Gråsteinbiten Startet 21.Juli.2015 Del på Facebook Startet 21.Juli.2015 Håper noen kloke hoder kan hjelpe en amatør. Jeg skal legge ut en flytebrygge. Brygga er 2,4 x 10 m, bygd i tre. Det skal kun ligge to små båter (13 og 15 fot) langs brygga. Det skal ikke monteres noen utriggere, og om vinteren vil brygga ligge der den er, men uten båter fortøyd til den. Brygga ligger med kortsida mot land i en lun vik i retning fra SV (landsiden) mot NØ. Det er godt skjermet for vind og bølger fra nord, øst og sør. I dårlig vær noe bølger og vind rett inn fra vest. Innerste 2/3 av brygga ligger godt i skjul bak en steinbrygge som ligger noen meter fra brygga på vestsiden av den. Denne steinbrygga vil fungere som en slags molo som delvis beskytter flytebrygga. Jeg har tre solide øyebolter i fjell: En som er slik at tau/kjetting fra ytre NV hjørne av brygga vil gå omkring 45 grader utover fra dette hjørnet og inn til øyebolten i land, og to på kortsida mot land. Fra kortsida mot land to tau i kryss inn til øyeboltene og fra det ytre NV hjørnet først tau og så kjetting siste stykke inn til øyebolten i land. Siste forankringspunkt blir da fra det NØ hjørne og ca 45 grader utover i vika retning N-NV til en moring. Denne er i betong og veier på land 1600 kg. Om vinteren kan evt flytebrygga sikres med noen ekstra tau fra flytebrygga og inn til nevnte steinbrygge som ligger vest for brygga. Har søkt på nettet og finner anbefaling om å bruke 28 mm tau. Som sagt vil jeg inn til det ytre festet som går inn til land gå over til kjetting det innerste stykket. Det står at lengden på tauet ut til moringen skal være 2,5-3 ggr dybden der moringen ligger. Jeg skal ha lodd (Daumann 50 kg) på hver av de to ytterste tauene, og det står at disse skal festes omkring 3 m fra brygga (forutsatt at de da ikke tar i bunn på fjære sjø, og det gjør de ikke). Videre står det at stramningen på tau ut til moringen / det ytre landfestet skal være slik at det ved fjære sjø er slik at loddene trekker disse tauene nesten 90 grader ned fra brygga. Er det noe opplagt jeg har misforstått? Rent praktisk tenker jeg å gjøre følgende: Brygga er nå plassert slik jeg vil den skal ligge med midlertidige fortøyninger. Jeg tenkte først ved fjære sjø spenne opp de to kryssende tauene på kortsida inn mot land og ha disse stramme når brygga er der den skal være i forhold til avstand til land. Så er spørsmålet hvordan jeg skal stramme opp de to ytre tauene? Min plan er fortsatt på fjære sjø å sørge for at brygga ligger der jeg vil den skal ligge, så stramme opp de to ytre tauene slik at de ved loddbelastning står nesten 90 grader ned fra brygga. De to daumennene vil jo da løftes en del ved flo sjø. Høres dette OK ut? Spesielt er jeg interessert i råd i forhold til hvordan å få passe stramming på de to ytre tauene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.