har slike gummimuffer, og i alle tilfeller er det noen "syke" priser de tar for delene til BMC. Jeg har gode erfaringer med firmaet ASAP som har godt utvalg til BMC og til en brøkdel av KD-prisene, selv med frakt og toll.... :) http://www.asap-supplies.com/marine/rubber-mouldings Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Veldig bra osa. A.S.A.P Supplies ser ut til å ha diverse snadder. Her er teknisk litteratur: http://www.asap-supplies.com/technical-library/ Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 19.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Helt supert. Bra utvalg hos asap, her bør jeg nok kunne finne noe som passer ja. Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 19.Juli.2015 Del på Facebook Svart 19.Juli.2015 Og hvis du har tida til det og det passer kan du få det sendt fra ASAP til poste restante Hirtshals og ta med kona på sjåppingtur. Så øker du lovlig tollgrense fra kr 350 til 3000 pr person, eller 6000 hvis du legger inn en overnatting. Jeg bor slik til at jeg kan hente i Strømstad, og det har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Ny utvikling; mener nå at jeg har funnet en lekkasje, og at det er en utvendig lekkasje fra gummihettene på varmeveksleren. Har ikke sett det tidligere fordi det var en liten lekkasje, så vannet fordampet nok umiddelbart. I dag fant jeg imidlertid dråper med blå kjølevæske på dørken under motoren, på den siden som veksleren er. Det var også dråper med kjølevæske oppover langs siden på motoren, opp mot kanten på gummihetta på den ene sida av veksleren. Slangeklemmene på begge hettene virket i utgangspunktet ok, men når jeg prøvde å stramme de, glapp den ene på gjengene. Da begynte det umiddelbart å lekke kjølevæske. Dette var den store slangeklemma ytterst på gummien. Jeg har foreløpig ikke hatt tid til å demontere hettene og kikke på innsida. Jeg stusser på en ting. Gummihetta på den ene sida er merket med Bowman 2679. På den andre sida er gummihetta merket med Polar A3/783. Når jeg søker på disse hos ASAP supplies, finner jeg at de har forskjellig innvendig diameter. Hetta fra Polar har 22 og 74 mm, mens den fra Bowman har 22 og 70 mm. Kan dette være riktig, at det skal være forskjellig hette på hver side av varmeveksleren? Jeg sliter også med å finne ut hva som er modellnummeret på veksleren min. Det står bare BL8 på den. Når jeg søker på dette finner jeg ikke noe som ser likt ut. Har lagt ved et bilde, noen som har peiling? https://baatplassen.no/bildearkiv/60/60122/dsc_0047.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Nor-dan 27 Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Prøv disse: http://www.radiatorservice.no/forside De forhandler bowmann. Jeg kjøpte nettopp samme del derifra til min ford. Sitér dette innlegget Link to post
Nor-dan 27 Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Prøv disse: http://www.radiatorservice.no/forside De forhandler bowmann. Jeg kjøpte nettopp samme del derifra til min ford. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 (redigert) Ville nok demontert hettene og så målt diameter både på veksler, rørinnsatsen og den minste åpningen til sjøvannsrørene. Totalt 3 mål altså som du kan opplyse om hvis du bestiller nye. Like viktig er skikkelig gode slangeklemmer, så kanskje det holder med nye klemmer i første omgang. Temmelig sikker på at målene skal være like i hver ende. Ser du har 90 grader sving på hettene før de munner ut i sjøvannrørene og det må du opplyse om. Hvis ikke risikerer du å få hetter uten sving på hvor sjøvannrøret går rett frem både ut og inn. Ser også det er en litt lei knekk på plastslangen som er koblet til påfyllingsstussen. Prøv og få den rettet ut slik at om trykklokket åpner pga overtrykk så er veien fri ned til plastflaska. Hvis ikke kan knekken på slangen være en av årsakene til at trykket kommer ut andre steder slik du nå opplever. Redigert 20.Juli.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jhros Svart 24.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2015 Da ser det ut til at problemet er løst for denne gang. Har tatt av gummihettene på varmeveksleren, tatt ut rørinnsatsen, rengjort alle flatene som skal være tette, og satt på nye slangeklemmer. Foreløpig ser det ut til å holde tett. Jeg kommer nok til å bytte gummihettene til høsten, for de begynte å bli ganske ujevne i gummien på innsiden. Men en skikkelig stramming av klemmene holder nok en stund i hvert fall. Tusen takk til alle som har bidratt! Jeg har lært en hel del om motoren og veksleren min som sikkert kommer til nytte igjen en annen gang... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.