hjalmar83 Startet 20.Juli.2015 Del på Facebook Startet 20.Juli.2015 Hei jeg har et spørsmål . båten min 15fots har en 2takts Mercury thunderboldt 50 fra tidlig 80tal (kortstamme). Bunnen av canviation plate er ikke på linje med Bottum av transome . canviation plate er over transome med ca9 CM. Når jeg er ute på vannet og prøve å gi litt gas for å få båten opp i plan, så øker turtal heftig på motorn men øker ikke hastighet på vannet, som om propellen ikke har tak. Er det feil propell eller trenger jeg å senke motoren ? Bilder på hvordan det ser ut idag... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Hei, Det er vanskelig å se på bildene dine, men det kan høres ut som om du skulle hatt lang stamme. Det kan også være gummivulkingen på propeller som har løsnet. Vet du om båten tidligere har gått bra med den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Du kunne prøve å senke motoren litt i første omgang. Kavitasjonsplata bør flukte eller ligge rett over bunnlinja fra skroget. Med så mye som 9cm blir det lettere for motoren å suge luft, spesielt ved sving. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar83 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Hei takk for svar :) Han som jeg kjøpte motorn av hadde ikke brukt den på flere år. Så var usikker på hvordan den ville kjøre. Gummivulkin høres intressant ut, det må jeg sjekke. Ja kavikasjonsplata er noe over bunnlinja, de 9cm kan jo kanksje være årsak til at motoren bare kjører opp i turtall når jeg forsøker få den i plan. Men gummivulkin, kan den ryke hvis foreksempel noe setter seg i propellen, stopper propellen når den går på tomgang? Kan den da være årsak til at man kan kjøre ca 8-10 knop og da ikke klarer snurre rundt propellern vid accelerasjon? skal googel den med gummyvulkin, de som hadde båten før meg sier de brukte kort stamme på den :/ Men ser ikke ut som det går med min. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar83 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 noen som vet hvor man kan kjøpe gummivulking til en mercury ? Noen som vet hvordan den ser ut? Er dette en slik? http://www.skruvat.no/batdeler/Rubex-Nav-P357632.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Normalt må man bytte hele propellen hvis vulkingen ryker,hvis ikke du har propell med løs hub (hylse med gummi) 9 cm høres litt mye ut,selv om du har V bunn på båten, ville nok som andre her sier prøvd å senke motoren så plata står 1,5-2 cm over bunnen på båten. Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar83 Svart 20.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Takk for flotte svar! skal teste få senket motorn hvis ikke det går sjekke propellern. Oppdaterer her på hvordan det går :) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Enkleste måten å sjekke vulkingen på er å lage et merke på innerste delen av propellen og et tilsvarende merke på ytre delen av propellen. Når du kjørt motoren sjekker du så om merkene står likt i forhold til hverandre. Gjør de ikke det har gummivulkingen sluppet. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Glem det med gumivulkingen. Her er det ikke det som er problemet.Problemet ditt er at de er en kortstammet motor på en båt som skal ha langstammet motor.Det som skjer er at når du gir gass og farten begynner å øke så er det ikke vann rundt propellen lengre. Da slurer det naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 båten ligner litt på with vital 15 ..? mener de ble lagd både for lang og kort stamme? Ser for meg ut som at motoren ligger helt nedpå akterspeilet, og ikke mulig å senke mer uten å skjære ned akterspeilet? For å slippe å sage, så kan du evt montere en heve/senkebrakett , noe som kan lages selv - google feks "diy jackplate" Enig at her er det nok stammelengden som er problemet, men i tilfelle at vulking ryker, så kan det fikses på oppegående propellverksteder. (men neppe spesielt lønnsomt på alu propeller i denne størrelsen - mer aktuelt om det er snakk om dyre stålpropeller) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
hjalmar83 Svart 21.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Tusen takk for all hjelp! Dere hadde rett, det løste problemet! Som dere sier så var det motoren som måtte senkes. Den var alt for høyt oppe. Jeg fikk beskjed av tidligere båt eier at min With 15 var til kortstammet motor. Men i dette tilfelle så passet ikke min kortstammede Mercury50 Thunderboldt tidlig 80 tall. Den stakk ikke langt nokk ned i vannet som dere alle stort sett er enige i. Løsningen for meg var å sage i båten for å få ned motoren. Var ikke noe glad i å gjøre dette, men sjekket at det var ok at det ikke svekket strukturen på båten. Etter det så går båten helt fint opp i plan uten problem. Propeller har tak og båten går fint fremover. Da var min sommer reddet, ha en fantastisk sommer alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.