Jump to content

Kan impelleren være ødelagt på min 07 Yamaha 9,9 2 takt?

TomasK

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en GH 14 med en 2007 modell Yamaha 9,9 2-takt motor. Etter å ha shinet litt på båt og henger, har jeg nå kommet til motoren. Den ser helt strøken ut og starter umiddelbart, men det kommer ikke noe pilotstråle. Selve åpningen er ikke tett og jeg prøvde å koble av slangen til pilothullet (?) og blåse med munn. Det begynte da å boble i vannet.

Skal det i det hele tatt være mulig å blåse i hullet / slangen til pilotstrålen og få det til å boble i vannet? Har ikke tatt av undervannshuset for å sjekke ennå, men har bestilt ny impeller for sikkerhets skyld.

7 år for en impeller på en påhenger er da ikke stort! Litt mye for en innebords kanskje, men en påhenger har ikke samme sort pumpe så impelleren slites ikke stort.

Blir motoren varm? Noen motorer har ikke kontrollstråle før termostaten åpner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

7 år for en impeller på en påhenger er da ikke stort! Litt mye for en innebords kanskje, men en påhenger har ikke samme sort pumpe så impelleren slites ikke stort.

Blir motoren varm? Noen motorer har ikke kontrollstråle før termostaten åpner...

Dette må du forklare nærmere index. Begge har impellerhus og impellers rotasjon står i direkte kontakt med veiens rotasjon.

Å ja, 7 år er lenge, uavhengig motorens timetall i perioden.

Prøv å tygge den samme klysen med Extra tyggegummi i 7 år så tror jeg du ser hva jeg mener......

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Opplever du denne manglende strålen når motoren står på land? Eller når den er i vann, påmontert båten? Hvis "på land" så kan det godt hende at motoren bare ikke står dypt nok i "karet" du bruker. Spyleklokker opplever samme problem hvis motoren er følsom for dette. Har erfart dette på flere motoret, senest i vår med en relativt ny Mercury 50hk. Motoren må rett og slett dypere for å få pumpe/impeller til "å ta". Noen vil kanskje hevde en sliten impeller da er årsaken. Mulig det, men min 4hk Suzuki har dette "problemet", uten at det har vært noe problem på vannet i alle fall de 10 siste årene.

Ellers så kan evt. gjengrodd vanninntak være verdt en sjekk.

Dette må du forklare nærmere index. Begge har impellerhus og impellers rotasjon står i direkte kontakt med veiens rotasjon.

Å ja, 7 år er lenge, uavhengig motorens timetall i perioden.

Prøv å tygge den samme klysen med Extra tyggegummi i 7 år så tror jeg du ser hva jeg mener......

En impeller til en innebordsmotor står som regel over vannflqten, og fungerer ved at impellereren presses mot en kam i impellerhuset for å skape sug. Dette sliter mye på impelleren, så bytte med noen års mellomrom er ønskelig. På en påjenger derimot står den helt nedsenket i vann, og har ikke denne kammen den presses mot. Impelleren slites derfor mye mindre, og har ikke samme behov for hyppig bytte. Den tåler rett og slett å bli litt hard uten å slutte å virke. Den kan uansett svikte iblant, men regelmessig skifte er ikke like viktig som på innenbords....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En impeller til en innebordsmotor står som regel over vannflqten, og fungerer ved at impellereren presses mot en kam i impellerhuset for å skape sug. Dette sliter mye på impelleren, så bytte med noen års mellomrom er ønskelig. På en påjenger derimot står den helt nedsenket i vann, og har ikke denne kammen den presses mot. Impelleren slites derfor mye mindre, og har ikke samme behov for hyppig bytte. Den tåler rett og slett å bli litt hard uten å slutte å virke. Den kan uansett svikte iblant, men regelmessig skifte er ikke like viktig som på innenbords....

Nå skriver du mye tull!

Gummien i impelleren eldes like fort uansett om den står over vann eller i saltvann. Den morkner opp, rett og slett. Den kan også løsne i vulkaniseringen til navet i senter. Da ser den tilsynelatende fin ut, men den virker ikke siden den ikke blir dradd med rundt.

Pumpehuset i utenbordsmotorer er eksentrisk slik at impelleren bøyes og rettes ut alt etter som den roterer. Da er slitasjen lik som for innenbordsmotorer.

En god regel er å skifte impeller annethvert år. Det koster hundrelapper. Hvis man ignorerer dette så ryker gjerne impelleren midtfjords på full gass. Da vet du ikke at den er defekt før det blir stygg lyd bak der, og da er det aalt for sent. DA koster det penger, store penger!

Nå skriver du mye tull!

Ja, du får tro hva du vil. Men det er ikke uvanlig med påhengere med både 20 og 30 år gamle impellere som fortsatt funker. Men trådstarter sier jo at han har bestillt ny impeller i første innlegg, så da er det ikke så mye mer å diskutere.

Jeg har hatt samme impeller på min innenbords motor i 6-7 år nå, uten problem. Og jeg bruker båten flere ganger i uka året rundt. Sjekker den for sprekker en gang eller to i året, men så lenge den er myk og sprekkfri får den være med videre. Tror jeg har 4-5 reserve ombord fra den tiden jeg skiftet hvert år, og jeg skifter på max 5 minutt. Så da får vi se hvor lenge den varer...

Ja, du får tro hva du vil. Men det er ikke uvanlig med påhengere med både 20 og 30 år gamle impellere som fortsatt funker. Men trådstarter sier jo at han har bestillt ny impeller i første innlegg, så da er det ikke så mye mer å diskutere.

Jeg har hatt samme impeller på min innenbords motor i 6-7 år nå, uten problem. Og jeg bruker båten flere ganger i uka året rundt. Sjekker den for sprekker en gang eller to i året, men så lenge den er myk og sprekkfri får den være med videre. Tror jeg har 4-5 reserve ombord fra den tiden jeg skiftet hvert år, og jeg skifter på max 5 minutt. Så da får vi se hvor lenge den varer...

Jeg tror ikke. Jeg vet.

Jeg har drevet verksted selv i mange år og har jobbet på andre verksteder der det ble reparert utenbordsmotorer.

Hvis en impeller holder i 20 eller 30 år så er det ren flaks. Hva du gjør med din motor er klinkende likegyldig for andre. Du bør ikke komme med anbefalinger som kan føre til motorhavari for andre. 

Erfaring viser at en impeller godt kan holde i 4-5 år, men merk at jeg skriver kan holde. Det er nemlig ingen garanti for at den holder så lenge.

Det er bedre å bytte hvert andre år og være sikker på at den er i orden i stedet for å gamble på at den holder i mange år, og kanskje oppleve at den ryker midtfjords på høyt turtall.Da vil man nemlig ikke oppdage der før det blir stygge lyder i motoren og da er havariet et faktum. Dette har jeg sett så mange ganger at jeg anbefaler å bruke noen få hundrelapper annethvert år på impellerbytte i stedet for at det ryker noen titusener hvert 5. år i motoroverhaling.

Jeg forstår ikke helt hvorfor flere argumenterer for å drite i å bytte en liten slitedel til et par hundrelapper når fakta er at når denne svikter så kan det lett forårsake et motorhavari til flere titusener, samt muligens sette personene i båten i livsfare om den ryker i dårlig vær og farlig farvann.
Dn ryker ikke når an ligge ved kai og putrer på tomgang. Da er belastningen på den lite, men den ryker når man kjører. Da er turtallet høyere og belastningen større. Da er man heller ikke opptatt av å se på kontrollstrålen. Det første varslet man får er stygg lyd og at motoren stopper. Da er havariet er faktum og det vil koste titusener. Skjer det i farlig farvann i tillegg så kan man drive mot skjær og få knust båten mot det, men påfølgende fare for tap av liv.

Er det ikke bedre å koste på de få kronene en impeller koster?

Jeg registrerer at vi er uenige, og at du synes jeg og alle andre som mener noe annet enn deg er idioter. Greit nok, det er i alle fall en fin måte å ødelegge ellers interessante tråder på. Så da velger jeg heller å holde meg unna tråder du uttaler deg i, for å ikke ødelegge for trådstarter og andre. Så vær så god, nå er det fritt fram for deg å øse av din visdom og kunnskap. Jeg trekker meg i alle fall ut!

Jeg registrerer at vi er uenige, og at du synes jeg og alle andre som mener noe annet enn deg er idioter. Greit nok, det er i alle fall en fin måte å ødelegge ellers interessante tråder på. Så da velger jeg heller å holde meg unna tråder du uttaler deg i, for å ikke ødelegge for trådstarter og andre. Så vær så god, nå er det fritt fram for deg å øse av din visdom og kunnskap. Jeg trekker meg i alle fall ut!

Det virker som om du ikke forstår at det har med sikkerhet å gjøre. Skjønner du ikke det så er det helt greit at du ikke kommenterer så mye her.

Alle verksteder jeg har snakket med mener man skal bytte ting hele tiden( de tjener jo penger). jeg har hatt 10-12 påhengere nå og aldri byttet impeller på de.. Ingen har røket ennå.. Jeg har heller aldri tørrkjørt noen av mine impellere.. Min far kjørte 17 år på sin i ferskvann riktignok. Byttet og den så helt fin ut etter 17 år.. Utrolig nok..

Jeg skal bytte på min neste vår tenkte jeg etter 3 sesonger pluss Evt det forrige eier brukte den...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Alle verksteder jeg har snakket med mener man skal bytte ting hele tiden( de tjener jo penger). jeg har hatt 10-12 påhengere nå og aldri byttet impeller på de.. Ingen har røket ennå.. Jeg har heller aldri tørrkjørt noen av mine impellere.. Min far kjørte 17 år på sin i ferskvann riktignok. Byttet og den så helt fin ut etter 17 år.. Utrolig nok..

Jeg skal bytte på min neste vår tenkte jeg etter 3 sesonger pluss Evt det forrige eier brukte den...

"Alle verksteder jeg har snakket med mener man skal bytte ting hele tiden( de tjener jo penger)."

Ja, jo. :smiley:

De tjener mer penger på å totaloverhale en motor enn å bytte noen impellere. Dessuten er det jo greit å ha motoren i drift også, og ikke ha den liggende i tusen deler på et verkted mens man venter på at blokka kommer tilbake fra boring på CylMo eller andre motorboringsverksteder. :-)

Sommeren går fort når man ikke har motor.

Dessuten har vel verkstedene mer enn nok å gjøre uten at de skal bytte unødvendige ting i tide og utide. Jada, noen gjør det når de feilsøker, men det er fordi de ikke vet hvordan de skal lokalisere feilen. Styr unna slike verksteder! Blir kansje få verksteder igjen å velge i da? :smiley:

Impellere varer gjerne lengre i ferskvann, men siden kostnaden er så liten er det greit å bytte ofte for sikkerhets skyld. Jeg bytter annethvert år. Det er lett å komme ut av tellingen på årene, så tre år i mellom hvert bytte kan lett bli til fem, og da er man i faresonen. Joda, det går bra som regel, men det behøver ikke å gjøre det. Har sett for mange eksempler på det til at jeg er komfortabel med 5 år i mellom hvert bytte.

"Jeg skal bytte på min neste vår tenkte jeg etter 3 sesonger pluss Evt det forrige eier brukte den..."

Fornuftig! Gambling med at impelleren holder en sesong til kan være drøyt sjansespill. Det handler tross alt om en av de viktigste slitedelene i en motor. Man får liksom ikke noe forvarsel før den ryker. Olje kan man se litt på fargen/konsistensen om det er på tide å bytte, men man har ikke den muligheten på impelleren. Skrur man først ned undervannshuset for å se på impelleren så er det like greit å sette inn en ny.

PS: Noen motorer har impellere som ser ut til å holde lengre enn andre. Har noe med konstruksjon og dimensjoner å gjøre.

Små motorer er gjerne hardere på impellerslitasje enn større motorer.

Redigert av tronds63 (see edit history)

Helt enig med tronds63 her jeg.. Jobbet en del som mekaniker på merkeverksted for Mercury, mercruiser og suzuki. Der byttet vi impeller annethvert år. Å når timeprisen på verksted i dag er 800-1000,-(?) så er det jo like greit å bytte den visst du først har nede gearhus for å sjekke. Selvfølgelig har det også kommet inn eldre motorer der impelleren ser ny ut, men også nokså nye motorer der impelleren ser ut som den er fra 1904.. Bedre å bytte den før den ryker :)

På alle de påhengere vi har hatt opp gjennom årene så har en impeller på en motor gått en gang, og de var på en Johnson 9,9hk fra 1995. Motoren stoppet under drift, ble slept til land og lot motoren være til den ble kald. Startet lett opp igjen, men ingen kontrollstråle så min diagnose var nettop impelleren har gått. Motoren var da 8 år gammel. Tok motoren til verksteed, fikk byttet impeller og ut og kjøre igjen uten at noen skade var skjedd heldigvis. Har forøvrig aldri byttet en impeller på noen av motorene noen gang og med de verkstedprisene som det opereres med så har vi vel da spart i dagens penger rundt 200.000 på å være "uansvarlige". Jeg tenker å fortsette med å være uansvarlig! At man bytter impeller hvis man allikevel har gearhuset nede er jo greit nok, men kjenner få som har gearhuset nede i tide og utide, og av antall eiere av påhengere så tipper jeg maks 1% av disse er i stand til å ta ned gearhuset eller har noe ønske om å gjøre det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er en bi-effekt av å bytte impeller Det er at man får skrudd ut boltene som holder girhuset til stammen før de saltes fast. Man får også lagt på grease på øvre enden av drivakselen slik at den ikke ruster fast i veiva. Dette gjelder spesiellt totaktere.
Hvis man venter i la oss si 7 år før man bytter impeller fordi man må, så kan det hende at man knekker en eller flere bolter som holder girhuset til stammen, og kansje har drivakselen rustet fast i veiva slik at man ikke får det løst. Da blir reparasjonen så kostbar at motoren er vrak.

Man kan være heldig når impelleren ryker og motoren bare stopper uten at det blir større skader, men det blir alltid riper i sylindrene, allefall i den øverste, med redusert effekt som resultat. Deler av impelleren kan også forsvinne opp kjølerøret og lage blokkeringer i kjølekanalene senere, med de problemene det medfører.

Så til dere som vil snu på krona og ikke vil bytte impeller.

Lykke til!

Det kan bli veldig dyrt og er som sagt potensiellt farlig siden man blir uten framdrift når det skjer.

Liten oppdatering:

Ikke så rart at jeg kunne blåse inn i hullet til pilotstrålen og få det til å boble i vanntanken der girhuset var nedsunket. Impelleren var helt ødelagt, ingen "vinger" igjen. Ny impeller montert og nå gjenstår det bare å vente på et nogen lunde vær slik at jeg kan få båten på vannet og fiske litt. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...