Jump to content

Dårlig ytelse AQ145a


marioflatini

Recommended Posts

Heisann.

 

Har hatt en Draco 2100 SC 3 sesonger nå, og etter å ha gjort alt som står i diverse bøker og her på nett og dracofan, får jeg fortsatt ikke full ytelse på min VP AQ145a med 280 drev. 

I fri kan jeg fint pine den opp til 6000rpm, men så fort jeg forlater brygga stopper den på 4500 rpm, den er også svært vanskelig å plane. spesielt med 2-3personer i båten.

Jeg har målt den til 40km/t med 2 i båten altså 22 knop, men den skal jo gjøre ca 30 knop. Hvordan får jeg de siste 1000rpm.

Nå i helga sjekket vi stifteåpning (0,7mm)  og tenning (10-15 grader i 750rpm),  for andre gang nå i fart.

Propellen er SP 15x17 ny pusset aluminium.

 

Noen som mente at den kunne være byttet til en bilmotor og dermed kun 115hk, ville jeg sett det på ett vis ?

 

Trenger også tips på hvordan men tetter de teite vannrøra med o-ringer :) (på kølesystemet)

 

Dersom jeg ønsker å bytte motor, hva er det beste alternativet ? AQ151 AQ175 ? eller andre

 

Tips og råde tas imot med stor takk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

--Nå i helga sjekket vi stifteåpning (0,7mm)  og tenning (10-15 grader i 750rpm),  for andre gang nå i fart.

Propellen er SP 15x17 ny pusset aluminium...

 

Bare 10-15grader også i fart/WOT?

Tenningen på disse kan med fordel justeres ved full last etter øret(bør vite hva man gjør) uten for mye bølger. Justeres forsiktig opp til såvidt pinging/klinkekulelyd (for mye fortenning) og litt tilbake med ny bensin på tanken. 

 

Har båten gått bra med denne propellen før?

Hadde 14,5 x 17" treblader på en AQ145b/290 i en Draco1800 suntop som vel er rundt 500kg(+?) lettere, og det var passe til rett over 30knop med lett last(2pers+bag.).

Link to post

Heisann.

 

Ja det var litt for mye bølger til å stille ved 4000rpm så vi stilte på tomgang 750rpm og sjekket med stroboskop etterpå ved 4000rpm da lå den på ca 35 grader. Vi justerte opp med vilje og da kom tenningsbank med en gang, så da justerte vi tilbake til den hørtes fin ut, og sjekket gradene da.

 

Propellen 15x17 er sjekket med flere verksteder og skal være riktig for båten og drevet. men har lurt litt på en mindre propell, så hadde vært artig å prøvd. 

 

 

 

Link to post

En kamerat har Windy 22 med samme motor og 15x15 L. Den gir for høyt turtall. Klarer fint 6000 omdr.

Men, det er forskjellige utvekslinger på drevene. Jeg husker ikke hva hans 280 drev er. Men når du fjerner drevet ditt til høsten, så vrir du en runde på propellen og ser hvor mye drivakselen går rundt. Lag merke.

Jeg mener det er enkleste du kan gjøre før du begynner å bruke penger på propell. Like greit å kjøpe den riktige først som sist.

 

De o-ringene di snakker om; her må du skrape reint anleggsflatene til oringene på impellerhuset først. Regner med at det er disse du mener. Når du strammer til, så må du liksom riste litt på rørene etter som du drar til. Da fikk vi det tett.

Link to post

Hadde en Mørbas 7200 med AQ140/280 "D" drev. Drevversjonen/utvekslingen var angitt på et skilt på drevet - om dette er intakt. Propellen var en 15x17 og denne passet perfekt.

 

Vel, B21 motoren var råtten (sylinderene var 7-8 kantet pga at stempelfjærene var brukket i Maaange deler antagelig en gave fra den første eieren...) så jeg satte inn en bil-B230 bil-etterkommeren til B23 som er brukt som basismotor i AQ145.

 

Det merkelige var at originalmotoren klarte 29 knuter til tross for voldsomme sylinderlekkasjer.

 

B230 motoren og B21 motorene klarte omkring 5500 o/min og rundt 30 knuter uten alt for mye last men MBn er en tung båt - mener den veide 1600 kg ferielastet - jeg veide den hos biltilsynet.

 

 

Adeno har svart på dette med drev utvekslingene i en tidligere tråd:

 

https://baatplassen.no/i/topic/90792-hvordan-finner-jeg-ut-utvekslinga-på-volvo-penta-280-drev/

 

 

Utvekslingen på disse angis normalt med en bokstav:

B = 1.61:1
C = 1.89:1
D = 2.15:1

Bokstaven er normalt å finne stemplet eller ripet inn på drivakselen, altså den delen med krysset som står på drevet og som skal kobles til motoren, eller samme bokstav stemplet ved propellaksel, slik som Brigg beskriver, eller dersom serienummeret er tilgjengelig så slutter som regel dette på en bokstav, som er denne samme bokstaven, og angir utveksling.

Som en kontroll kan det være greit å rotere drevet dersom det ikke står på en båt for å sjekke at det stemmer.
Når drevet står i gir, og dersom du må roterer drivakselen ca 1.5 runde (egentlig 1.61 runde) for at propellakselen skal rotere en runde, så er det 1.61:1, dersom du må rotere rett over 2 runder så er det 2.15:1, og sånn midtimellom så er det 1.89:1.

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...