JRK Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Er overrasket over all pepperen folk som er skeptisk til at hvem som helst skal kunne forhale andres båter og at de med dette ikke repseklteres andres ferdigheter. Problemet er jo ikke båtfolk flest. Problemet er folk som ikke skjønner at de ikke skjønner. - Jeg har sett at folk som har kommet inn I gjestehavner som har bedt andre forhale, og dette har vært tilfeldige forbipasserende som ikke kunne knyte knuter og båten løsnet. - Jeg har selv sammen med en annen ukjent, forhalt en 34 foter I kraftig sidevind. Den andre personen klarte ikke å holde båten inntil flytebryggen da han ikke skjønte at tauet matte låses til flytebrygga. Går du inn I ei gjestehavn og ber andre du ikke kjenner, så vet du ingen ting om deres kompetanse til å utføre oppdraget. Til dere som synes det er helt greit å forhale andres båter. Hvilke kriterier setter dere for dere selv - Hvor stor båt tør du forhale? - Har du nødvendig kunnskap om hvor mye vindfang det er I den båten som skal forhales? - Om du er I tvil om eventuelle andre som skal hjelpe til har nødvendig kompetanse, går du igjennom eventuelle farer som kan oppstå? - Om det oppstår en skade på denne eller andres båter, tar du ansvaret ? - Om du har forhalt en båt og en knute som du har laget løsner, og det oppstår skader, inrømmer du det, og tar ansvar? For dere som kan svare positivt på disse og sikkert mange andre spørsmål alt etter situasjon, så synes jeg det er helt greit forhale så mye dere vil. Om ikke så la vær. Link to post
BårdK Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Litt av en uværstråd! Bra at det er meldt bedre vær fra og med i morgen Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Synes Jrk hadde en ganske god oppsummering. Ikke flytt en båt dersom du ikke vil ta ansvar for de skader som kan komme dersom du ikke klarer å handtere den. Ei jolle er lett å holde I vinden. En P eller F eller GB med maaaange fot og enda flere tonn. . Er noe verre. :) Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts