Davidsen Startet 25.Juli.2015 Del på Facebook Startet 25.Juli.2015 Jeg kjøpte meg en Fjord 21 DC 1970 mod i fjor med en Ford V8 motor bygd på en Volvo penta AQ240 med 4 porta Holley forgasser, Motor er lettstarta når den er kald men må la den gå på 2 - 3000 i turtall i 4 - 5min før motor blir varm nok til å holde seg på tomgang. noen som vet hvorfor den må gå så lenge før den klarer å holde seg på tomgang? Når motor er varm og jeg slår av og skal starte igjen er den noe lei å starte igjen. noen som vet hvorfor? turtallet stopper på 3800 mener jeg har lest at den skal klare å gå til 4200 uten at dette er noe jeg virkelig trenger. kan vell ha noe med hvordan propell osv det er. Det er Volvo penta 280 drev på båten. Legger ved finn anonsen med bilder her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=4399047&finnkode=48869303 Noen som klarer å se utifra bildene hvordan Ford motor dette er? Kommentar fra moderator: Tittel er redigert Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 nææ 3800 er greit nok det. toppeffekten ligger på 3800 så noe særlig meir er ikkje å hente likevel. om den planer lett så kan det bare være slik. Heller astmatiske desse i standard utførelse. Karakter omtrent som en turbodiesel. Drar sterkt og fint og plutselig tom for turtall. Nei det er som regel en 351 windsor når det er en ford. Og etter fargen å dømme så har det vært en OMC. 235 heite den som var 351w Nei kjære vene 2-3000 i 4-5 minutter hører inget steds hjemme. Den skal starte rett opp og noe mer enn vanlig hurtigtomgang 12-1300 i halvminutts tid skal ikkje være nødvendig. Det kan ha med choken å gjøre. De er slett ikkje glad i denslags. Det greieste er bare å slakke justeringa nesten heilt. Du løsner 3 torxskruer og vrir på det svarte plastdekselet mot 'lean' Om det ikkje hjelper så har ikkje den omtalte overhalinga av forgasseren som nevnes i annonsen vært vellykka. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Nei det er som regel en 351 windsor når det er en ford. Det er helt korrekt en 351 Windsor, med en Holley 4V forgasser (4160), altså helt original AQ240 unntatt den lekre Ford blåfargen (mulig det er OMC?). Det høres ut som et forgasserproblem, og choken er nok greit sted å begynne, sjekk om spjellet åpner slik det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Vi demonterte choke spjeldet en dag choken låste gassspjeldene så det ikke gikk å gi gass å vi ikke fikk start. når vi tokk bort choken så gikk den noe bedre å reinere å starta med en gang.. men syns fortsatt det er rart den ikke blir fortere varm. noen ganger kan det ta 2 min før jeg får den til å gå på tomgang men når jeg da prøver å kjøre så dør motorn. å jeg må gi mye gass for at den skal holde seg å ikke dø ut. veldig irriterende! tusen takk for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Men hvorfor er den leistarta når den er varm? noen som vet noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Det kan være mange grunner, litt dårlig gnist, en coil som ikke liker å være varm, choken henger kanskje litt på, eller kanskje mest sannsynlig så har du har koking i forgasseren ... eller omtrent tredve andre muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Tja som overnevnte evt som i de fleste tilfeller eg har vært borti når folk klager på bensinmotorer er så vanskelig å starte når de er varme så har det vært fordi brukeren aldri har hatt noe med forgasser før og mangler rett og slett kunnskapen eller feelingen om du vil til å starte gamle sådanne med sine nykker og værforbehold og tror det er som i bilen at det bare er å vri om nøkkelen. Det er kun under ideelle forhold det arter seg slik. Det er alltid ymse trick og prosedyrer som følger for en 100% klikk-brum start. Men aller størst sjangs for en vellykket start er å blinde den vacuumslangen du har stikkende ut av spacerplata under forgasseren. Den var engang til veivhusventilasjonen da den stod på volvo pentaen. OMC sine topplokksdeksler er ikkje like og har ikkje hullet til ventilen og ånder mest trolig bare ut i lufta. Greit nok det men slangen MÅ blindes. Kan hende den er det altså, det er ikkje mulig å sjå på bilda Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Slangen er blinda nå og er ikke som på bildet. den slangen hoppa av en gang å da var den helt umulig å få til å gå på tomgang. skal få slengt opp ett nytt bilde. det fulgte med en ny Coil som var elektronisk coil eller noe som visstnokk skulle være bedre. jeg får prøve å bytte til den å se om det blir noe forskjell Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 En coil er bare en spole. Men om denne har stifttenning kan du bare rive ut heile tenningsdriten å kaste det på sjøen. Helst på dypt vann. Elektronisk tenning er sjølvsagt eineste fornuftige veien å gå! Anbefales på det sydenvarmeste og er verdt kvar ei krone det koster. Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Da kan jeg jo begyne der og prøve den som fulgte med :) Hva er fordelene med elektronisk tenning? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 En heilt stabil tenning under alle forhold og vedlikeholdsfritt. Stifttenning hører hjemme på museum. Eg veit denne motoren har stifttenning originalt iallefall. Et eksempel på hva som trengs http://www.cpperformance.com/p-14162-marine-ylm-series-magnetic-electronic-distributors-351w-ford-v8.aspx Det finnes sjølvsagt andre fabrikat osv og å få tak i innenlands. Også komplette sett med coil kabler Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 26.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Ok er ganske lik den som fulgte med. skal få opp ett bilde av den. tusen takk for svar :) men jeg kan bruke de samme kablene som er på den gamle vell? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 26.Juli.2015 Del på Facebook Svart 26.Juli.2015 Det kan du sikkert om endene er like og du ikkje vil fornye litt. Kan umulig skade. Nå sei ikkje eg at dette vil løse dine problemer sånn over natta men man må nesten begynne med å få det grunnleggende på plass for fremtidig båtglede. Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Denne Autolite coilen fulgte med båten og er den jeg vurderer å bytte til, noen som vet hva den andre delen er til? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 ...noen som vet hva den andre delen er til? Mener du bensinpumpen? Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Gamle bensinpumpa det da. prøvde starte båten opp i dag å la den gå på 1500omdr å se om det gikk men den døde ganske fort må ha den over 2000omdr for at den skal bli varm nokk til å holde seg på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 27.Juli.2015 Del på Facebook Svart 27.Juli.2015 Ok for at vi alle skal bli enige om hva som er hva så er ikkje det der en coil men en fordeler. Den er også hentet fra en bil og er heller ikkje elektronisk. Den kan sjølvsagt være konvertert men da må du ta av lokket for å sjå. Det samme gjelder igrunn for den som allerede er montert i båten Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 2.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2016 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73250996 Noen som vet om disse delene passer til min motor? :) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.April.2016 Del på Facebook Svart 2.April.2016 nope. Chevy 5,7 Sitér dette innlegget Link to post
Davidsen Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Problemet er løst. fikk plombert slangen til forgassern ordentlig så nå går den på tomgang etter 1 min med 2000omdr ca Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.