Linea Startet 18.Juli.2015 Del på Facebook Startet 18.Juli.2015 Hei. Har et Sleipner propellanlegg med oljesmurt pakkboks, 2009 modell. Av og til når jeg setter giret i fri mens båten fortsatt har sig fremover kommer det en høyfrekvent pipelyd. Er det noen som kjenner til dette, virker som noe går tørt. Har altid luftet hylserøret, det er olje i pakkboks som det skal være. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 (redigert) Hadde dette på en Viknes jeg hadde også. Ble forklart at det var en nylonforing som skrek når akslingen gikk sakte rundt. Redigert 18.Juli.2015 av Kal-El (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Juli.2015 Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Har samme lyd på vår Baltic. Litt irriterende, men heldigvis ikke så ofte den er hørbar. Kjenner ikke noe til bakgrunnen for lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 18.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2015 Takk for svar. Ja det kan virke som det kommer fra cutless lageret hvis det var det du mente med nylon lager. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 23.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Hei, løfter denne igjen. Har fått det samme nå igjen. Er det flere her på forumet som opplever det samme?? Noen som vet om det er noe å bekymre seg for? Takk Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Er du sikker på at ikke det er propellen som "synger", høres jo slik ut sånn som du antyder det. Hadde dette selv på den siste snekka jeg hadde, rundt ca 1000 rpm kom denne "syngingen" . Høres jo ut som et slitt/tørt lager, etc, og vanskelig å lokalisere hvor lyden kommer i fra, men det er jo et kjent fenomen. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 LM 605. Takk for tipset. Tror ikke det kommer av det. Kommer bare når akslingen går sakte rundt, saktere en når den står i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Hei!Har du cutlesslager av metall eller nylon? Tipper du har et nylonlager! Jeg har selv opplevd at nylonlageret "eser" slik at gummien i lagerføringen presser mer og mer på akselen - og akselen går tregere og tregere. Pipelyd kan typisk oppstå når båten siger fremover med giret i fri - og vannstrømmen beveger propell og aksel sakte rundt. For å sjekke om cutlesslageret klemmer på akselen forsøker du etter et døgn eller mer med stilleligge å vri propellakselen rundt for hånd. Dersom den sitter mer eller mindre fast før den plutselig løsner, har du problem med cutlesslageret. På det verste måtte jeg benytte verktøy på akselflensen for å løsne akselen - og en slik situasjon er heller ikke bra for giret. Dersom du har problem som nevnt, vil du oppleve at akselen over tid (måneder) går tregere og tregere og cutlesslageret MÅ skiftes - og skift da til cutlesslager av messing! Håper du finner ut av dette! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Samme hvining her av og til de siste par tre år, når eg går på tomgang i gear. Men bare av og til. Og bare når eg slakker ned etter tur. Trudde det var noe pakkboks,men har ikkje fått ekstra mannskap med for å sjekke dette i fart. Bytta cuttless med nylon for partre år siden. Er det mulig altså.. Redigert 24.Juli.2016 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Linea Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 Takk for innspill. Det er nok cutlesslageret da. Er ikke noe problem å tørne aksling etter kjøring eller etter den har stått mer en et døgn. Tror dere oppretting av aksel i forhold til hylserør kan ha noe å si? Tenker på at gummilabber muligens siger med årene som medfører at aksel ikke er 100% paralell med lager lengre. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Hadde den samme irriterende ulyden på Viknesen hvis jeg fikk litt for mye grease i pakkboksen, så der måtte det tydeligvis være simmerringene som lagde lyden. Forsvant hvis jeg skrudde koppen tilbake litt. Du kan jo prøve å senke oljebeholderen ned og se om det hjelper.. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Hei, fikk nedenfor svar fra Sleipner. Det hjalp ikke for min del. Det kan være cutlesslageret som er slitt, det må du sjekke når du får båten på land. Ta tak i akslingen og kjenn om det er vandring mellom aksel og lager. Normal vandring er 10 % av akseldimensjon. Sjekk for øvrig at ikke lyden kommer fra pakkboksen. Om den gjør det, kan det være lite fett (fettsmurt pakkboks) eller lite olje (oljesmurt pakkboks). Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Jeg har det samme i min Princess 45. Kun når motorene står i fri og båten glir framover i vannet og turner propellene rundt. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Hadde som nevnt tidligere i tråden tilsvarende lyd. Etter oljeskift på gearkassa i vår har jeg bare hørt det en gang denne sesongen, og det var rett etter oljeskiftet. Om det er noen sammenheng vet jeg ikke, men for min del virker det å være det. Har zf63a. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Jeg har ikke samme gearkasse, har KMH 50, ville vært rart om det gjelder 2 forskjellige kasser men vet jo aldri. Skal sjekke litt i helga igjen. Håper å finne ut av det:-) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Har hatt dette på min princess 45. Byttet begge akslinger og cutlesslager da ble det borte. Hos meg sto akslinger i spenn fra aksel bukker og gjennom cutlesslager og pakkboks. Før bytte hadde jeg ingen vibrasjoner som kunne antyde for stort avik. Når akseler ble skjøvet tilbake datt bare fillene av lagrene ut. Det kan bli dyrt og ikke sjekke dette grundig når du er oppe på land. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Ballard Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Det skrives her om vandring / klaring mellom aksel og cutless lager, og at 10 % av aksel dim. er normalt. For en 40mm aksel blir jo det 4mm. Det blir vel i meste laget vil jeg tro !!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Ja, nokså mye. Hulda har 40 mm aksling og klaring etter en vinter på land er rundt 1 mm. Når gummien er våt, er klaringen mindre. Målte klaringen, husker ikke nøyaktig. Og det er ikke byttet lager etter sjøsettingen i 2000. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Det skal nok være 1%, ikke 10. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ballard Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Gummien i cutless lageret kan være ganske slitesterk. Hver vinter når jeg har båten på land, tar jeg et solid tak i propellen og rister det jeg kan. Har ennå ikke kjent slark. Og etter 28 år og mer enn 3000 gangtimer, synes jeg dette vitner om god kvalitet. Propellanlegget er levert av West Mekan. Men jeg har alltid kontrollert og eventuellt justert opprettingen av motoren. Har også gummi-kobling mellom gear og propellaksel. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2016 Er det noen som har prøvd å slipe litt på cutlesslageret for å få litt mer klaring?? Har lite lyst på jobben med å bytte Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Cutless er vanligvis gummi. Du må ha ut akslingen, og da er det vel like kjapt å bytte lageret. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2016 Enig at det kan være vanskelig å slipe. Det ligger jo mye info om å bytte og noen har opplevd at det henger godt.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.August.2016 Del på Facebook Svart 12.August.2016 Det noen gjør er å ta et baufilblad og dele lageret langsetter. Dermed klapper det sammen og kan lettere drives ut. Slipe gummien rufser til overflaten og det slutter å vannplane (sannsynligvis). Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2016 Enig. Tror det jeg har er glassfiber ytterst og ikke messing så det bør gå greit å dele som du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.