Jump to content

Høyfrekvent pipelyd fra aksel, hva kan det være?

Linea

Recommended Posts

Hei. Har et Sleipner propellanlegg med oljesmurt pakkboks, 2009 modell. Av og til når jeg setter giret i fri mens båten fortsatt har sig fremover kommer det en høyfrekvent pipelyd. Er det noen som kjenner til dette, virker som noe går tørt. Har altid luftet hylserøret, det er olje i pakkboks som det skal være.

Takk

• 1 år senere...

Er du sikker på at ikke det er propellen som "synger", høres jo slik ut sånn som du antyder det. Hadde dette selv på den siste snekka jeg hadde, rundt ca 1000 rpm kom denne "syngingen" . Høres jo ut som et slitt/tørt lager, etc, og vanskelig å lokalisere hvor lyden kommer i fra, men det er jo et kjent fenomen.

Hei!
Har du cutlesslager av metall eller nylon? Tipper du har et nylonlager!

Jeg har selv opplevd at nylonlageret "eser" slik at gummien i lagerføringen presser mer og mer på akselen - og akselen går tregere og tregere. Pipelyd kan typisk oppstå når båten siger fremover med giret i fri - og vannstrømmen beveger propell og aksel sakte rundt.

For å sjekke om cutlesslageret klemmer på akselen forsøker du etter et døgn eller mer med stilleligge å vri propellakselen rundt for hånd. Dersom den sitter mer eller mindre fast før den plutselig løsner, har du problem med cutlesslageret. På det verste måtte jeg benytte verktøy på akselflensen for å løsne akselen - og en slik situasjon er heller ikke bra for giret.

Dersom du har problem som nevnt, vil du oppleve at akselen over tid (måneder) går tregere og tregere og cutlesslageret MÅ skiftes - og skift da til cutlesslager av messing!

Håper du finner ut av dette!

Samme hvining her av og til de siste par tre år, når eg går på tomgang i gear. Men bare av og til. Og bare når eg slakker ned etter tur.

Trudde det var noe pakkboks,men har ikkje fått ekstra mannskap med for å sjekke dette i fart. Bytta cuttless med nylon for partre år siden. Er det mulig altså..

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Takk for innspill. Det er nok cutlesslageret da. Er ikke noe problem å tørne aksling etter kjøring eller etter den har stått mer en et døgn. Tror dere oppretting av aksel i forhold til hylserør kan ha noe å si? Tenker på at gummilabber muligens siger med årene som medfører at aksel ikke er 100% paralell med lager lengre.

• 2 uker senere...

Hei, fikk nedenfor svar fra Sleipner. Det hjalp ikke for min del.

Det kan være cutlesslageret som er slitt, det må du sjekke når du får båten på land. Ta tak i akslingen og kjenn om det er vandring mellom aksel og lager.

Normal vandring er 10 % av akseldimensjon.

Sjekk for øvrig at ikke lyden kommer fra pakkboksen. Om den gjør det, kan det være lite fett (fettsmurt pakkboks) eller lite olje (oljesmurt pakkboks).

Har hatt dette på min princess 45. Byttet begge akslinger og cutlesslager da ble det borte.

Hos meg sto akslinger i spenn fra aksel bukker og gjennom cutlesslager og pakkboks. Før bytte hadde jeg ingen vibrasjoner som kunne antyde for stort avik. Når akseler ble skjøvet tilbake datt bare fillene av lagrene ut.

Det kan bli dyrt og ikke sjekke dette grundig når du er oppe på land.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Gummien i cutless lageret kan være ganske slitesterk.  Hver vinter når jeg har båten på land, tar jeg et solid tak i propellen og rister det jeg kan. Har ennå ikke kjent slark. Og etter 28 år og mer enn 3000 gangtimer, synes jeg dette vitner om god kvalitet. Propellanlegget er levert av West Mekan.   Men jeg  har alltid kontrollert og eventuellt  justert opprettingen av motoren.  Har også gummi-kobling mellom gear og propellaksel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...